Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT51S610
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Tóth Péter 
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A hallgató új ismeretekkel megerősítve támaszkodni tudjon eddigi tapasztalataira és még tudatosabban tudja kezelni a szervezetben bekövetkező változásokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a változásmenedzselés lehetséges stratégiáival, annak alkalmazhatóságával.
  2. Tisztában lesz a változásmenedzselés szakaszaival (előkészítés, fellazítás, változás, megszilárdítás, kiértékelés) és az egyes szakaszokban elvégzendő feladatokkal.
  3. Érteni fogja a változásmenedzselés módszereinek funkcióit (erőtér analízis, kulcsember elemzés, az ellenállás kezelése) és szervezeti szerepét.
  4. Megérti a változások tipikus dinamikáját a teljesítmény, a hangulat, a támogatás szempontjából.
  5. Megérti a változások dinamikájának emberi vonatkozásait.
  6. Megérti és kezelni tudja a változások hátterében húzódó egyéni és csoportszintű dinamikákat, a munkatársi reakciókat
Képesség
  1. 1. Képes lesz követni és megérteni a változásmenedzselés és a szervezeti jövőkép kapcsolatát, hatékonyságnövelő szerepét.
  2. 2. Képessé válik a hatékony változás kommunikációra.
  3. 3. Képessé válik előre felismerni a nehéz helyzeteket, tudatosan felkészülni azok kezelésére.
  4. 4. Képes lesz megérteni és elfogadni a változások szükségességét.
Attitűd
  1. 1. Fogékony lesz a szervezeti fejlődés követésére.
  2. 2. Nyitott lesz a vezetésfejlesztés, szervezetfejlesztés, humánerőforrásfejlesztés, minőségfejlesztés komplexitásának befogadására.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Elfogadja és felelősséget vállal a szervezet fejlesztéseivel kapcsolatos döntésekért

Oktatásmódszertan

• A tréning keretében prezentációval szemléltetett tréneri téma exploráció, csoportfeladatok kiadása, felkészülés irányítása. A csoportok munkájából minden hallgató szereplésével plenáris prezentáció történik. Egyéni megnyilvánulások, plenáris vita, szerepjátékok, helyzetgyakorlatok, tréneri összefoglaló.

Tanulástámogató anyagok

  • Oktató által készített prezentáció
  • Dr. Kalicz Éva – dr. Mezei Gyula – Pósfainé dr. Bakota Éva (2019) Alkalmazott vezetéselmélet BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 258.
  • Benedek István (2019): A köznevelési intézmény hatékonysága BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 129.
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Hallgatói Tréning Munkafüzet Változásmenedzsment
  • Benedek István (2021) 4. szemeszter Konzulensi Tréning Munkafüzet Szervezeti Kommunikáció Változásmenedzsment Ezt megbízás esetén a szervezeti kommunikáció tréninganyagokhoz hasonlóan kidolgozom. A cél, hogy bárki lesz a tréner viszonylag érték és tartalomazonosan történjen a feldolgozás.
  • Macpherson, Campbell (2022): A változás bajnokai. Pallas Athéné Kiadó, Budapest
  • Farkas Ferenc, Dr. (2005): Változásmenedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tréninget követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a tréningen való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése • teszt megoldása

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • -: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 51-61
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

3-5 oldal terjedelmű beadandó dolgozat elkészítésével és a központi teszt kitöltésével a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a tréningre 30
tréning kontaktóra 5
felkészülés a központi teszt megoldására (gyakorló teszt) 30
teszt kitöltése 1
egyéb felkészülés 24
Összesen: 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a felsorolt tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. • Szervezetdiagnosztika
2. • Változási készletek beazonosítása
3. • A változás időbelisége, folyamata
4. • Változások tipikus görbéje teljesítmény, hangulat, támogatás szempontjából
5. • Változásban betöltött tipikus szerepek a kockázati és újítási hajlandóság szempontjából
6. • A szervezeti és személyes miért-mit-hogyan kérdései
7. • Személyiségtípusok és változáshoz való viszony
8. • Változással járó érzelmi, gondolati, fizikai tünetek
9. • Kotter nyolclépéses változásirányítási folyamata
10. • A szervezeti változások jellemzői, szereplői, folyamata, sikertényezői, buktatói
11. • Technikák, amelyekkel a változások céljai, akadályai és lehetőségei feltérképezhetőek (Start-Stop-Keep, Erőtér-elemzés, 5EL Modell)
12. • Kommunikáció a változás 4 szakaszában (kommunikáció, konfliktuskezelés, koordináció, kooperáció)
13. • Tipikus szervezeti változások és kezelésük különbözősége
14. • Változás megélése egyéni és csoportszinten,
15. • Szervezetet akadályozó paradigmák
16. • Érzelmi hatások, empátia, érzelmi azonosulások
17. • Rugalmasság vs. kötöttség
18. • Erősségek, gyengeségek
19. • Alternatívák közötti választás
20. • Motiváció a változásokra, egyéni hajlandóság
21. • A változási folyamatban rejlő konfliktusok kezelése
22. • Mit tanultunk, mint viszünk magunkkal? A tréning értékelése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. - toth.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége