I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERMÉKÉLMÉNY ÉS DESIGN
Azonosító
BMEGT52A411
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Lógó Emma
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
logo.emma@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.11.08-tól).

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy betekintést nyújtson a termékekkel kapcsolatos élményeinkbe, valamint ezek izgalmas és sokszínű interdiszciplináris tudományos hátterébe. A tematika pszichológiai alapok bemutatása után a ter-mékélmény egyes speciális aspektusain halad végig a termék és az ember szemszögéből, felvonultatva a kapcsolódó tudományterületeket valamint rávilágít a termékélményben megjelenő legfontosabb alapismeretekre és felhívja a figyelmet a tudományterületek közötti összefüggésekre.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a termékélmény interdiszciplináris szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb össze-függéseket és elméleteket,
  2. 2. ismeri a termékélményekhez kötődő fő pszichológiai elméleteket,
  3. 3. ismeri a termékélményekhez kötődő fő ergonómiai elméleteket,
  4. 4. ismeri a termékélményekhez kötődő fő közgazdasági elméleteket,
  5. 5. ismeri a negatív termékélményekre vonatkozó jogi szabályokat, eszközöket.
Képesség
  1. 1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. 2. képes megérteni és használni a termékélmény és design témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  3. 3. képes arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven,
  4. 4. képes használni kreativitását.
Attitűd
  1. 1. Nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfoga-dására, hiteles közvetítésére.
  2. 2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  3. 3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  4. 4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. 2. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  3. 3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza a termék-felhasználó-környezet relációjában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoport-munkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Izsó L., Becker Gy. (szerk.): Termékélmény. Akadémiai Kiadó, Budapest 2011.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek al-kalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati fel-adatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tan-tárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség tí-pusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy cso-portosan készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. Jelen tárgyban a házi feladat esettanulmány alapú, opcionális, és azzal a második zárthelyi dolgozat kiváltható.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 70%
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés VAGY részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >90-100
Jeles 80-90
70-80
Közepes 60-70
Elégséges 40-60
Elégtelen <40

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utol-só napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: az érintett tudományterületek bemutatása, kapcsolódási pontjainak áttekintése a termékélmény és a dizájn témakörben
2. Pszichológiai alapok I.: Az észlelés és érzékelés szerepe a termékélményben. (Látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás)
3. Pszichológiai alapok II.: Az érzelmek szerepe a termékélményben és dizájnban.
4. Pszichológiai alapok III. A társas és személyiség jellemzők szerepe a termékélményben és a dizájn megítélésében.
5. Alkalmazott termékélmény témakörök: a vásárlás élménye
6. Negatív termékélmények: tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok fogyasztóvédelmi megítélése
7. A fogyasztói döntések háttere: a preferenciák szerepe a termékélményben, a korlátozott racionalitás szerepe a termékélményben
8. Alkalmazott termékélmény témakörök: a játék élménye / a sport élménye

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Tóth Áron tanársegéd toth.aron@gtk.bme.hu
Kapusy Kata tanársegéd kapusy.kata@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége