Verziók
Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy rávilágítson a hallgatók a kurzus elvégzése után tisztábban lássák az emberek viselkedése és a szervezeti viselkedés közötti összefüggéseket, a szervezeti működésmód főbb jellemzőit, a pszichológiai ismeretek szervezeti kontextusban való értelmezésének és alkalmazásának lehetőségeit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató átfogó ismeretet szerez a szervezeti kultúra és a humán erőforrás menedzsment összefüggéseiről.
- A hallgató megismeri a szervezeti kultúra mérési lehetőségeit.
- A hallgató megismeri a szervezeti kultúra hatását a szervezetfejlesztési folyamatokra, a szervezeti beavatkozásokra.
- A hallgató ismeretet szerez a szervezeti kultúra, a bizalom és a szervezetfejlesztés összefüggéseiről.
Képesség
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
- A hallgató képes a szervezeti kultúra feltárására, az eredmények értelmezésére.
- A hallgató képes a szervezeti kultúra jellemzőit figyelembevéve megtervezni a szervezetfejlesztési be-avatkozásokat.
- A hallgató képes a szervezeti kultúra jellemzőit figyelembevéve megtervezni a humán erőforrás menedzsment rendszerek kialakítását, bevezetését.
Attitűd
- Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő szervezetpszichológiával kapcsolatos ismeretek iránt.
- Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
- Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
- Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
- Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
- Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
- Képes önállóan a szervezeti kultúra hatásainak beazonosítására, a szervezeti kultúrafüggő szervezetfej-lesztés megtervezésére.
- Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
- Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.
Oktatásmódszertan
Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.
Tanulástámogató anyagok
- Bíró, B., Serfőző, M. (2003): Szervezetek és kultúra In: Hunyady Gy., Székely M.(szerk): Gazdaságpszicholó-gia, Osiris Kiadó, Budapest, 481-541.
- Heidrich B. (2001): Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment, Humán Telex Consulting, Budapest
- Poór, J. (1995): Emberi erőforrás menedzselése különböző vezetési kultúrákban, Vezetéstudomány, 9. szám
- Witte De K., Muijen van J. J. (1999): Organizational culture: critical questions for researchers and practitioers, European Journal of Work and Organizational Psychology, Vol. 8. (4). 583-595
- Kamau Kung'u G. (2015): Organizational Development, Organizational Culture and Organizational Change, https://www.researchgate.net/publication/314462503_Organizational_Development_Organizational_Culture_and_Organizational_Change
- Jung T., Scott T., Davies T. O. H., Bower P., Whalley D., McNally R., Mannion R. (2009) Instruments for Exp-loring Organizational Culture: A Review of the Literature, Public Administration Review, Volume 69, Issue 6, Pages 1087-1096
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Csoportos projektmunka keretében szer-vezetpszichológiai témájú szakirodalomkutatás és ennek írásos összefoglalása B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés. A csoportos feladatmegoldások bemutatása, megvitatása, a kérdések megválaszolása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése –csoportos pro-jektmunka – szakirodalom kutatás és írásos összefoglaló elkészítése : 70%
- összesen: 70%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli vizsga – a házi dolgozat bemutatása és a dolgozathoz kapcsolódó szakmai kérdések megválaszolása, megvitatása : 30%
- összesen: 30%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | > 90 |
Jó | 80–89 |
Közepes | 70–79 |
Elégséges | 50–69 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel az előadásokon - participation in lectures | |
csoportos projektmunka keretében szak-irodalomkutatás, házi dolgozat elkészíté-se és bemutatása - in the framework of group work, literature research, prepara-tion and presentation of the homework | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A szervezeti kultúra hatása az emberi erőforrás gazdálkodás rendszerek kialakítására, működtetésére |
2. | A szervezeti kultúra mérési lehetőségei – a szervezeti kultúra azonosításának lehetséges módszerei, eszközei |
3. | A szervezeti kultúra és a szervezetfejlesztés összefüggései |
4. | Szervezeti kultúra hatása a szervezetfejlesztés lépéseire, eszközeire, módszereire |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Torma Kálmán | megbízott előadó | tormak@tmtconsulting.hu |
Csigás Zoltán | megbízott előadó | zoltan.csigas@innovators.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.