Objectives
The main objective of the course is to get students acquainted with a new and important branch of modern theoretical economics. While other introductory courses in theoretical economics deal with problems in a world of “almost perfect” information – where economic actors are in possession of all the relevant information they need to make decisions –, here we get closer to the world of real transactions, where market players have incomplete information
Academic results
Knowledge
- the main techniques market players use to convert their informational advantage into material (financial) gains,
- how private information and asymmetric information can result in a suboptimal (Pareto-inefficient) allocation of society’s scarce resources,
- the tools and mechanisms that can help minimize the negative societal effects of asymmetric (imperfect) information,
- the main tools and concepts of incentive theory and how these can be applied in a real economy, the basics of designing incentive compatible mechanisms and reward systems.
Skills
- identify the main types of incomplete/imperfect information, and their likely consequences,
- formally describe the decision problems of decision makers with asymmetric information
- find the market solutions that are the most appropriate for decision makers with different objectives
- identify the tools and methods that enable socially optimal (or at least reasonably efficient) interventions into the market mechanism,
- plan, organize and carry out independent learning,
- comprehend and use the professional literature (sources) of the economics of information.
Attitude
- collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
- gain knowledge and information,
- are open to using the appropriate ICT tools,
- strive to solve problems in a precise and structured manner
- is capable of making sound decisions even in complex or unexpected situations, giving careful considera-tion to all relevant aspects of the concrete decision problem.
Independence and responsibility
- are able to solve practical problems related to the economics of information independently with the help of the appropriate sources of information,
- are open to accept reliable critical remarks,
- are capable of collaborating with practitioners of other fields while performing their professional duties
- apply a systemic approach to solving problems
Teaching methodology
Lectures, calculations, oral and written communication, use of ICT tools and techniques, optional individual and group assignments, work organization techniques.
Materials supporting learning
- Carlton, D. W. – Perloff, J. M: Modern piacelmélet. Panem Kft, 2006.
- Varian, Hal R.: Mikroökonómia középfokon. Akadémia kiadó, 2012.
- Egyéb oktatási segédanyagok a GTK Moodle rendszerében, a tárgy neve és kódja alatt lesznek elérhetőek a félév során: https://edu.gtk.bme.hu/course/view.php?id=153
- Carlton, D. W. – Perloff, J. M: Modern Industrial Organization, Pearson, 2005
- Varian, Hal R.: Intermediate Microeconomics: A Modern Approach: W. W. Norton & Company, 2014.
- Other learning materials uploaded to the Faculty’s Moodle system, which can be accessed via https://edu.gtk.bme.hu/course/view.php?id=153
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi részteljesítmény-értékelés (hallgatói prezentáció) az aláírásért, illetve egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kom-petenciaelemeinek értékelési módja hallgatói prezentáció formájában. A hallgató feladata a tanult témakörök egyike alapján önálló prezentáció készítése a megismert módszerek alkalmazásával egy konkrét információs problémára, a prezentáció előadására rendelkezésre álló idő 15 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben. A rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Évközi eredmények beszámítása: A sikeres évközi tanulmányi teljesítményértékelés (hallgatói prezentáció) minőségét szintén figyelembe vesszük a végső jegy meghatározása során.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény-értékelés: 100%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
- összesen: 80%
- 2. évközi eredmények beszámítása: 20%
- összesen: 100%+
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti évközi tanulmányi teljesítményértékelésen (hallgatói prezentáció) a megszerezhető pontszám legalább 40 %-át elérje a hallgató.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 86–90 |
Good | 71–86 |
Satisfactory | 56–71 |
Pass | 40–56 |
Fail | 40 |
Retake and late completion
1) Az évközi tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pó-tolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató aláírást szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási időszakban ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására. 3) Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 10 |
hallgatói prezentáció elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
vizsgafelkészülés | 30 |
összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Az ösztönzés a gazdasági elméletekben |
2. | Döntés bizonytalanság mellett: valószínűség, esély, feltételes valószínűség; a várható hasznossági függvény, kockázatviselő típusok |
3. | Döntés aszimmetrikus információ mellett, az információ mérése |
4. | A megbízó-ügynök modell: morális kockázat problémája |
5. | Kontraszelekció a banki hitelezésben (Stiglitz-Weiss, 1981) |
6. | A „roncsautók piaca” (Akerlof, 1970) |
7. | Döntés kontraszelekció mellett |
8. | A morális kockázat és a kontraszelekció együttes megjelenése a piacon |
9. | Jelzések szerepe a munkaerőpiacon (Spence, 1973) |
10. | Döntés jelzések mellett: gyakorlati alkalmazások |
11. | A reklám szerepe a különféle piacokon |
12. | A szűrés |
13. | Mechanizmus tervezés |
14. | Összefoglalás |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | tudományos smts. | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |