Programme: Master of Business Administration
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 0
Objectives
The aim of teaching the subject is to enable the students to contribute to the improvement of the short-term and long-term profitability of the business company as effectively as possible, having the knowledge of the cost management acquired during the course. Within the framework of the course, students get acquainted with the analysis of direct and indirect costs, the optimal product composition, the analysis of the income statement, the examination of the brake-even point, margin, business planning and the performance indicators. The specific aim of the course is to acquire a level of profciency that is suitable for making managerial decisions by providing methodological knowledge - and reviving previous knowledge.
Academic results
Knowledge
- Students know methods of cost management;
- The student knows the rules for unitcost calculation, the calculation procedures;
- options for cost accounting; the relationshipss of cost accounting and the profit and loss statement;
- he controlling aspects of cost analysis;
- has the necessary knowledge to make managerial decisions and is familiar with the indicator systems for analyzing the income and financial position of the enterprise;
- knows their relationships and is able to apply them in management decisions.
Skills
- Students are able to plan, do and organize independent learning;
- The student is able to understand and use the professional literature source of the topic; to collect independent sources and interpret them;
- The student is able to recognize the connections between corporate accounting and financial decisions; for independent analysis;
- Students are able to do calculations that support decision-making, make decisions.
Attitude
- Students
- are open to learn about and adapt innovations in accounting;
- collaborate with their instructors and mates during the learning process,
- gain knowledge and information,
- make use of ICT tools.
Independence and responsibility
- Students are open to accept reliable critical remarks, are able to make critical comments.
- collaborate with other students in performing assignments during the learning process, are able to assume a leadership role during group work.
- are able to make independent decisions, make decisions responsibly.
- are capable of making informed jusgements in the financial and accounting decision-making processs, able to take responsibility for their decisions.
- can weigh the significance of their responsibilities and foresee the consequences of their.
Teaching methodology
Lectures, and written communication, use of ICT tools and techniques, home assignment. Students will submit assignments, including quizzes, throughout the semester based on the course content presented in that assign-ment. Students will complete hands-on, application exams using accounting forms.
Materials supporting learning
- Böcskei Elvira – Solt Eszter: Számvitel alapjai 2018
- Dr. Bosnyák János - Dr. Gyenge Magdolna - Dr. Pavlik Lívia - dr. Székács Péterné: Vezetői számvitel Budapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., 2010.
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Részteljesítmény értékelés (opcionálisan megírandó egy ZH): A ZH megírása opcionális, az összteljesítmény értékelésekor a ZH beszámításra kerül. Amennyiben az évközi ZH-t a hallgató nem írja meg, vagy 40 százalék alatt teljesíti, ez esetben csak a vizsgaidőszakban teljesített írásbeli vizsga alapján történik az értékelés. A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. - Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc 100 pont.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Opcionálisan a ZH eredménye alapján: 50
- Opcionálisan beadandó feladat: 10
- Összesen: 60
Percentage of exam elements within the rating
- Év végi írásbeli vizsga: 100
- A félévközi ZH eredményének beszámítása esetén a félév végi írásbeli vizsga: 50
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 81–90 |
Good | 71–80 |
Satisfactory | 61–70 |
Pass | 41–60 |
Fail | 40 |
Retake and late completion
Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. A vizsga javítása a TVSZ szerint lehetséges.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
vizsgafelkészülés | 94 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség. |
2. | A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során. Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. |
3. | Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása Mérleg összeállítása Egységes számlakeret célja, tartalma. |
4. | Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok könyvelése számlavázakon Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. |
5. | Könyvelés számlavázakon és naplóban. Gazdasági események könyvelése. Gyakorlat példák. |
6. | ZH I. |
7. | Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma Eredménykimutatás összeállítása. |
8. | Saját termelésű készletek állományváltozása. |
9. | Költségelszámolás lehetséges esetei, összefüggésük a választott eredménykimutatással. |
10. | Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen). |
11. | Gyakorló feladatok az összetett gazdasági események típusaira I. |
12. | Gyakorló feladatok az összetett gazdasági események típusaira II. |
13. | A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése. |
14. | Összefoglaló feladatok |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Böcskei Elvira (tantárgyfelelős) | egyetemi docens | bocskei.elvira@gtk.bme.hu |