Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy betekintést nyújtson a termékekkel kapcsolatos élményeinkbe, valamint ezek izgalmas és sokszínű interdiszciplináris tudományos hátterébe. A tematika pszichológiai alapok bemutatása után a termékélmény egyes speciális aspektusain halad végig a termék és az ember szemszögéből, felvonultatva a kapcsolódó tudományterületeket valamint rávilágít a termékélményben megjelenő legfontosabb alapismeretekre és felhívja a figyelmet a tudományterületek közötti összefüggésekre
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a termékélmény interdiszciplináris szakterületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb össze-függéseket és elméleteket,
- ismeri a termékélményekhez kötődő fő pszichológiai elméleteket,
- ismeri a termékélményekhez kötődő fő ergonómiai elméleteket,
- ismeri a termékélményekhez kötődő fő közgazdasági elméleteket,
- ismeri a termékélményekhez kötődő fogyasztói magatartás trendeket.
Képesség
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- képes megérteni és használni a termékélmény és design témák jellemző szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- képes arra, hogy a termékélményeire szakmai tudás alapján reflektáljon,
- képes használni kreativitását.
Attitűd
- Nyitott a műszaki szakterületen zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére.
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt,
- igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
- Egyes feladatok esetében a csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladat megoldásában.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
- Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Izsó L., Becker Gy. (szerk.): Termékélmény. Akadémiai Kiadó, Budapest 2011.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése négyféle módon, 4 típus szerint teljesíthető: Típus 1: két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján Típus 2: egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és egyénileg készített önreflexiók alapján Típus 3: egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) és egyénileg vagy csoportosan készített esettanulmányok alapján Típus 4: egyénileg készített önreflexiók és egyénileg vagy csoportosan készített esettanulmányok alapján
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: részteljesítmény értékelés (ZH): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egyénileg ZH formájában. részteljesítmény értékelés (önreflexió): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja egyénileg Moodle kurzus oldalon kitölthető teszt formájában. részteljesítmény értékelés (esettanulmány): a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek írásos értékelési módja egyénileg vagy csoportosan elkészített beadandó esettanulmányok formájában.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- típus 1: 100
- 2 részteljesítmény értékelés (ZH): 100
- típus 2: 100
- 1 részteljesítmény értékelés (ZH): 70
- 4 részteljesítmény értékelés (önreflexió): 30
- típus 3: 100
- 1 részteljesítmény értékelés (ZH): 70
- 2 részteljesítmény értékelés (esettanulmány): 30
- típus 4: 100
- 6 részteljesítmény értékelés (önreflexió): 48
- 3 részteljesítmény értékelés (esettanulmány): 52
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A gyakorlati foglalkozások, laboratóriumi gyakorlati foglalkozások összóraszámának harminc százalékát meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje nem szerezhető meg.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | <40 |
Javítás és pótlás
A részteljesítmény értékelések – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig feltölthető a Moodle felületre. Mindkét összegző tanulmányi teljesítményértékelés díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény kerül beszámításra.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés az összegző tanulmányi értékelésre és/vagy esettanulmány/önreflexió készítés | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 32 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: az érintett tudományterületek bemutatása, kapcsolódási pontjainak áttekintése a termékélmény és a dizájn témakörbenPszichológiai alapok I.: Az észlelés és érzékelés szerepe a termékélményben. (Látás, hallás, tapintás, ízlelés, szaglás)Pszichológiai alapok II.: Az érzelmek szerepe a termékélményben és dizájnban.Pszichológiai alapok III. A társas és személyiség jellemzők szerepe a termékélményben és a dizájn megítélésében.Alkalmazott termékélmény témakörök: a vásárlás élményeNegatív termékélmények: tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok fogyasztóvédelmi megítéléseA fogyasztói döntések háttere: a preferenciák szerepe a termékélményben, a korlátozott racionalitás szerepe a termékélményben. Alkalmazott termékélmény témakörök: a játék élménye / a sport élménye |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Pataki-Bittó Fruzsina | adjunktus | bitto.fruzsina@gtk.bme.hu |
Dr. Lógó Emma | docens | logo.emma@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.