Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
Annak elérése, hogy a hallgató áttekintést tudjon adni a köznevelésben is releváns szervezetelméleti ismeretekről. A hallgató ismerje fel a köznevelési intézményrendszerben lehetséges szervezeti modellalkalmazásokat. Tudja definiálni a szervezeti struktúra és kultúra fogalmakat. Megismerteti a szervezeti kommunikáció hatékonyságnövelő szerepét és a szervezeti konfliktusok forrásait, okait és a kezelésük módját. Segítséget ad a szervezetfejlesztési feladatokhoz. Annak elérése, hogy a hallgató megismerje a köznevelés és a szakképzés intézményrendszerét, iskolaszerkezetét; annak főbb változási szakaszait. Tudja a rendszer működését meghatározó alapelveket; az egyes intézménytípusok feladatait; a tartalmi szabályozás szintjeit, szerepét. A hallgató áttekintést tudjon adni a köznevelésben is releváns szervezetelméleti ismeretekről; ismerje fel a köznevelési intézményrendszerben lehetséges szervezeti modellalkalmazásokat. Tudja definiálni a szervezeti struktúra és kultúra fogalmakat. Ismerje a szervezeti kommunikáció hatékonyságnövelő szerepét és a szervezeti konfliktusok forrásait, okait és a kezelésük módját. Kapjon segítséget a szervezetfejlesztési feladatokhoz.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában lesz a köznevelési rendszer fejlődésének történetével, az oktatás-nevelés intézményi sajátosságaival.
- Tisztában lesz a köznevelési rendszer fejlődésének történetével, intézményrendszerével és annak sajátosságaival.
- Érteni fogja a köznevelési rendszer helyét, szerepét; a szervezetek működésének főbb jellemzőit.
- Ismerni fogja a köznevelési szervezetek néhány modelljét, szervezeti funkcióit és irányításának eszközeit.
Képesség
- Képes lesz követni és megérteni a köznevelési rendszer elemzésével foglalkozó szakirodalmat, aktuális információkat.
- Képes lesz saját intézménye, saját szervezete szerepének, lehetőségeinek megítélésére.
- Képes lesz a szervezetek témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
- Képes lesz intézményi rendszerekkel kapcsolatos problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
- Fogékony lesz a köznevelési rendszerek változása során a szervezeti fejlődés követésére.
- Fogékony lesz a köznevelési rendszerek változásának értelmezésére és a szervezeti fejlődés követésére.
- Nyitott lesz a szervezettan új eredményeinek befogadására.
- Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
- Önállóan és/vagy intézményi közösségében végez feladatokat saját intézménye szakmai munkájának elemzésében, fejlesztésében.
- Önállóan végez feladatokat a köznevelési intézményrendszer keretében a szervezeti problémák elemzésében.
- Önállóan végez feladatokat a köznevelési intézményekkel kapcsolatos szakmai döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
- Felelősséget vállal a szervezetek fejlesztéseivel kapcsolatos döntésekért.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Benedek András (2019): Közoktatás rendszere, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 106.
- 2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
- Magyarország Alaptörvénye
- 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
- 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
- 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadá-sáról
- A jegyzethez készített prezentáció(k).
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsgával.
Teljesítményértékelési módszerek
• a kontaktórákon való 100 %-os részvétel, • szóbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A kontaktórákon való részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 88-94 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
felkészülés a kontaktórára | 30 |
részvétel kontaktórán | 4 |
felkészülés a vizsgára | 80 |
egyéb felkészülés | 6 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
Tartalmi egységek A köznevelési rendszer alapfogalmai. Köznevelés rendszere, iskolarendszer. A köznevelési rendszer és a magyar iskolafelügyelet kialakulása. A mai iskolarendszer fejlődésének háttere. A szakképzés rendszere és intézményei. A köznevelési intézmények állami forrásai felhasználásának ellenőrzése. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tartalmi egységekA köznevelési rendszer alapfogalmai.Köznevelés rendszere, iskolarendszer.A köznevelési rendszer és a magyar iskolafelügyelet kialakulása.A mai iskolarendszer fejlődésének háttere.A szakképzés rendszere és intézményei.A köznevelési intézmények állami forrásai felhasználásának ellenőrzése.Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.