Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Fenntartható üzleti modellezési gyakorlatok
Azonosító
BMEGT42MN29
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zilahy Gyula
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zilahy.gyula@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU; English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser MSc - Környezetmenedzsment specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.10.25.) az 580672/5/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.10.25-től.

Célkitűzések

A tantárgy sikeres elvégzésével a résztvevők: 1. Megértik az üzleti modellek koncepcióját és képesek lesznek a vállalatok üzleti modelljének kritikai elemzésére, a mögöttük húzódó üzleti logika megértésére. 2. Megismerik, hogy a vállalatok – mind a nemzetközi nagyvállalatok, mind pedig a KKV-k – milyen hatásokra és hogyan alakítják ki és újítják meg üzleti modelljeiket és milyen kihívásokat kell leküzdeniük e folyamat során. 3. Képesek lesznek egy fenntartható üzleti modell legfontosabb elemeinek a meghatározására start-up-ok vagy már a piacon régebben működő vállalatok számára.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az üzleti modell fogalmát, az üzleti stratégiához való viszonyát
  2. Ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát, összetevőit, követelményeit
  3. Ismeri az innovatív üzleti modellek kialakulását lehetővé tevő folyamatokat
  4. Ismeri az üzleti modellezés legfontosabb módszereit
  5. Ismeri az üzleti modellek fenntarthatóságát meghatározó tényezőket
  6. Ismeri az innovatív üzleti modelleket a gazdaság különböző területein
  7. Ismeri a közösségi gazdaság (sharing economy) jellemzőit
  8. Ismeri a vállalatok társadalmi felelőssége vs. fenntartható üzleti modelleket
  9. Ismeri az új üzleti modelleket a pénzügyi piacokon
Képesség
  1. Képes felismerni egy adott vállalkozás működése mögött rejlő üzleti modellt
  2. Képes fenntarthatósági szempontból (gazdasági-társadalmi-környezeti) elemezni egy vállalkozás üzleti modelljét
  3. Képes felvázolni egy működőképes fenntartható üzleti modellt egy start-up vagy már működő vállalkozás részére
Attitűd
  1. Érzékeny a társadalmi és környezeti problémák iránt
  2. Az újszerű üzleti megoldásokról folyamatosan tájékozódik, azokat képes kritikusan elemezni
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
  4. Törekszik a környezeti és társadalmi szempontok érvényesítésére döntései során
Önállóság és felelősség
  1. Érzékeli a vállalatvezetők döntéseivel járó környezeti és társadalmi felelősséget
  2. Felismeri azokat a technológiai és szervezeti megoldásokat, melyek egyszerre nyújtanak gazdasági, környezeti és társadalmi előnyöket; egyúttal képes felmérni egy-egy megoldás korlátait
  3. Meg tudja különböztetni az egyéni és társadalmi szempontokat és képes azok összehangolására

Oktatásmódszertan

Interaktív előadások, esettanulmányok, üzleti modellezési gyakorlat, meghívott előadók

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • Zilahy Gy. Innovatív üzleti modellek és a társadalmi együttműködés új formái, in: Kisvárosok reneszánsza – a kőszegi példa, iASK, 2016
  • Alexander Osterwalder - Yves Pigneur: Üzletimodell-építés kézikönyve, 2012, Cser Könyvkiadó és Ker. Kft., ISBN 9789632782201
  • Hart, S.L. & Milstein, M.B., 2003. Creating sustainable value. Academy of Management Executive, 17(2), pp.56–67.
  • Boons, F. & Lüdeke-Freund, F., 2013. Business models for sustainable innovation : state-of-the-art and steps towards a research agenda. Journal of Cleaner Production, 45, pp.9–19.
  • Chesbrough, H., 2010. Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43(2-3), pp.354–363

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy prezentáció (részteljesítményértékelés) és az, illetve visszajelzések alapján elkészülő otthoni feladat (részteljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Részteljesítmény-értékelés: a félév során meghatározott feladat témájában prezentáció. 2. Részteljesítmény-értékelés: a prezentáció és a kapott visszajelzések alapján otthoni feladat elkészítése a tudás, képesség típusú kompetenciaelemek komplex értékelésére.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény-értékelés (prezentáció): 30
  • Részteljesítmény-értékelés (otthoni feladat): 70
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A prezentáció (részteljesítmény-értékelés) a szorgalmi időszak során, oktatóval való előzetes egyeztetést követően pótolható, míg az otthoni feladat (részteljesítmény-értékelés) a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés az órákra 14
felkészülés teljesítményértékelésre 16
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 32
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.10.09-én. Érvényes 2023.10.09-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az üzleti modell fogalma és szerepe a vállalati működésben
2. A hagyományos üzleti modellek tipikus fajtái
3. Innovatív üzleti modellek és a kialakulásukat kikényszerítő tényezők
4. A fenntartható fejlődés környezeti és társadalmi vonatkozásai, mint az üzleti modellekre ható tényezők
5. A környezet védelmét célzó üzleti modellek
6. Társadalmi problémákat középpontba állító üzleti modellek
7. A fenntartható üzleti modellek piaci sikerét meghatározó tényezők
8. Innovatív menedzsment eszközök a fenntartható üzleti modellek megvalósítása érdekében
9. A fenntartható üzleti modelleket megalapozó új műszaki megoldások
10. A fenntartható üzleti modellek korlátai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.