I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Minőségirányítás a felnőttképzésben 
Azonosító
BMEGT51S605
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
6
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Tóth Péter 
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Tanfolyamszervező menedzser közúti/légi/vízi/vasúti specializációval szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a minőségmenedzsment fogalmát, formáit, valamint alkalmazásának lehetőségeit a felnőttoktatásban, felnőttképzés-ben. A résztvevők sajátítják el a minőségirányítás alapelveit, ismerkedjenek meg a minőségirányítási rendszerek működésével, az ISO 9001-es szabványcsaláddal. Annak elérése, hogy a hallgató áttekintést nyerjen a felnőttképzési minőségirányi-tási rendszer témájában. Kiemelt cél a minőségi alapelvek áttekintése. Meg kell ismerni a hallgatóknak, hogy a minőségirányítási rendszer szemléletében az önértékelésre épül, folyamatos fejlesztést irányoz elő, mind a képzések, mind az eszközök, mind a humánerőforrás terén, ahol a fejlesztések alapját a nyilvánosan is elérhető adatok és visszajelzések adják. A hallgatók megismerjék, hogy a felnőttképzők átfogó minőségpolitikát és ehhez kapcsolódó stratégiát alakítanak ki a képzési tevékenység minőségének biztosítá-sának érdekében. Kiemelt cél, hogy megértsék a felnőttképző szerveknek formális belső mecha-nizmusokat kell kialakítani képzési programjai indításának jóváhagyására, követé-sére és belső értékelésére vonatkozóan.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismeri a minőség fogalmát, a minőséget kialakító tényezőket, a minőségügyi folyamat elemeit
  2. Megérti a minőségbiztosítás szerepét a felnőttképzésben
  3. Tisztában lesz a felnőtképzők minnőségbiztosításai alapelveivel
  4. Ismerni fogja minőségbiztosítási kézikönyv tartalmi elemeit, céljait
  5. Érteni fogja az értékelési rendszer összefüggéseit
  6. Ismerni fogja a minőségi információk publikálásának folyamatát és az ügyfélszolgálati működést
Képesség
  1. Képes lesz megérteni és alkalmazni a felnőttképzési minőségi alapelveket
  2. Képes lesz a felnőttképzési minőségi elvekről komplex módon gondolkodni és kommunikálni
  3. Képes lesz megérteni a belső és külső értékelések összefüggéseit
  4. Képes lesz információkat kommunikálni
  5. Képessé válik magával szemben kihívásokat támasztani
Attitűd
  1. Fogékony és elkötelezett lesz a felnőttképzési minőségirányitási alapelvekre
  2. Nyitott lesz a felnőttképző folyamatos önértékelésére, fejlesztésére
  3. Együttműködő lesz a felnőttképző intézmény méréseinek, értékeléseinek megvalósításában
  4. Nyitottá válik a minőséghez kapcsolódó alapelvekhez köthető elvárt viselkedés elsajátítására
  5. Elkötelezetté válik a minőségbiztosítás alapelveihez (kommunikáció, szakértelem, elhivatottság)
Önállóság és felelősség
  1. Felelősségteljesen gondolkodik a minőségbiztosítás rendszerszemléletű megközelítéséről
  2. Önállóan és felelősen lebonyolítja a mérésekre, értékelésekre vonatkozó tanfolyamszervezői feladatokat

Oktatásmódszertan

Előadás, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, együttműködésre építő aktív tanulási formák (projektek, kooperatív, kollaboratív tanulás).

Tanulástámogató anyagok

  • Oktató által készített prezentáció
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
  • https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300077.tv
  • Pallaginé Bánkfalvi, E.: Kinek fontos a minıség? In: Könyvtári Levelezőlap 1999. 10. sz. 2-4. p.
  • 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról
  • https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2000011.kor
  • Felnőttképzés megújítása 2020 https://static.pbkik.hu/uploads/2020/10/2020.10.01.-ITM-Felnottkepzestajekoztato.pdf
  • Csíkos, Csaba (2015): A felnőttképzésben alkalmazott minőségbiztosítási rendszerek hatása a képzés színvonalára című kutatás tanulmánya
  • https://cms.refernet.ikk.hu/uploads/2015_A_feln_ttk_pz_sben_alkalmazott_min_s_gbiztos_t_si_rendszerek_e26d6c851c.pdf

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsga értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórákon való 100%-os részvétel, • 10-15 oldalas tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • tematikus dolgozat: 100
  • összesen: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórára 50
részvétel kontaktórán 6
tematikus dolgozat elkészítése 60
egyéb felkészülés 4
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A minőség fogalma, kialakító tényezői
2. A minőség és a megfelelőség viszonya
3. A minőségügyi folyamat elemei
4. A minőség rendszerelvű megközelítése
5. A minőségügyi rendszerek fejlődése
6. A minőségirányítás vállalati rendszere (ISO 9001)
7. A MIR folyamatelemei, célja
8. Minőségirányítási dokumentumok (Minőségirányítási kézikönyv, Minőségirányítási eljárások, megvalósítás, ellenőrzés, dokumentáció, nyomtatványok)
9. A tanfolyamszervező dokumentációs kötelezettségei

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
A tantárgy előadóján túl oktatóként/konzulensként a következőkre személyekre számíthatunk: az adott félévben oktatói megbízási szerződéssel foglalkoztatott konzulensek. A megbízási jogviszony létesítésének feltétele, hogy a konzulens pedagógus, vagy andragógus végzettséggel és szakképzettséggel, valamint felnőttoktatásban, felnőttképzésben és/vagy felsőoktatásban/köznevelésben szerzett legalább 5 éves gyakorlattal rendelkezzen. toth.peter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.