Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék azokat a pszichológiai jelenségeket, amelyek hatással vannak a tanulási- tanítási folyamatokra. A tárgy másik célkitűzése, hogy megmutassa a pszichológiai ismeretek hogyan járulnak hozzá az oktatói munka hatékonyságához.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a személyiséget magyarázó elméleti megközelítéseket és fejlődési modelleket.
- Tájékozott a serdülőkor és a fiatal felnőttkor fejlődési szakaszainak pszichológiai sajátosságaiban.
- Ismeri a szocializáció folyamatát, mechanizmusait, a család, a kortársak, a pedagógus szocializációban betöltött szerepét.
- Átfogó ismeretei vannak a megismerő folyamatokról (figyelem, tanulás, emlékezés) és fejlesztési lehetőségeiről.
- Ismeri a motiváció szerepét, az iskolai teljesítménnyel való kapcsolatát.
- Átfogó ismeretei vannak az érzelmeket magyarázó elméletekről, az érzelmek szerepéről az iskolai teljesítmény alakulásában.
- Ismeri a csoport fejlődés folyamatát, a csoportjelenségeket, a csoport hatását a teljesítményre, a csoporton belüli kapcsolatok feltárására alkalmas legfontosabb pszichológiai módszereket.
- Átfogó ismeretei vannak a pedagógus szerepéről, az oktató-diák kapcsolat jellegéről, az oktatói feladatok pszichés hátteréről.
- Ismeri az iskolai konfliktusok kezelésének lehetőségeit, tájékozott s serdülőkori devianciákkal kapcsolatban.
Képesség
- Képes a diákok személyiség fejlődését befolyásoló tényezők megértésére és empatikus odafordulásra.
- Képes az életkori jellemzőket figyelembe venni az oktatandó anyag tervezésekor és tanításakor.
- Képes a csoporthelyzetben előforduló jelenségek hátterét megérteni és az elsajátított ismereteket alkalmazni a gyakorlatban.
- Képes az ismeretek birtokában a diákjaival megfelelő minőségű kapcsolatot kialakítani, a tanulók egyéni különbségeit és fejlesztendő területeit felismerni.
- Képes a szakmai szerephez kapcsolódó elvárások teljesítésekor a pszichológiai ismereteket alkalmazni.
Attitűd
- Nyitott, érzékeny a tanulók problémái és egyéni igényei iránt.
- Motivált az új ismeretek megszerzésére, és törekszik azok beépítésére a szakmai munkájába.
- Együttműködő a feladatok végzése során.
- Előítéletektől mentesen igyekszik az oktatási helyzeteket kezelni
Önállóság és felelősség
- Szakmai önreflexió és önkritika jellemző rá.
- Felelősséget vállal a saját munkájáért.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a különböző szakmai területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Oktatásmódszertan
Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom – compulsory literature:
- N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2017). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve. I-III. kötet. Budapest: Osiris Kiadó
- Ajánlott irodalom – suggested literature:
- Aáry- Tamás Lajos, Aronson, J. (szerk.) (2010): Iskolai veszélyek. Budapest: CompLex Jogi és Üzleti Kiadó.
- Aronson, E. (2009): Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Budapest: AB Ovo Kiadó.
- Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Budapest: Urbis Kiadó
- Ferenczi Zoltán (2003): Drogprevenció, pedagógus, iskola. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
- Kósáné Ormai Vera, Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Kérdések önmagunkhoz. Budapest: Flaccus Kiadó
- Kósáné Ormai Vera (2015). A mi iskolánk. neveléspszichológiai módszerek az iskoal belső értékelésében. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
- Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó
- Mészáros Aranka (szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- N. Kollár Katalin, Szabó Éva (Szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó
- Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt (szerk.) (2011): Drogprevenció és egészségfejlesztés az iskolában. Budapest: L’Harmattan Kiadó
- Ranschburg Jenő (2010): A mélységből kiáltok. Depresszió, öngyilkosság és kábítószer a serdülőkorban. Budapest: Saxum Kiadó. Budapest
- Tóth László (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Debrecen: Pedellus Kiadó
- Vajda Zsuzsanna, Kosa Éva (2005): Neveléslélektan. Budapest: Osiris Kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi beadandó dolgozat, a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel és a félév végi írásbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (írásbeli dolgozat): a tantárgy tanulási eredményeinek értékelési módja egy írásban beadott dolgozat formájában. A dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok gyakorla-ti alkalmazására irányul. Az egyénileg készített dolgozat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy felelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (órai aktív részvétel): aktív részvétel a gyakorlatok során, amely a feladatok teljesítésével kerül értékelésre. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga) a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése online írásbeli vizsga formájában.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (írásbeli dolgozat): 20
- órai aktív részvétel : 10
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- online írásbeli vizsga: 70
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88–95% |
Jó | 76–87% |
Közepes | 63–75% |
Elégséges | 50–62% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
órai részvételre felkészülés | 28 |
beadandó dolgozat elkészítése | 56 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 38 |
írásbeli vizsgára felkészülés | 60 |
Összesen | 210 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A pszichológia nézőpontjai, modern irányzatai. |
2. | A személyiség elméleti megközelítései, fejlődési modellek. |
3. | Pszichológiai módszerek a tanulók megismeréséhez. |
4. | A szocializáció folyamata, a család, az iskola szerepe. |
5. | A kötődés, nevelés stílus hatása a személyiségfejlődésre. |
6. | A serdülőkor és a fiatal felnőttkor pszichológiai jellemzői. |
7. | A kortársak szerepe, a társas kapcsolatok alakulása, csoportfolyamatok. |
8. | A társas kapcsolatok fejlesztésének lehetőségei, közösségépítés. |
9. | Aktivációs szint és figyelem Tanulás és emlékezés. |
10. | A figyelem fejlesztési lehetőségei Tanulási stílus, tanulási szokások, emlékezet fejlesztési lehetőségei. |
11. | Érzelmek és motiváció (teljesítmény motiváció). Konfliktusok az iskolában, konfliktuskezelési lehetőségek. |
12. | Érzelmi intelligencia, félelem és szorongás az iskolában. |
13. | Az iskolai erőszak kérdése. |
14. | Az oktatói szerep: hatalom és tekintély problémái. |
15. | Vezetés, fegyelmezés, értékelés. Pedagógus mentálhigiéné, szakmai ártalmak. |
16. | A kiégés prevenciója. |
17. | Az átlagtól eltérő tanulók az iskolában, serdülőkori devianciák. |
18. | A pedagógus lehetőségei a serdülőkori problémák prevenciójában. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Rácz-Mészáros Ágnes | Megbízott előadó | agnes.raczmeszaros@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.