Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20AT01
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Kelemen Tamás
Beosztása
mesteroktató
Email címe
kelemen.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók megértsék, hogyan alakítsuk ki és miként menedzseljük az innovációs folyamatokat a vállalati gyakorlatban. Számos innovációs stratégia létezik, melyek közül nem mindig könnyű kiválasztani az adott cég pénzügyi lehetőségeihez és piaci helyzetéhez leginkább illeszkedő megoldást. A tantárgy során vizsgáljuk az innovációs tevékenység vállalaton belüli menedzsment problémáit, pl. erőforráshiány, határidők betarthatósága, egyes részlegek, vagy munkatársak ellenállása. Áttekintjük a vállalati innováció eredményességének mérési problémáit és az innovációs folyamat sajátos kockázatait is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik az innovációs folyamat alapvető fogalmainak, klasszikus elméleteinek ismeretével, a releváns vállalati szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozóan.
  2. Elsajátította az alapvető információgyűjtési módszereket.
  3. Ismeri a projektben, teamben, munkaszervezetben való együttműködés, a projekt vezetés szabályait és etikai normáit.
  4. Elsajátította a szakszerű és hatékony kommunikáció írásbeli és szóbeli formáit, az ötletek, megoldási javaslatok bemutatásának különböző módjait.
  5. Átfogóan ismeri a vállalati innovációs tevékenységhez kötődő fogalmakat és stratégiákat.
Képesség
  1. Innovációs projektek kezdeményezésére, összeállítására és kivitelezésére team munkában, elsősorban multidiszciplináris környezetben.
  2. Viszonylag átfogó szinten termékeket tervezni, figyelembe véve az esztétikai, használati, piaci, időtállósági, üzembiztonsági és kivitelezhetőségi szempontokat.
  3. Tervezési projekteket a tervezési módszerek alkalmazásával elemezni és az alkalmazott munkameneteket módszertanilag megindokolni.
  4. A tervezett tárggyal kapcsolatos döntéseket indokolni, azokat tesztelni, illetve műszaki és alkalmazott tudományos kutatási eredményekkel és módszerekkel alátámasztani.
  5. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  6. A fogalmi és elméleti szempontból szakszerűen megfogalmazott szakmai javaslatot, álláspontot szóban és írásban, magyar és idegen nyelven, a szakmai kommunikáció szabályai szerint prezentálja. Megérti és használja szakterületének jellemző online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven.
  7. Projektben, csoportos feladatmegoldásban vesz részt, a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követően azokban vezetőként a tevékenységet vezeti, szervezi, értékeli, ellenőrzi. Képes együttműködni más szakterületek képviselőivel (marketinges és pénzügyi szakemberekkel, termeléstervezőkkel).
  8. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  2. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására.
  3. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan végzi és szervezi a munkaköri leírásban meghatározott feladatokat.
  2. Önállóan szervezi meg a termékfejlesztési folyamatok elemzését, az adatok gyűjtését, rendszerezését, értékelését.
  3. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.

Tanulástámogató anyagok

  • Inzelt Annamária: Bevezetés az innovációmenedzsmentbe. Műszaki könyviadó, Budapest 1998
  • Amidon Katan, Mohd Radzi Zainuddin et al: Innovation Management (UniKL), Oxford, 2015
  • További letölthető oktatási segédletek

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: A két évközi írásbeli teljesítménymérés 80-80 percesek. A két írásbeli teljesítményméréssel max. 100 (50-50) pont szerezhető. A félév végi jegy feltétele a két dolgozatból együttesen 50 pont megszerzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 87,5–90
75–87
Közepes 62–74,5
Elégséges 50–61,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, a két zárthelyi dolgozat bármelyike pótolható az előre pótlásként meghirdetett időpontban a szorgalmi időszak folyamán a meghirdetett beosztás szerint. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 3) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés közül bármelyik javítható, de ez esetben a korábbi és az új eredmény közül az új eredményt vesszük figyelembe. 4) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással nem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy újabb javításra és pótlásra a hallgatónak az adott félévben nincsen lehetősége.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2×9=18
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 4
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az innováció fogalma. Az innováció szerepének vizsgálata a vállalatban esetpéldák alapján.
2. Innovációs stratégiák. Az innovációs stratégia levezetése a vállalati stratégiából.
3. Az innováció vásárlásának sajátosságai. A megvásárolt innováció beillesztése a vállalat termelési és szolgáltatási folyamataiba.
4. A licencvásárlás lehetősége a vállalati innovációban. A licenccel kapcsolatos előnyök, hátrányok, kockázatok.
5. Innovatív vállalat megvásárlása. Az új vállalat innovációs folyamatainak összehangolása a meglévőkkel.
6. Innováció imitálása. Milyen lehetőségek vannak más vállalkozások innovációjának legális másolására?
7. Az innovációval szembeni ellenállás vállalaton belüli és kívüli okai, valamint azok kezelése menedzsment eszközökkel.
8. Az innováció hajtóerőinek áttekintése. Hogyan szerezzünk belső támogatást innovatív ötletek felkarolásához és megvalósításukhoz?
9. Az innovatív ötlet megvalósítása egy innovációs projekt keretén belül. Az innovációs projektek sajátosságának vizsgálata.
10. Erőforrásproblémák felismerése és megoldása egy innovációs projektben.
11. Az új innováció elfogadtatása a vevőkkel, felhasználókkal.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.