Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a minőségmenedzsment fogalmát, formáit, valamint alkalmazásának lehetőségeit a felnőttoktatásban, felnőttképzés-ben. A résztvevők sajátítják el a minőségirányítás alapelveit, ismerkedjenek meg a minőségirányítási rendszerek működésével, az ISO 9001-es szabványcsaláddal. Annak elérése, hogy a hallgató áttekintést nyerjen a felnőttképzési minőségirányi-tási rendszer témájában. Kiemelt cél a minőségi alapelvek áttekintése. Meg kell ismerni a hallgatóknak, hogy a minőségirányítási rendszer szemléletében az önértékelésre épül, folyamatos fejlesztést irányoz elő, mind a képzések, mind az eszközök, mind a humánerőforrás terén, ahol a fejlesztések alapját a nyilvánosan is elérhető adatok és visszajelzések adják. A hallgatók megismerjék, hogy a felnőttképzők átfogó minőségpolitikát és ehhez kapcsolódó stratégiát alakítanak ki a képzési tevékenység minőségének biztosítá-sának érdekében. Kiemelt cél, hogy megértsék a felnőttképző szerveknek formális belső mecha-nizmusokat kell kialakítani képzési programjai indításának jóváhagyására, követé-sére és belső értékelésére vonatkozóan.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Megismeri a minőség fogalmát, a minőséget kialakító tényezőket, a minőségügyi folyamat elemeit
- Megérti a minőségbiztosítás szerepét a felnőttképzésben
- Tisztában lesz a felnőtképzők minnőségbiztosításai alapelveivel
- Ismerni fogja minőségbiztosítási kézikönyv tartalmi elemeit, céljait
- Érteni fogja az értékelési rendszer összefüggéseit
- Ismerni fogja a minőségi információk publikálásának folyamatát és az ügyfélszolgálati működést
Képesség
- Képes lesz megérteni és alkalmazni a felnőttképzési minőségi alapelveket
- Képes lesz a felnőttképzési minőségi elvekről komplex módon gondolkodni és kommunikálni
- Képes lesz megérteni a belső és külső értékelések összefüggéseit
- Képes lesz információkat kommunikálni
- Képessé válik magával szemben kihívásokat támasztani
Attitűd
- Fogékony és elkötelezett lesz a felnőttképzési minőségirányitási alapelvekre
- Nyitott lesz a felnőttképző folyamatos önértékelésére, fejlesztésére
- Együttműködő lesz a felnőttképző intézmény méréseinek, értékeléseinek megvalósításában
- Nyitottá válik a minőséghez kapcsolódó alapelvekhez köthető elvárt viselkedés elsajátítására
- Elkötelezetté válik a minőségbiztosítás alapelveihez (kommunikáció, szakértelem, elhivatottság)
Önállóság és felelősség
- Felelősségteljesen gondolkodik a minőségbiztosítás rendszerszemléletű megközelítéséről
- Önállóan és felelősen lebonyolítja a mérésekre, értékelésekre vonatkozó tanfolyamszervezői feladatokat
Oktatásmódszertan
Előadás, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, együttműködésre építő aktív tanulási formák (projektek, kooperatív, kollaboratív tanulás).
Tanulástámogató anyagok
- Oktató által készített prezentáció
- Magyarország Alaptörvénye
- 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
- https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300077.tv
- Pallaginé Bánkfalvi, E.: Kinek fontos a minıség? In: Könyvtári Levelezőlap 1999. 10. sz. 2-4. p.
- 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról
- https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2000011.kor
- Felnőttképzés megújítása 2020 https://static.pbkik.hu/uploads/2020/10/2020.10.01.-ITM-Felnottkepzestajekoztato.pdf
- Csíkos, Csaba (2015): A felnőttképzésben alkalmazott minőségbiztosítási rendszerek hatása a képzés színvonalára című kutatás tanulmánya
- https://cms.refernet.ikk.hu/uploads/2015_A_feln_ttk_pz_sben_alkalmazott_min_s_gbiztos_t_si_rendszerek_e26d6c851c.pdf
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsga értékelésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100%-os részvétel, • 10-15 oldalas tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- tematikus dolgozat: 100
- összesen: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a kontaktórára | 50 |
részvétel kontaktórán | 6 |
tematikus dolgozat elkészítése | 60 |
egyéb felkészülés | 4 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A minőség fogalma, kialakító tényezői |
2. | A minőség és a megfelelőség viszonya |
3. | A minőségügyi folyamat elemei |
4. | A minőség rendszerelvű megközelítése |
5. | A minőségügyi rendszerek fejlődése |
6. | A minőségirányítás vállalati rendszere (ISO 9001) |
7. | A MIR folyamatelemei, célja |
8. | Minőségirányítási dokumentumok (Minőségirányítási kézikönyv, Minőségirányítási eljárások, megvalósítás, ellenőrzés, dokumentáció, nyomtatványok) |
9. | A tanfolyamszervező dokumentációs kötelezettségei |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. | toth.peter@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.