Szak: Munka és szervezet szakpszichológus 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező törzsanyag
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus célja elméleti oldalról a munkahelyi egészségfejlesztés kérdéskörének és aktualitásának áttekintése, a munkahelyi környezetben megjelenő tipikus, egészség-kockázatot jelentő tényezők számbavétele, valamint a munkahelyi egészség megőrzésének, fejlesztésének, pszichológia eszközökkel támogatott módszereinek megismerése. A munkahelyi egészségfejlesztés mellett a tárgy keretein belül a munkahelyi, pszichés jóllét legfontosabb kérdéskörei is tárgyalásra kerülnek, valamint a pszichoszociális kockázatértékelés és a munkahelyi stressz témája is tárgyalásra kerül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a munkahelyi egészség és egészségfejlesztés fogalomrendszerét, elméleteit, magyarázó modelljeit, és a munkahelyi tényezőkkel való összefüggéseit,
- ismeri az egészségfejlesztés és a munkahelyi egészségfejlesztés alapvető módszereit,
- ismeri a munkahelyi egészségfejlesztési programok kialakításának elméleti keretrendszerét, lépéseit, ab-ba integrálható módszereit
- ismeri a munkahelyi egészségfejlesztés folyamatában a munka és szervezetpszichológus lehetséges szerepkörét és feladatait.
Képesség
- Képes önállóan munkahelyi egészségfejlesztő programokat megtervezni, kialakítani és lebonyolítani,
- képes önállóan munkahelyi egészséget, stresszt és jóllétet felmérő eszközöket megtervezni és alkalmaz-ni,
- képes a munkahelyi jóllét programok tartalmi elemeit meghatározni, programot tervezni és lebonyolítani,
- képes önállóan mérőeszközöket kialakítani és interjúkat, fókuszcsoportokat, workshopokat megtervezni és lebonyolítani,
- képes üzleti ajánlatot írni, ártervezetet kialakítani szervezetek számára.
Attitűd
- Nyitott a szakterület szakmai ismereteinek elsajátítására, megismerésére és hiteles közvetítésére,
- törekszik a pszichológiai tudását a gyakorlatba integrálni,
- tudatosan tervez és épít szakmai kapcsolatokat,
- törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatékonyan alkalmazza mások fejlődése, fejlesztése érdekében,
- hitelesen és etikusan képviseli és műveli az elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteit.
Önállóság és felelősség
- Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával,
- a tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú szervezeti programok megtervezésére, ki-alakítására és lebonyolítására,
- gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza szervezeti közegre adaptálva,
- képes felelősséget vállalni az általa kialakított programok szakmai tartalmáért,
- együttműködik hallgatótársaival a félévközi feladatok csoportos megoldásában.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, interaktív óraközi, valamint önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Juhász, Á. (2002). Munkahelyi stressz, munkahelyi egészségfejlesztés. Oktatási segédanyag. Budapest: Munka- és szervezetpszichológia szakképzés. http://www.munkahelyiegeszsegfejlesztes.hu/docs/doc2.pdf
- Kapás, Zs. (2004): Egészséges munkavállaló a munkahelyen, OEFI, Budapest
- Ewles, L., Simnett, I. (1999): Egészségfejlesztés gyakorlati útmutató, Medicina Kiadó, Budapest
- Grossmann, R., Scala, K. (2004): Egészségfejlesztés és szervezetfejlesztés, JGYTF Kiadó, Szeged
- Helman, C. G. (1998): Kultúra, egészség és betegség. Melania Kiadó Kft., Budapest
- Európai Munkahelyi Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség, 2007. Kutatás a munkahelyi stressz té-mában. Összefoglaló egy európai felmérésről. https://osha.europa.eu/hu/node/7091/file_view
- A. Kun, 2013. Health, stress, well-being and positive affectivity. In: Soós Juliánna Katalin, Szerk.: Takács Idikó Psychology. Budapest: Typotex Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése projekt dolgozat értékelésével történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelős-ség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a kiscsopor-tosan készített gyakorlati feladat; a feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési mód-ját az oktató határozza meg. 2. Összegző teljesítményértékelés: zárthelyi dolgozat – a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése, a tudás tesztelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- Összegző teljesítmény értékelés (zh): 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 85–100 |
Jó | 70–85 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–55 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszak utolsó hetében tartott pót ZH és a pótlási héten tartott pótpót ZH alkalommal pótolható. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
kiscsoportos feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
vizsgafelkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az egészségfejlesztés története, értelmezése, fogalmi rendszere és stratégiája. Az egészségfejlesztés helye a munkával összefüggésben. |
2. | A munkahelyi egészségfejlesztés alapja, az egészségfejlesztési stratégia helye a munkahelyen. Az egészségfejlesztés alapelvei a munkahelyeken. |
3. | Az egészséget befolyásoló munkahelyi faktorok feltárása, munkahelyi egészségtérkép, állapot felvázolása. Az egészség-esélyegyenlőség kérdése a munkahelyen. |
4. | Munkahelyi egészségfejlesztési programok kialakítása, tartalma, módszerei, eszközei. |
5. | A munkapszichológus szerepe, eszközei az egészségfejlesztésben. |
6. | A sikeres programok feltételei és sikerkritériumai. Legjobb gyakorlatok, esettanulmányok. |
7. | A pszichés jóllét fogalma, értelmezése, megközelítései. A jóllét dinamikus és interaktív modelljei. A jóllét fogalma más fogalmakhoz képest (jóllét, elégedettség, boldogság, életminőség, stb.). A szubjektív jóllét megközelítésének nézőpontjai. A PERMA modell. |
8. | A munkahelyi jóllét értelmezésének lehetőségei, magyarázó modelljei. A munkahelyi jóllét területei és az azt megalapozó tényezők. A jóllétet fokozó megközelítések és módszerek. Munkahelyi jóllét programok kialakításának lépései, tartalmi elemei és módszerei. |
9. | Szervezeti jóllét. A szervezeti jóllét és a kultúra kapcsolata. Gondoskodó kultúra, gondoskodó vezető. A szervezeti jóllét növelésének lehetséges megközelítései, gyakorlata, eszközei. Szervezeti jóllétet célzó programok kialakításának alapjai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.