Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZETPSZICHOLÓGIA
Azonosító
BMEGT52S152
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
12
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Gerákné dr. Krasz Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
krasz.kata@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy rávilágítson a hallgatók a kurzus elvégzése után tisztábban lássák az emberek viselkedése és a szervezeti viselkedés közötti összefüggéseket, a szervezeti működésmód főbb jellemzőit, a pszichológiai ismeretek szervezeti kontextusban való értelmezésének és alkalmazásának lehetőségeit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató átfogó ismeretet szerez a szervezeti kultúra és a humán erőforrás menedzsment összefüggéseiről.
  2. A hallgató megismeri a szervezeti kultúra mérési lehetőségeit.
  3. A hallgató megismeri a szervezeti kultúra hatását a szervezetfejlesztési folyamatokra, a szervezeti beavatkozásokra.
  4. A hallgató ismeretet szerez a szervezeti kultúra, a bizalom és a szervezetfejlesztés összefüggéseiről.
Képesség
  1. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon, szóban és írásban kommunikáljon ezekben a témakörökben
  2. A hallgató képes a szervezeti kultúra feltárására, az eredmények értelmezésére.
  3. A hallgató képes a szervezeti kultúra jellemzőit figyelembevéve megtervezni a szervezetfejlesztési be-avatkozásokat.
  4. A hallgató képes a szervezeti kultúra jellemzőit figyelembevéve megtervezni a humán erőforrás menedzsment rendszerek kialakítását, bevezetését.
Attitűd
  1. Nyitott a legújabb, trendszerűen megjelenő szervezetpszichológiával kapcsolatos ismeretek iránt.
  2. Adott kérdésben készségesen együttműködik a társszakmák képviselőivel.
  3. Proaktívan lép fel és működik közre a munkáját érintő kérdésekben.
  4. Képes meghallgatni és elfogadni mások nézeteit és véleményét.
  5. Értéknövelt szemléletet képvisel a szakmájában.
  6. Igénye van önmaga folyamatos fejlesztése iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni és döntést hozni a szakmai tevékenységét érintő kérdésekben.
  2. Képes önállóan a szervezeti kultúra hatásainak beazonosítására, a szervezeti kultúrafüggő szervezetfej-lesztés megtervezésére.
  3. Felelősséget vállal az általa tervezett és/vagy vezetett feladatokért, programokért.
  4. Felelősségteljesen és etikusan képviseli a szakmáját.

Oktatásmódszertan

Előadás, interaktív órai feladatok, csoportmunka, gyakorlati feladatok megoldása.

Tanulástámogató anyagok

  • Bíró, B., Serfőző, M. (2003): Szervezetek és kultúra In: Hunyady Gy., Székely M.(szerk): Gazdaságpszicholó-gia, Osiris Kiadó, Budapest, 481-541.
  • Heidrich B. (2001): Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment, Humán Telex Consulting, Budapest
  • Poór, J. (1995): Emberi erőforrás menedzselése különböző vezetési kultúrákban, Vezetéstudomány, 9. szám
  • Witte De K., Muijen van J. J. (1999): Organizational culture: critical questions for researchers and practitioers, European Journal of Work and Organizational Psychology, Vol. 8. (4). 583-595
  • Kamau Kung'u G. (2015): Organizational Development, Organizational Culture and Organizational Change, https://www.researchgate.net/publication/314462503_Organizational_Development_Organizational_Culture_and_Organizational_Change
  • Jung T., Scott T., Davies T. O. H., Bower P., Whalley D., McNally R., Mannion R. (2009) Instruments for Exp-loring Organizational Culture: A Review of the Literature, Public Administration Review, Volume 69, Issue 6, Pages 1087-1096

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egyéni házi dolgozat elkészítése, annak bemutatása és a témához kapcsolódó kérdések megválaszolása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Csoportos projektmunka keretében szer-vezetpszichológiai témájú szakirodalomkutatás és ennek írásos összefoglalása B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés. A csoportos feladatmegoldások bemutatása, megvitatása, a kérdések megválaszolása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelése –csoportos pro-jektmunka – szakirodalom kutatás és írásos összefoglaló elkészítése : 70%
  • összesen: 70%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli vizsga – a házi dolgozat bemutatása és a dolgozathoz kapcsolódó szakmai kérdések megválaszolása, megvitatása : 30%
  • összesen: 30%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles > 90
80–89
Közepes 70–79
Elégséges 50–69
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A hallgató pótolhatja az egyéni házi dolgozatot.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az előadásokon - participation in lectures
csoportos projektmunka keretében szak-irodalomkutatás, házi dolgozat elkészíté-se és bemutatása - in the framework of group work, literature research, prepara-tion and presentation of the homework
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szervezeti kultúra hatása az emberi erőforrás gazdálkodás rendszerek kialakítására, működtetésére
2. A szervezeti kultúra mérési lehetőségei – a szervezeti kultúra azonosításának lehetséges módszerei, eszközei
3. A szervezeti kultúra és a szervezetfejlesztés összefüggései
4. Szervezeti kultúra hatása a szervezetfejlesztés lépéseire, eszközeire, módszereire

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Torma Kálmán megbízott előadó tormak@tmtconsulting.hu
Csigás Zoltán megbízott előadó zoltan.csigas@innovators.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.