Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a főbb makroökonómiai összefüggéseket, a gazdaság-, és a foglalkoztatás politikai eszközrendszerét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeretet szerez a gazdasági szereplők döntési mechanizmusairól.
- A hallgató megismeri a háztartások és a vállalatok munkapiaci döntéseit.
- A hallgató ismeretet szerez a makrogazdaság szereplőiről, a szereplők közötti kapcsolatokról.
- A hallgató megismeri a makrogazdaság piacait, ezen belül elsősorban a munkaerőpiac sajátosságait, működését.
- A hallgató megismeri a gazdaságpolitika – foglalkoztatáspolitika összefüggéseit, jellemzőit, a makrogazdaság teljesítményét, versenyképességét befolyásoló intézményi feltételeket és ezek hatását.
Képesség
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
- A hallgató képes megérteni a gazdasági folyamatok hatását az emberi erőforrással kapcsolatos szervezeti döntésekre.
- A hallgató képes a megérteni a gazdasági folyamatok és a foglalkoztatáspolitika összefüggéseit, ezek hatását a szervezeti működésre, döntésekre.
Attitűd
- Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
- Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes felkutatni és megfelelően értelmezni a gazdasági jelenségekkel kapcsolatos cikkeket, és meglátni az összefüggéseket a gazdasági folyamatok és a szervezeti működés sajátosságai között.
- Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Meyer D., Solt K. (2006): Makroökonómia, Aula Kiadó
- Margitay-Becht A., Daruka M., Petró K. Mikroökonómia jegyzet, http://kgt.bme.hu/files//BMEGT30A400/Mikrookonomia_jegyzet.pdf
- Csillag I. (2009): Van-e visszaút? Közgazdasági Szemle 2009. július-augusztus
- Heim P. (2008): Hitelválság, gazdasági válság Kelet-Közép Európában, Elemző, ősz-tél 4. évfolyam, 3-4. szám
- Mihályi P. (2008): Gazdaságunk mai ellentmondásainak eredete, Közgazdasági Szemle, 2008/4
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok alapján történik
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: 2 írásbeli házi feladat elkészítése B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés. A szóbeli vizsgán kell az oktató házi feladathoz kapcsolódó kérdéseire válaszolni.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése –házi feladat elkészítése : 80%
- összesen: 80%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vizsga – a házi feladathoz kapcsolódó kérdések megválaszolása : 20%
- összesen: 20%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 90 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70–79 |
Elégséges | 50–69 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel az előadásokon - participation in lectures | |
részvétel a gyakorlati foglalkozáson - participation in the practical session | |
házi dolgozat elkészítése és bemutatása - preparation and presentation of ho-mework | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Miért van szükség gazdálkodásra? Gazdasági szereplők döntési mechanizmusa |
2. | A háztartások és a vállalatok munkapiaci döntései |
3. | A makrogazdaság szereplői, szereplők közötti kapcsolatok. A makrogazdaság piacai (elsősorban a munkaerőpiac) |
4. | Nyitott gazdaság. Nemzetközi fizetési mérleg, egyenlegének hatása |
5. | Valutapiac, Pénzpiac, Munkapiac |
6. | Világgazdasági válság |
7. | Gazdaságpolitika - foglalkoztatáspolitika |
8. | A makrogazdaság teljesítményét, versenyképességét befolyásoló intézményi feltételek és hatásuk |
9. | a) munkapiaci intézmények |
10. | b) adórendszer |
11. | c) vállalkozások intézményi környezete |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.