Célkitűzések
A mindennapi gyakorlatban sajnálatos módon valamely probléma műszaki és közgazdasági megoldá-sát elkülönülten keresik, szélsőséges esetben a két terület szakemberei meg sem értik egymás nyelvét. A tárgy keretében kísérletet teszünk arra, hogy e két ismeretkört összekössük, elsősorban közgazdasági ol-dalról. Ennek során több műszaki folyamatot (termelés, innováció, nyersanyagokkal való gazdálkodás (költségek), stb.) közgazdasági szempontból értelmezünk, megmutatjuk a releváns közgazdasági aspektusokat. Emellett vizsgáljuk a vállalatok piaci környezetét, ami meghatározó módon befolyásolja a termékek értékesítését és a bevétel alakulását. Célunk, hogy a leendő mérnökök felismerjék tevékenységük gazdaságtani elemeit, amelyek figyelembevétele termékeik elfogadtatását minden bizonnyal meg fogja könnyíteni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a termelési folyamat, a technológia költségeket meghatározó szerepét,
- a kapacitás kihasználás és a méretgazdaságosság előnyeit,
- a vállalatok piaci környezetét és annak hatását a termelési és értékesítési tevékenységre,
- a technológia és a piaci szerkezetek közti kapcsolatot,
- a technológiai újítás, az innováció lehetőségeit és előnyeit az adott piacokon.
Képesség
- önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- önálló műszaki stratégia kialakítására a különböző piaci környezetben,
- a külső piaci környezet és annak változásainak azonosítására,
- a piaci lehetőségek elemzésére és értékelésére,
- a gazdasági döntések elméleti megalapozására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a műszaki problémák megoldáshoz szükséges közgazdasági eszközrendszer megismerésére,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- képes önállóan gyakorlati feladatokat megoldani,
- önállóan végzi a gazdasági problémák elemzését, a hozzájuk kapcsolódó eszközök értékelését.
- rendszerelvű megközelítést alkalmaz.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások prezentációinak anyaga és egyéb segédanyagok, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni.
- Slideshows of the lectures and other materials which will be uploaded continously during the semester.
Általános szabályok
A 2.2 pontban meghatározott tanulmányi eredmények értékelése egy írásbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a zárthelyi dolgozatok fele esetében ne vegyen igénybe pótlást (TVSZ alapján – azaz az egyik zh-nál el kell érnie a Hallgatónak a 40%-ot. A vizsgára bo-csátás feltétele az aláírás megszerzése. Amennyiben a Hallgató egyetlen félévközi dolgozaton sem vesz részt, a tantárgy értékelése: „Nem teljesítette” (TVSZ alapján) B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: Írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értel-mezését, másrészt esszékérdéseket, amelyek az elemzőképességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga : 100%
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 70–80 |
Közepes | 60–70 |
Elégséges | 40–60 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 22 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
vizsgafelkészülés | 20 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.10.04-én. Érvényes 2021.10.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. Műszaki tudományok és közgazdaságtan |
2. | A termelés közgazdaságtani modellje |
3. | Termelés és költség – homogén termék esete, többtermékes vállalat. |
4. | A termelés és a költségek dualitása. |
5. | Piaci szerkezetek – a tökéletes verseny piac. |
6. | Piaci szerkezetek – a monopólium. Az innováció szerepe. |
7. | I. ZH – AZ ELSŐ 5 HÉT TANANYAGÁBÓL |
8. | Piaci szerkezetek – Monopolisztikus verseny |
9. | Piaci szerkezetek – Oligopolpiacok. Mennyiségi döntés. |
10. | Piaci szerkezetek – Oligopolpiacok. Árverseny és árvezérlés. Verseny és innováció. |
11. | Összefoglalás. |
12. | II. ZH –6-10. hét tananyagából |
13. | PÓTZH |
14. | A versenymodellek játékelméleti alapjai. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.