Szak: Műszaki menedzser MSc - Környezetmenedzsment specializáció
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: 1. Megértik az üzleti modellek koncepcióját és képesek lesznek a vállalatok üzleti modelljének kritikai elemzésére, a mögöttük húzódó üzleti logika megértésére. 2. Megismerik, hogy a vállalatok – mind a nemzetközi nagyvállalatok, mind pedig a KKV-k – milyen hatásokra és hogyan alakítják ki és újítják meg üzleti modelljeiket és milyen kihívásokat kell leküzdeniük e folyamat során. 3. Képesek lesznek egy fenntartható üzleti modell legfontosabb elemeinek a meghatározására start-up-ok vagy már a piacon régebben működő vállalatok számára.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az üzleti modell fogalmát, az üzleti stratégiához való viszonyát
- Ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát, összetevőit, követelményeit
- Ismeri az innovatív üzleti modellek kialakulását lehetővé tevő folyamatokat
- Ismeri az üzleti modellezés legfontosabb módszereit
- Ismeri az üzleti modellek fenntarthatóságát meghatározó tényezőket
- Ismeri az innovatív üzleti modelleket a gazdaság különböző területein
- Ismeri a közösségi gazdaság (sharing economy) jellemzőit
- Ismeri a vállalatok társadalmi felelőssége vs. fenntartható üzleti modelleket
- Ismeri az új üzleti modelleket a pénzügyi piacokon
Képesség
- Képes felismerni egy adott vállalkozás működése mögött rejlő üzleti modellt
- Képes fenntarthatósági szempontból (gazdasági-társadalmi-környezeti) elemezni egy vállalkozás üzleti modelljét
- Képes felvázolni egy működőképes fenntartható üzleti modellt egy start-up vagy már működő vállalkozás részére
Attitűd
- Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt
- Az újszerű üzleti megoldásokról folyamatosan tájékozódik, azokat képes kritikusan elemezni
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
- Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során
Önállóság és felelősség
- Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget
- Felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait
- Meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására
Oktatásmódszertan
Interaktív előadások, esettanulmányok, üzleti modellezési gyakorlat, meghívott előadók
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- Zilahy Gy. Innovatív üzleti modellek és a társadalmi együttműködés új formái, in: Kisvárosok reneszánsza – a kőszegi példa, iASK, 2016
- Alexander Osterwalder - Yves Pigneur: Üzletimodell-építés kézikönyve, 2012, Cser Könyvkiadó és Ker. Kft., ISBN 9789632782201
- Hart, S.L. & Milstein, M.B., 2003. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17(2), pp.56–67.
- Boons, F. & Lüdeke-Freund, F., 2013. Business models for sustainable innovation : state-of-the-art and steps towards a research agenda. Journal of Cleaner Production, 45, pp.9–19.
- Chesbrough, H., 2010. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), pp.354–363
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy prezentáció (részteljesítményértékelés) és az, illetve visszajelzések alapján elkészülő otthoni feladat (részteljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Részteljesítmény-értékelés: a félév során meghatározott feladat témájában prezentáció. 2. Részteljesítmény-értékelés: a prezentáció és a kapott visszajelzések alapján otthoni feladat elkészítése a tudás, képesség típusú kompetenciaelemek komplex értékelésére.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény-értékelés (prezentáció): 30
- Részteljesítmény-értékelés (otthoni feladat): 70
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A prezentáció (részteljesítmény-értékelés) a szorgalmi időszak során, oktatóval való előzetes egyeztetést követően pótolható, míg az otthoni feladat (részteljesítmény-értékelés) a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés az órákra | 14 |
felkészülés teljesítményértékelésre | 16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 32 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az üzleti modell fogalma és szerepe a vállalati működésben |
2. | A hagyományos üzleti modellek tipikus fajtái |
3. | Innovatív üzleti modellek és a kialakulásukat kikényszerítő tényezők |
4. | A fenntartható fejlődés környezeti és társadalmi vonatkozásai, mint az üzleti modellekre ható tényezők |
5. | A környezet védelmét célzó üzleti modellek |
6. | Társadalmi problémákat középpontba állító üzleti modellek |
7. | A fenntartható üzleti modellek piaci sikerét meghatározó tényezők |
8. | Innovatív menedzsment eszközök a fenntartható üzleti modellek megvalósítása érdekében |
9. | A fenntartható üzleti modelleket megalapozó új műszaki megoldások |
10. | A fenntartható üzleti modellek korlátai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.