Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZÁMVITEL
Azonosító
BMEGT35M007
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaéremjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Master of Business Administration MSc 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Master of Business Administration MSc 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2018.06.27-én az 580.417/2/2018 számú határozatával, érvényes 2018. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel célját, feladatait. A tantárgy keretein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szolgáló alapismeretek megszerzése kerül sor. Célkitűzések: • a hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értékelésére, pénzügyi kimutatások készítésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a könyvelési tételeket.
  2. .
Képesség
  1. az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  2. a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
  3. a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
  4. a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
  1. nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik;
  4. használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. képes a kitartó munkára;
  2. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
  3. a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  4. önálló döntéshozatalra képes.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Böcskei Elvira – Solt Eszter: Számvitel alapjai 2018

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Részteljesítmény értékelés (opcionálisan megírandó egy ZH): A ZH megírása opcionális, az összteljesítmény értékelésekor a ZH beszámításra kerülhet. Amennyiben az évközi ZH-t a hallgató nem írja meg, vagy 40 százalék alatt teljesíti, ez esetben csak a vizsgaidőszakban teljesített írásbeli vizsga alapján történik az értékelés. A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc 100 pont.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Opcionálisan a ZH eredménye alapján: 50%
  • Opcionálisan beadandó feladat: + 10 pont az elért pontokhoz hozzáadódik (az ered-ményt javíthatja)

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 100%
  • A félévközi ZH eredményének beszámítása esetén a félév végi írásbeli vizsga: 50%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–90
70–80
Közepes 60–70
Elégséges 40–60
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4 = 56
vizsgafelkészülés 94
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta Dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes. Érvényes 2018. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség.
2. A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során.
3. Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása
4. Mérleg összeállítása
5. Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok könyvelése számlavázakon
6. Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. Könyvelés számlavázakon és naplóban.
7. Gazdasági események könyvelése. Gyakorlat példák.
8. ZH I.
9. Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma
10. Eredménykimutatás összeállítása. Saját termelésű készletek állományváltozása. Költségelszámolás lehetséges esetei, összefüggésük a választott eredménykimutatással. Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen).
11. Gyakorló feladatok az összetett gazdasági események típusaira I.
12. Gyakorló feladatok az összetett gazdasági események típusaira II.
13. A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése.
14. Összefoglaló feladatok
15. Pótlások hete

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Böcskei Elvira (tantárgyfelelős) . bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Dr. Majoros György

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I-III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.