I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pszichológia
Azonosító
BMEGT52A502
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegysége
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
18
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
7
Tantárgyfelelős
Neve
Oroszné Dr. Perger Mónika
Beosztása
adjunktus
Email címe
perger.monika@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.06.29.) az 580427/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.06.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék azokat a pszichológiai jelenségeket, amelyek hatással vannak a tanulási- tanítási folyamatokra. A tárgy másik célkitűzése, hogy megmutassa a pszichológiai ismeretek hogyan járulnak hozzá az oktatói munka hatékonyságához.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a személyiséget magyarázó elméleti megközelítéseket és fejlődési modelleket.
  2. Tájékozott a serdülőkor és a fiatal felnőttkor fejlődési szakaszainak pszichológiai sajátosságaiban.
  3. Ismeri a szocializáció folyamatát, mechanizmusait, a család, a kortársak, a pedagógus szocializációban betöltött szerepét.
  4. Átfogó ismeretei vannak a megismerő folyamatokról (figyelem, tanulás, emlékezés) és fejlesztési lehetőségeiről.
  5. Ismeri a motiváció szerepét, az iskolai teljesítménnyel való kapcsolatát.
  6. Átfogó ismeretei vannak az érzelmeket magyarázó elméletekről, az érzelmek szerepéről az iskolai teljesítmény alakulásában.
  7. Ismeri a csoport fejlődés folyamatát, a csoportjelenségeket, a csoport hatását a teljesítményre, a csoporton belüli kapcsolatok feltárására alkalmas legfontosabb pszichológiai módszereket.
  8. Átfogó ismeretei vannak a pedagógus szerepéről, az oktató-diák kapcsolat jellegéről, az oktatói feladatok pszichés hátteréről.
  9. Ismeri az iskolai konfliktusok kezelésének lehetőségeit, tájékozott s serdülőkori devianciákkal kapcsolatban.
Képesség
  1. Képes a diákok személyiség fejlődését befolyásoló tényezők megértésére és empatikus odafordulásra.
  2. Képes az életkori jellemzőket figyelembe venni az oktatandó anyag tervezésekor és tanításakor.
  3. Képes a csoporthelyzetben előforduló jelenségek hátterét megérteni és az elsajátított ismereteket alkalmazni a gyakorlatban.
  4. Képes az ismeretek birtokában a diákjaival megfelelő minőségű kapcsolatot kialakítani, a tanulók egyéni különbségeit és fejlesztendő területeit felismerni.
  5. Képes a szakmai szerephez kapcsolódó elvárások teljesítésekor a pszichológiai ismereteket alkalmazni.
Attitűd
  1. Nyitott, érzékeny a tanulók problémái és egyéni igényei iránt.
  2. Motivált az új ismeretek megszerzésére, és törekszik azok beépítésére a szakmai munkájába.
  3. Együttműködő a feladatok végzése során.
  4. Előítéletektől mentesen igyekszik az oktatási helyzeteket kezelni
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai önreflexió és önkritika jellemző rá.
  2. Felelősséget vállal a saját munkájáért.
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Gondolkodásában a különböző szakmai területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom – compulsory literature:
  • N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2017). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve. I-III. kötet. Budapest: Osiris Kiadó
  • Ajánlott irodalom – suggested literature:
  • Aáry- Tamás Lajos, Aronson, J. (szerk.) (2010): Iskolai veszélyek. Budapest: CompLex Jogi és Üzleti Kiadó.
  • Aronson, E. (2009): Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Budapest: AB Ovo Kiadó.
  • Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Budapest: Urbis Kiadó
  • Ferenczi Zoltán (2003): Drogprevenció, pedagógus, iskola. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
  • Kósáné Ormai Vera, Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Kérdések önmagunkhoz. Budapest: Flaccus Kiadó
  • Kósáné Ormai Vera (2015). A mi iskolánk. neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
  • Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó
  • Mészáros Aranka (szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
  • N. Kollár Katalin, Szabó Éva (Szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó
  • Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt (szerk.) (2011): Drogprevenció és egészségfejlesztés az iskolában. Budapest: L’Harmattan Kiadó
  • Ranschburg Jenő (2010): A mélységből kiáltok. Depresszió, öngyilkosság és kábítószer a serdülőkorban. Budapest: Saxum Kiadó. Budapest
  • Tóth László (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Debrecen: Pedellus Kiadó
  • Vajda Zsuzsanna, Kosa Éva (2005): Neveléslélektan. Budapest: Osiris Kiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi beadandó dolgozat, a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel és a félév végi írásbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (írásbeli dolgozat): a tantárgy tanulási eredményeinek értékelési módja egy írásban beadott dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok gyakorlati alkalmazására irányul. Az egyénileg készített dolgozat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy felelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (órai aktív részvétel): aktív részvétel a gyakorlatok során, amely órai feladatok teljesítésével kerül értékelésre. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga) a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése írásbeli vizsga formájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (írásbeli dolgozat): 20
  • órai aktív részvétel : 10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 70

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87-95% (34,8- 38 pont)
75–87% (30-34,8 pont)
Közepes 62–75% (24,8-30 pont)
Elégséges 50–62% (20-24,8 pont)
Elégtelen 50% alatt (0-20 pont)

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
órai részvételre felkészülés 28
beadandó dolgozat elkészítése 56
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 38
írásbeli vizsgára felkészülés 60
összesen 210

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. A pszichológia nézőpontjai, modern irányzatai. 2. A személyiség elméleti megközelítései, fejlődési modellek. 3. Pszichológiai módszerek a tanulók megismeréséhez. 4. A szocializáció folyamata, a család, az iskola szerepe. A kötődés, nevelési stílus hatása a személyiségfejlődésre. 5. A serdülőkor és a fiatal felnőttkor pszichológiai jellemzői. 6. A kortársak szerepe, a társas kapcsolatok alakulása, csoportfolyamatok. A társas kapcsolatok fejlesztésének lehetőségei, közösségépítés. 7. Aktivációs szint és figyelem, a figyelem fejlesztési lehetőségei. 8.Tanulás és emlékezés. Tanulási stílus, tanulási szokások, emlékezet fejlesztési lehetőségei. 9. Érzelmek és motiváció (teljesítmény motiváció). Érzelmi intelligencia, félelem és szorongás az iskolában. 10. Konfliktusok az iskolában, konfliktuskezelési lehetőségek. Az iskolai erőszak kérdése. 11. Az oktatói szerep: hatalom és tekintély problémái. Vezetés, fegyelmezés, értékelés. 12. Pedagógus mentálhigiéné, szakmai ártalmak. A kiégés prevenciója. 13. Normaalakulás, csoporthoz igazodás. Hatékony kommunikáció. 14. Az átlagtól eltérő tanulók az iskolában, serdülőkori devianciák. A pedagógus lehetőségei a serdülőkori problémák prevenciójában.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Nagy Eszter tanársegéd nagy.eszter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.