Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy betekintést nyújtson a termékekkel kapcsolatos élményeinkbe, valamint ezek izgalmas és sokszínű interdiszciplináris tudományos hátterébe. A tematika pszichológiai alapok bemutatása után a ter-mékélmény egyes speciális aspektusain halad végig a termék és az ember szemszögéből, felvonultatva a kapcsolódó tudományterületeket valamint rávilágít a termékélményben megjelenő legfontosabb alapismeretekre és felhívja a figyelmet a tudományterületek közötti összefüggésekre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a termékélmény interdiszciplináris szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb össze-függéseket és elméleteket,
- 2. ismeri a termékélményekhez kötődő fő pszichológiai elméleteket,
- 3. ismeri a termékélményekhez kötődő fő ergonómiai elméleteket,
- 4. ismeri a termékélményekhez kötődő fő közgazdasági elméleteket,
- 5. ismeri a negatív termékélményekre vonatkozó jogi szabályokat, eszközöket.
Képesség
- 1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- 2. képes megérteni és használni a termékélmény és design témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- 3. képes arra, hogy szakterületének megfelelően, szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven,
- 4. képes használni kreativitását.
Attitűd
- 1. Nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfoga-dására, hiteles közvetítésére.
- 2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- 3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- 4. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
Önállóság és felelősség
- 1. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- 2. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- 3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza a termék-felhasználó-környezet relációjában.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoport-munkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Izsó L., Becker Gy. (szerk.): Termékélmény. Akadémiai Kiadó, Budapest 2011.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komp-lex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek al-kalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati fel-adatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tan-tárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség tí-pusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy cso-portosan készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. Jelen tárgyban a házi feladat esettanulmány alapú, opcionális, és azzal a második zárthelyi dolgozat kiváltható.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 70%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés VAGY részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | >90-100 |
Jeles | 80-90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 40-60 |
Elégtelen | <40 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utol-só napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: az érintett tudományterületek bemutatása, kapcsolódási pontjainak áttekintése a termékélmény és a dizájn témakörben |
2. | Pszichológiai alapok I.: Az észlelés és érzékelés szerepe a termékélményben. (Látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás) |
3. | Pszichológiai alapok II.: Az érzelmek szerepe a termékélményben és dizájnban. |
4. | Pszichológiai alapok III. A társas és személyiség jellemzők szerepe a termékélményben és a dizájn megítélésében. |
5. | Alkalmazott termékélmény témakörök: a vásárlás élménye |
6. | Negatív termékélmények: tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok fogyasztóvédelmi megítélése |
7. | A fogyasztói döntések háttere: a preferenciák szerepe a termékélményben, a korlátozott racionalitás szerepe a termékélményben |
8. | Alkalmazott termékélmény témakörök: a játék élménye / a sport élménye |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Tóth Áron | tanársegéd | toth.aron@gtk.bme.hu |
Kapusy Kata | tanársegéd | kapusy.kata@gtk.bme.hu |