I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Project management
ID (subject code)
BMEGT20S801
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Sebestyén Zoltán
Position
associate professor
Contact details
sebestyen.zoltan@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

The aim of the course is to present the terminology, tools and techniques of project management. The curriculum briefly summa-rizes, in a structured way, the knowledge required to manage a project within the framework of the subject. The course also em-phasizes the presentation of practical solutions (software).

Academic results

Knowledge
  1. Understand the structure and operation of business organizations.
  2. Are in possession of modern, theoretically demanding mathematical-statistical and modeling methods of problem recogni-tion, formulation and solution, information collection and processing, he also knows their limitations.
Skills
  1. Formulate independent new conclusions, original ideas and solutions. They are able to apply demanding analysis and modeling methods, to develop strategies for solving complex problems, to make decisions.
  2. Develop an individual position based on one's own analysis and defends it in a debate.
  3. Are able to develop strategies for solving complex problems, to plan the solution, to make decisions, to provide professional advice to economic actors. It uses an interdisciplinary approach to analysis and practical problem solving, if necessary.
Attitude
  1. Are open and inclusive to new achievements in economics and practice.
  2. Turn with interest to the results and solutions of related disciplines, open to relationship building.
  3. Are committed to quality work. In a project, in the case of group tasks, they are self-confident, constructive, cooperative, pro-active, tolerant and inclusive.
  4. Are motivated in planning their professional career to increase professional and social knowledge and well-beeing.
Independence and responsibility
  1. Independently select and applies the relevant problem-solving methods in areas of organizational policy, strategy and man-agement.
  2. Perform economic analysis, decision preparation and consulting tasks independently.
  3. Take responsibility for his own work, for the organization she manages, for her business, for her employees.

Teaching methodology

Lectures, calculations, optional tasks.

Materials supporting learning

  • Sebestyén Z.: Projektmenedzsment, oktatási segédlet, 2018

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával és egy esettanulmány feldolgozásának (részteljesítmény-mérés) formájában történik.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: az elsajátított tanagyag gyakorlati al-kalmazásának felmérésére szolgáló beadandó írásbeli dolgozat (az esettanulmány a félév teljesítésének felté-tele). Az esettanulmányban fel kell dolgozni egy valós projekt esetét. A dolgozatban a tananyaghoz köthető tartalom és az azt kiegészítő gondolatok megjelenése a cél. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: írásbeli teljesítményértékelés - a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. részteljesítmény-mérés (esettanulmány): 10%
  • összesen: 10%

Percentage of exam elements within the rating

  • 1. részteljesítmény-mérés (esettanulmány): 10%
  • írásbeli vizsga: 90%
  • összesen: 100%

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Issuing grades

%
Excellent 95-100-100
Very good 90-94
Good 75-89
Satisfactory 60-74
Pass 50-59
Fail 0-49

Retake and late completion

A TVSZ szabályainak megfelelően.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 12×2=24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 60
vizsgafelkészülés 66
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Lecture topics
1. Projektfázisok jellemzői, a projektéletciklus és a termékéletciklus kapcsolata.
2. Folyamatok, folyamatcsoportok. Projektsiker.
3. Főbb dokumentumok: projektalapító okirat, előzetes projektterjedelem-leírás, projektmenedzsmentterv.
4. Életciklus szerinti elemzés. Szereplők, szerepek. Szervezeti kérdések: személyzetmenedzsment-terv, szervezeti for-mák, emberi erőforrás tervezés eszközei.
5. Hálótervezés: hálóelméleti alapok, munkalebontási szerkezet, függőség meghatározása, megelőzési és követési listák, hálók felrajzolása és elemzése.
6. CPM, PERT.
7. MPM, GERT.
8. Becslés: hibák, szabályok, pontosság, három szintje, általános technikák.
9. Erőforrások: terhelés, S-görbe, erőforrás-allokálás.
10. Nyomon követés: EVM, ES.
11. Kockázat: kvalitatív és kvantitatív kockázatelemzés. Szerződéstípusok. Versenyeztetés. Projektportfólió-menedzsment: definíció, lépések, rangsorolás, nyomon követés.
12. Projektmenedzsment szoftveres gyakorlat.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements