Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Fenntartható üzleti modellezési gyakorlatok
Azonosító
BMEGT42MN29
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Mariann
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.mariann@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU; English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser MSc - Környezetmenedzsment specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Master of Science Degree Program in Engineering Management

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: 1. Megértik az üzleti modellek koncepcióját és képesek lesznek a vállalatok üzleti modelljének kritikai elemzésére, a mögöttük húzódó üzleti logika megértésére. 2. Megismerik, hogy a vállalatok – mind a nemzetközi nagyvállalatok, mind pedig a KKV-k – milyen hatásokra és hogyan alakítják ki és újítják meg üzleti modelljeiket és milyen kihívásokat kell leküzdeniük e folyamat során. 3. Képesek lesznek egy fenntartható üzleti modell legfontosabb elemeinek a meghatározására start-up-ok vagy már a piacon régebben működő vállalatok számára.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri az üzleti modell fogalmát, az üzleti stratégiához való viszonyát;
  2. ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát, összetevőit, követelményeit;
  3. ismeri az innovatív üzleti modellek kialakulását lehetővé tevő folyamatokat;
  4. ismeri az üzleti modellezés legfontosabb módszereit;
  5. ismeri az üzleti modellek fenntarthatóságát meghatározó tényezőket;
  6. ismeri az innovatív üzleti modelleket a gazdaság különböző területein;
  7. ismeri a közösségi gazdaság (sharing economy) jellemzőit;
  8. ismeri a vállalatok társadalmi felelőssége vs. fenntartható üzleti modelleket;
  9. ismeri az új üzleti modelleket a pénzügyi piacokon.
Képesség
  1. A hallgató képes felismerni egy adott vállalkozás működése mögött rejlő üzleti modellt;
  2. képes fenntarthatósági szempontból (gazdasági-társadalmi-környezeti) elemezni egy vállalkozás üzleti modelljét;
  3. képes felvázolni egy működőképes fenntartható üzleti modellt egy start-up vagy már működő vállalkozás részére.
Attitűd
  1. A hallgató érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt;
  2. az újszerű üzleti megoldásokról folyamatosan tájékozódik, azokat képes kritikusan elemezni;
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
  4. törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget;
  2. felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait;
  3. meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására.

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, esettanulmányok, üzleti modellezési gyakorlat, meghívott előadók

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • Zilahy Gy. Innovatív üzleti modellek és a társadalmi együttműködés új formái, in: Kisvárosok reneszánsza – a kőszegi példa, iASK, 2016
  • Alexander Osterwalder - Yves Pigneur: Üzletimodell-építés kézikönyve, 2012, Cser Könyvkiadó és Ker. Kft., ISBN 9789632782201
  • Hart, S.L. & Milstein, M.B., 2003. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17(2), pp.56–67.
  • Boons, F. & Lüdeke-Freund, F., 2013. Business models for sustainable innovation : state-of-the-art and steps towards a research agenda. Journal of Cleaner Production, 45, pp.9–19.
  • Chesbrough, H., 2010. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), pp.354–363

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy prezentáció (részteljesítményértékelés) és az, illetve visszajelzések alapján elkészülő otthoni feladat (részteljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Részteljesítményértékelés: a félév során meghatározott feladat témájában prezentáció. 2. Részteljesítményértékelés: a prezentáció és a kapott visszajelzések alapján otthoni feladat elkészítése a tudás és képesség típusú kompetenciaelemek komplex értékelésére.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítményértékelés (prezentáció): 30
  • Részteljesítményértékelés (otthoni feladat): 70
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A prezentáció (részteljesítményértékelés) a szorgalmi időszak során, oktatóval való előzetes egyeztetést követően pótolható, míg az otthoni feladat (részteljesítményértékelés) a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés az órákra 14
felkészülés teljesítményértékelésre 16
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az üzleti modell fogalma és szerepe a vállalati működésben
2. A hagyományos üzleti modellek tipikus fajtái
3. Innovatív üzleti modellek és a kialakulásukat kikényszerítő tényezők
4. A fenntartható fejlődés környezeti és társadalmi vonatkozásai, mint az üzleti modellekre ható tényezők
5. A környezet védelmét célzó üzleti modellek
6. Társadalmi problémákat középpontba állító üzleti modellek
7. A fenntartható üzleti modellek piaci sikerét meghatározó tényezők
8. Innovatív menedzsment eszközök a fenntartható üzleti modellek megvalósítása érdekében
9. A fenntartható üzleti modelleket megalapozó új műszaki megoldások
10. A fenntartható üzleti modellek korlátai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bozsoki Fruzsina tudományos segédmunkatárs / junior research fellow bozsoki.fruzsina@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.