I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Projektmenedzsment
Azonosító
BMEGT20S801
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Sebestyén Zoltán
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
sebestyen.zoltan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy megismerteti a hallgatókkal a projektmenedzsmenttel kapcsolatos terminológiát, alapvető eszközöket és technikákat. A tananyag röviden, strukturáltan, a tárgy kereteihez mérten összefoglalja egy projekt menedzseléséhez szükséges tudást. A kurzus hangsúlyt fektet a gyakorlati megoldások ismertetésére is (szoftver).

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Érti a gazdálkodó szervezetek struktúráját, működését.
  2. Birtokában van a problémafelismerés, -megfogalmazás és -megoldás, az információgyűjtés és -feldolgozás kor-szerű, elméletileg is igényes matematikai-statisztikai, modellezési módszereinek, ismeri azok korlátait is.
Képesség
  1. Önálló új következtetéseket, eredeti gondolatokat és megoldási módokat fogalmaz meg, képes az igényes elemzési, modellezési módszerek alkalmazására, komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, döntések meghozatalára.
  2. Saját elemzésen alapuló egyéni álláspontot alakít ki és azt vitában is képes képviselni.
  3. Képes komplex problémák megoldására irányuló stratégiák kialakítására, a megoldás megtervezésére, döntések meghozatalára, gazdasági szereplők számára szakmai tanácsadásra. Az elemzés és a gyakorla-ti problémameg-oldás során, ha szükséges, interdiszciplináris megközelítést alkalmaz.
Attitűd
  1. Nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt.
  2. Érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredményei és megoldásai felé, nyitott a kapcsolatépítésre.
  3. Elkötelezett a minőségi munkavégzés iránt. Projektben, csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező, toleráns és befogadó.
  4. Saját szakmai pályájának tervezésében és szervezésében a szakmai és társadalmi tudás és a társadalmi hasz-nosság gyarapításának igénye motiválja.
Önállóság és felelősség
  1. Szervezetpolitikai, stratégiai, irányítási szempontból jelentős területeken is önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldási módszereket.
  2. Önállóan lát el gazdasági elemző, döntés előkészítő, tanácsadói feladatokat.
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért, az általa irányított szervezetért, vállalkozásáért, az alkalmazottakért.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, opcionális feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Sebestyén Z.: Projektmenedzsment, oktatási segédlet, 2018

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával és egy esettanulmány feldolgozásának (részteljesítmény-mérés) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: az elsajátított tanagyag gyakorlati al-kalmazásának felmérésére szolgáló beadandó írásbeli dolgozat (az esettanulmány a félév teljesítésének felté-tele). Az esettanulmányban fel kell dolgozni egy valós projekt esetét. A dolgozatban a tananyaghoz köthető tartalom és az azt kiegészítő gondolatok megjelenése a cél. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: írásbeli teljesítményértékelés - a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-mérés (esettanulmány): 10%
  • összesen: 10%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-mérés (esettanulmány): 10%
  • írásbeli vizsga: 90%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 90-94
75-89
Közepes 60-74
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12×2=24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 60
vizsgafelkészülés 66
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Projektfázisok jellemzői, a projektéletciklus és a termékéletciklus kapcsolata.
2. Folyamatok, folyamatcsoportok. Projektsiker.
3. Főbb dokumentumok: projektalapító okirat, előzetes projektterjedelem-leírás, projektmenedzsmentterv.
4. Életciklus szerinti elemzés. Szereplők, szerepek. Szervezeti kérdések: személyzetmenedzsment-terv, szervezeti for-mák, emberi erőforrás tervezés eszközei.
5. Hálótervezés: hálóelméleti alapok, munkalebontási szerkezet, függőség meghatározása, megelőzési és követési listák, hálók felrajzolása és elemzése.
6. CPM, PERT.
7. MPM, GERT.
8. Becslés: hibák, szabályok, pontosság, három szintje, általános technikák.
9. Erőforrások: terhelés, S-görbe, erőforrás-allokálás.
10. Nyomon követés: EVM, ES.
11. Kockázat: kvalitatív és kvantitatív kockázatelemzés. Szerződéstípusok. Versenyeztetés. Projektportfólió-menedzsment: definíció, lépések, rangsorolás, nyomon követés.
12. Projektmenedzsment szoftveres gyakorlat.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.