Verziók
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók megértsék, hogyan alakítsuk ki és miként menedzseljük az innovációs folyamatokat a vállalati gyakorlatban. Számos innovációs stratégia létezik, melyek közül nem mindig könnyű kiválasztani az adott cég pénzügyi lehetőségeihez és piaci helyzetéhez leginkább illeszkedő megoldást. A tantárgy során vizsgáljuk az innovációs tevékenység vállalaton belüli menedzsment problémáit, pl. erőforráshiány, határidők betarthatósága, egyes részlegek, vagy munkatársak ellenállása. Áttekintjük a vállalati innováció eredményességének mérési problémáit és az innovációs folyamat sajátos kockázatait is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik az innovációs folyamat alapvető fogalmainak, klasszikus elméleteinek ismeretével, a releváns vállalati szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
- Elsajátította az alapvető információgyűjtési módszereket.
- Ismeri a projektben, teamben, munkaszervezetben való együttműködés, a projekt vezetés szabályait és etikai normáit.
- Elsajátította a szakszerű és hatékony kommunikáció írásbeli és szóbeli formáit, az ötletek, megoldási javaslatok bemutatásának különböző módjait.
- Átfogóan ismeri a vállalati innovációs tevékenységhez kötődő fogalmakat és stratégiákat.
Képesség
- Innovációs projektek kezdeményezésére, összeállítására és kivitelezésére team munkában, elsősorban multidiszciplináris környezetben.
- Viszonylag átfogó szinten termékeket tervezni, figyelembe véve az esztétikai, használati, piaci, időtállósági, üzembiztonsági és kivitelezhetőségi szempontokat.
- Tervezési projekteket a tervezési módszerek alkalmazásával elemezni és az alkalmazott munkameneteket módszertanilag megindokolni.
- A tervezett tárggyal kapcsolatos döntéseket indokolni, azokat tesztelni, illetve műszaki és alkalmazott tudományos kutatási eredményekkel és módszerekkel alátámasztani.
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
- A fogalmi és elméleti szempontból szakszerűen megfogalmazott szakmai javaslatot, álláspontot szóban és írásban, magyar és idegen nyelven, a szakmai kommunikáció szabályai szerint prezentálja. Megérti és használja szakterületének jellemző online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven.
- Projektben, csoportos feladatmegoldásban vesz részt, a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően azokban vezetőként a tevékenységet vezeti, szervezi, értékeli, ellenőrzi. Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel (marketinges és pénzügyi szakemberekkel, termeléstervezőkkel).
- Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
- Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan végzi és szervezi a munkaköri leírásban meghatározott feladatokat.
- Önállóan szervezi meg a termékfejlesztési folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.
Tanulástámogató anyagok
- Inzelt Annamária: Bevezetés az innovációmenedzsmentbe. Műszaki könyviadó, Budapest 1998
- Amidon Katan, Mohd Radzi Zainuddin et al: Innovation Management (UniKL), Oxford, 2015
- További letölthető oktatási segédletek
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A két évközi írásbeli teljesítménymérés 80-80 percesek. A két írásbeli teljesítményméréssel max. 100 (50-50) pont szerezhető. A félév végi jegy feltétele a két dolgozatból együttesen 50 pont megszerzése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 87,5–90 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74,5 |
Elégséges | 50–61,5 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, a két zárthelyi dolgozat bármelyike pótolható az előre pótlásként meghirdetett időpontban a szorgalmi időszak folyamán a meghirdetett beosztás szerint. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül bármelyik javítható, de ez esetben a korábbi és az új eredmény közül az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással nem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy újabb javításra és pótlásra a hallgatónak az adott félévben nincsen lehetősége.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2×9=18 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 4 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az innováció fogalma. Az innováció szerepének vizsgálata a vállalatban esetpéldák alapján. |
2. | Innovációs stratégiák. Az innovációs stratégia levezetése a vállalati stratégiából. |
3. | Az innováció vásárlásának sajátosságai. A megvásárolt innováció beillesztése a vállalat termelési és szolgáltatási folyamataiba. |
4. | A licencvásárlás lehetősége a vállalati innovációban. A licenccel kapcsolatos előnyök, hátrányok, kockázatok. |
5. | Innovatív vállalat megvásárlása. Az új vállalat innovációs folyamatainak összehangolása a meglévőkkel. |
6. | Innováció imitálása. Milyen lehetőségek vannak más vállalkozások innovációjának legális másolására? |
7. | Az innovációval szembeni ellenállás vállalaton belüli és kívüli okai, valamint azok kezelése menedzsment eszközökkel. |
8. | Az innováció hajtóerőinek áttekintése. Hogyan szerezzünk belső támogatást innovatív ötletek felkarolásához és megvalósításukhoz? |
9. | Az innovatív ötlet megvalósítása egy innovációs projekt keretén belül. Az innovációs projektek sajátosságának vizsgálata. |
10. | Erőforrásproblémák felismerése és megoldása egy innovációs projektben. |
11. | Az új innováció elfogadtatása a vevőkkel, felhasználókkal. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.