Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
EMPIRIKUS GAZDASÁGKUTATÁS
Azonosító
BMEGT30ML02
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Major Iván
Beosztása
emeritusz professzor
Email címe
major@kgt.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyja a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa: 2017. előtti, kötelező felülvizsgálata 2021. szeptember.

Célkitűzések

A tantárgy célja a hallgatók bevezetése a modern közgazdaságtan világának egyik fontos és talán legújabb területére. Míg korábbi közgazdasági elméleti tárgyakban a hallgatók főként olyan problémákkal találkozhatnak, amelyek a „szinte tökéletes” üzleti világban merülhetnek fel – ahol a gazdasági szereplők minden lényeges információval rendelkeznek döntéseik meghozatalakor –, most kissé közelebb kerülünk a valóságos tranzakciók világához, ahol a szereplők információi nem teljesek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. hogy a gazdasági szereplők hogyan alakíthatják át információs előnyeiket anyagi (pénzben mért) előnyökké,
  2. hogyan vezetnek a magáninformációk, információs előnyök az erőforrások társadalmilag nem hatékony elosztásához,
  3. azokat az eszközöket, amelyek alkalmazása révén az információs problémák hatása minimalizálható,
  4. az ösztönzéselmélet alapjait, annak felhasználási lehetőségeit a valós gazdaságokban, ismeretekkel rendelkezik a megfelelő ösztönzési rendszerek kidolgozásához.
Képesség
  1. azonosítani a piaci szereplők hiányos információinak típusát és ezen információhiány várható következ-ményeit,
  2. egzakt módon leírnia az aszimmetrikus információs helyzetekben döntést hozók döntési problémáját,
  3. megtalálni a döntéshozók saját céljainak leginkább megfelelő piaci megoldás(oka)t,
  4. azonosítani azokat az eszközöket és módszereket, amelyek által lehetséges úgy beavatkozni a piaci folya-matokba, hogy a társadalmilag hatékony megoldás irányába lehessen terelni azokat,
  5. önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  6. megérteni és használni az információs közgazdaságtan szakirodalmát, könyvtári forrásait.
Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  5. komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi az információs közgazdaságtan területéhez tartozó feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Carlton, D. W. – Perloff, J. M: Modern piacelmélet. Panem Kft, 2006.
  • Varian, Hal R.: Mikroökonómia középfokon. Akadémia kiadó, 2012.
  • Egyéb oktatási segédanyagok a GTK Moodle rendszerében, a tárgy neve és kódja alatt lesznek elérhetőek a félév során: https://edu.gtk.bme.hu/course/view.php?id=153
  • Carlton, D. W. – Perloff, J. M: Modern Industrial Organization, Pearson, 2005
  • Varian, Hal R.: Intermediate Microeconomics: A Modern Approach: W. W. Norton & Company, 2014.
  • Other learning materials uploaded to the Faculty’s Moodle system, which can be accessed via https://edu.gtk.bme.hu/course/view.php?id=153

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi részteljesítmény-értékelés (hallgatói prezentáció) az aláírásért, illetve egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kom-petenciaelemeinek értékelési módja hallgatói prezentáció formájában. A hallgató feladata a tanult témakörök egyike alapján önálló prezentáció készítése a megismert módszerek alkalmazásával egy konkrét információs problémára, a prezentáció előadására rendelkezésre álló idő 15 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben. A rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Évközi eredmények beszámítása: A sikeres évközi tanulmányi teljesítményértékelés (hallgatói prezentáció) minőségét szintén figyelembe vesszük a végső jegy meghatározása során.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény-értékelés: 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • összesen: 80%
  • 2. évközi eredmények beszámítása: 20%
  • összesen: 100%+

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti évközi tanulmányi teljesítményértékelésen (hallgatói prezentáció) a megszerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86–90
71–86
Közepes 56–71
Elégséges 40–56
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

1) Az évközi tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató aláírást szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási időszakban ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására. 3) Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 10
hallgatói prezentáció elkészítése 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
vizsgafelkészülés 30
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A tantárgykövetelmények érvényességének feltétele az oktatási dékánhelyettes jóváhagyása a Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az ösztönzés a gazdasági elméletekben
2. Döntés bizonytalanság mellett: valószínűség, esély, feltételes valószínűség; a várható hasznossági függvény, kockázatviselő típusok
3. Döntés aszimmetrikus információ mellett, az információ mérése
4. A megbízó-ügynök modell: morális kockázat problémája
5. Kontraszelekció a banki hitelezésben (Stiglitz-Weiss, 1981)
6. A „roncsautók piaca” (Akerlof, 1970)
7. Döntés kontraszelekció mellett
8. A morális kockázat és a kontraszelekció együttes megjelenése a piacon
9. Jelzések szerepe a munkaerőpiacon (Spence, 1973)
10. Döntés jelzések mellett: gyakorlati alkalmazások
11. A reklám szerepe a különféle piacokon
12. A szűrés
13. Mechanizmus tervezés
14. Összefoglalás

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bánhidi Zoltán tudományos smts. banhidi.zoltan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.