I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZNEVELÉS RENDSZER- ÉS SZERVEZETTAN
Azonosító
BMEGT51S500
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
7
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Benedek András
Beosztása
professzor emeritusz
Email címe
e-mail: benedek.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési vagy főiskolai szintű szakhoz (BA/BSC) kapcsolódó pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év köznevelési intézményben szerzett szakmai gyakorlat · mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) pedagógus munkakör betöltésére feljogosító oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató áttekintést tudjon adni a köznevelésben is releváns szervezetelméleti ismeretekről. A hallgató ismerje fel a köznevelési intézményrendszerben lehetséges szervezeti modellalkalmazásokat. Tudja definiálni a szervezeti struktúra és kultúra fogalmakat. Megismerteti a szervezeti kommunikáció hatékonyságnövelő szerepét és a szervezeti konfliktusok forrásait, okait és a kezelésük módját. Segítséget ad a szervezetfejlesztési feladatokhoz Annak elérése, hogy a hallgató megismerje a köznevelés és a szakképzés intézményrendszerét, iskolaszerkezetét; annak főbb változási szakaszait. Tudja a rendszer működését meghatározó alapelveket; az egyes intézménytípusok feladatait; a tartalmi szabályozás szintjeit, szerepét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában lesz a köznevelési rendszer fejlődésének történetével, az oktatás-nevelés intézményi sajátosságaival.
  2. Tisztában lesz a köznevelési rendszer fejlődésének történetével, intézményrendszerével és annak sajátosságaival.
  3. Érteni fogja a köznevelési rendszer helyét, szerepét; a szervezetek működésének főbb jellemzőit.
  4. Ismerni fogja a köznevelési szervezetek néhány modelljét, szervezeti funkcióit és irányításának eszközeit.
Képesség
  1. Képes lesz követni és megérteni a köznevelési rendszer elemzésével foglalkozó szakirodalmat, aktuális információkat.
  2. Képes lesz saját intézménye, saját szervezete szerepének, lehetőségeinek megítélésére.
  3. Képes lesz a szervezetek témájáról szakmailag adekvát módon kommunikálni.
  4. Képes lesz intézményi rendszerekkel kapcsolatos problémák megoldásában, ilyen jellegű döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában szakszerűen részt venni.
Attitűd
  1. Fogékony lesz a köznevelési rendszerek változása során a szervezeti fejlődés követésére.
  2. Fogékony lesz a köznevelési rendszerek változásának értelmezésére és a szervezeti fejlődés követésére.
  3. Nyitott lesz a szervezettan új eredményeinek befogadására.
  4. Együttműködésre fog törekedni multidiszciplináris csapatmunkában.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan és/vagy intézményi közösségében végez feladatokat saját intézménye szakmai munkájának elemzésében, fejlesztésében.
  2. Önállóan végez feladatokat a köznevelési intézményrendszer keretében a szervezeti problémák elemzésében.
  3. Önállóan végez feladatokat a köznevelési intézményekkel kapcsolatos szakmai döntések előkészítésében és/vagy meghozatalában.
  4. Felelősséget vállal a szervezetek fejlesztéseivel kapcsolatos döntésekért.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Benedek András (2019): Közoktatás rendszere, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 106.
  • 2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
  • 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadá-sáról
  • A jegyzethez készített prezentáció(k).

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő vizsgával

Teljesítményértékelési módszerek

Évközi dolgozat beadása az iskolarendszerek változásáról, tételsor szerinti vizsga.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • évközi dolgozat: 30

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • tételsor szerinti vizsga (1 tétel alapján): 70

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
felkészülés a kontaktórára 30
részvétel kontaktórán 7
dolgozat elkészítése: 30
felkészülés a vizsgára 40
egyéb felkészülés 13
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek A köznevelési rendszer alapfogalmai. Köznevelés rendszere, iskolarendszer. A köznevelési rendszer és a magyar iskolafelügyelet kialakulása. A mai iskolarendszer fejlődésének háttere. A szakképzés rendszere és intézményei. A köznevelési intézmények állami forrásai felhasználásának ellenőrzése. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Köznevelés rendszere, iskolarendszer
2. A köznevelési rendszer és a Magyar iskolafelügyelet kialakulása
3. A mai iskolarendszer fejlődésének háttere
4. A szakképzés rendszere és intézményei
5. A köznevelési intézmények állami forrásai felhasználásának ellenőrzése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.