Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
GAZDASÁGI ISMERETEK
Azonosító
BMEGT52S155
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
16
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Vígh László
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
vigh.laszlo@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a főbb makroökonómiai összefüggéseket, a gazdaság-, és a foglalkoztatás politikai eszközrendszerét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeretet szerez a gazdasági szereplők döntési mechanizmusairól.
  2. A hallgató megismeri a háztartások és a vállalatok munkapiaci döntéseit.
  3. A hallgató ismeretet szerez a makrogazdaság szereplőiről, a szereplők közötti kapcsolatokról.
  4. A hallgató megismeri a makrogazdaság piacait, ezen belül elsősorban a munkaerőpiac sajátosságait, működését.
  5. A hallgató megismeri a gazdaságpolitika – foglalkoztatáspolitika összefüggéseit, jellemzőit, a makrogazdaság teljesítményét, versenyképességét befolyásoló intézményi feltételeket és ezek hatását.
Képesség
  1. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
  2. A hallgató képes megérteni a gazdasági folyamatok hatását az emberi erőforrással kapcsolatos szervezeti döntésekre.
  3. A hallgató képes a megérteni a gazdasági folyamatok és a foglalkoztatáspolitika összefüggéseit, ezek hatását a szervezeti működésre, döntésekre.
Attitűd
  1. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  2. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  3. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  4. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
  5. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes felkutatni és megfelelően értelmezni a gazdasági jelenségekkel kapcsolatos cikkeket, és meglátni az összefüggéseket a gazdasági folyamatok és a szervezeti működés sajátosságai között.
  2. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  3. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Meyer D., Solt K. (2006): Makroökonómia, Aula Kiadó
  • Margitay-Becht A., Daruka M., Petró K. Mikroökonómia jegyzet, http://kgt.bme.hu/files//BMEGT30A400/Mikrookonomia_jegyzet.pdf
  • Csillag I. (2009): Van-e visszaút? Közgazdasági Szemle 2009. július-augusztus
  • Heim P. (2008): Hitelválság, gazdasági válság Kelet-Közép Európában, Elemző, ősz-tél 4. évfolyam, 3-4. szám
  • Mihályi P. (2008): Gazdaságunk mai ellentmondásainak eredete, Közgazdasági Szemle, 2008/4

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok alapján történik

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: 2 írásbeli házi feladat elkészítése B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés. A szóbeli vizsgán kell az oktató házi feladathoz kapcsolódó kérdéseire válaszolni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelése –házi feladat elkészítése : 80%
  • összesen: 80%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga – a házi feladathoz kapcsolódó kérdések megválaszolása : 20%
  • összesen: 20%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon - participation in lectures
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in the practical session
házi dolgozat elkészítése és bemutatása - preparation and presentation of ho-mework
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Miért van szükség gazdálkodásra? Gazdasági szereplők döntési mechanizmusa
2. A háztartások és a vállalatok munkapiaci döntései
3. A makrogazdaság szereplői, szereplők közötti kapcsolatok. A makrogazdaság piacai (elsősorban a munkaerőpiac)
4. Nyitott gazdaság. Nemzetközi fizetési mérleg, egyenlegének hatása
5. Valutapiac, Pénzpiac, Munkapiac
6. Világgazdasági válság
7. Gazdaságpolitika - foglalkoztatáspolitika
8. A makrogazdaság teljesítményét, versenyképességét befolyásoló intézményi feltételek és hatásuk
9. a) munkapiaci intézmények
10. b) adórendszer
11. c) vállalkozások intézményi környezete

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.