Célkitűzések
A tantárgy célja a valós gazdaságban tapasztalható néhány kiemelt jelenség nemzeti számviteli keretben való leírása, különös tekintettel a pénzrendszer működésére (pénz és hitelállomány növekedésére), az államadósság kérdésére, a munkanélküliségre, a válságokra a gazdasági növekedés és ciklusok kérdésére. Az alapfogalmak és alapösszefüggések ismertetésén kívül, a nemzeti számvitel statisztikai hivatalok honlapjain közölt valós adatok „olvasásával” kötjük össze az elméletet a gyakorlattal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri a nemzeti számvitel, a fizetési rendszerek és a makroökonómiában általánosan használt fogalom-rendszert,
- ismeri a különböző pénzrendszerek szabályait,
- részletesen ismeri a modern magánhitelpénzrendszert és a megreformálására irányuló Chicago-tervet
- ismeri a munkanélküliség fogalmát,
- ismeri a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló input-output elemzési módszert,
- tisztában van az alapvető gazdaságpolitikai beavatkozásokkal,
- ismeri a keynes-i elmélet és az általános egyensúlyelmélet főbb jellemzőit
Képesség
- Képes a valós gazdaságok absztrakt modellekkel történő értelmezésére,
- alkalmas a gazdaságokban végbemenő folyamatok statisztikai hivatalok által közölt adatainak értelmezé-sére,
- képes a gazdasági folyamatok többszempontú elemzésére,
- képes az egyszerűbb gazdasági problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és megoldására,
- képes tudományos igénnyel levezetett önálló új következtetéseket megfogalmazni,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- kulturált, etikus és tárgyilagos értelmiségi hozzáállás jellemzi a társadalmi-gazdasági-pénzügyi problé-mákhoz való viszonyulás során,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredményei és megoldásai felé,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a makrogazdasági folyamatokkal kapcsolatos problémák végig gondolását és megoldását,
- felelősséget vállal saját munkájáért, saját szakmai fejlődéséért,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a tudományos megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
- Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
- Cartelier J. (2018), Money, Markets and Capital, Routledge.
- L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése hat kötelező és négy nem kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések) és a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása 1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompe-tenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgy tudás, képesség, attitűd valamint önállóság és felelősség tí-pusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az írásbeli vizsga, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. 2. Évközi eredmények beszámítása: az évközi eredmény a vizsgára bocsájtás (aláírás megszerzésének) feltétele, és az érdemjegy kialakításában is szerepet játszik.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény-értékelés (1. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
- 2. részteljesítmény-értékelés(2. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
- 3. részteljesítmény-értékelés (3. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
- 4. részteljesítmény-értékelés (4. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
- 5. részteljesítmény-értékelés (5. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
- 6. részteljesítmény-értékelés (6. ellenőrző dolgozat): 0 vagy/or 25%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 72%
- évközi eredmények beszámítása: 28%
- összesen: 100%+
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele a hat kötelező ellenőrző dolgozat közül legalább négy dolgozat alapján az elérhető összpontszám minimum 50%-ának teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 84–90 |
Jó | 72,5–84 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az ellenőrző dolgozatok nem pótolhatók és nem javíthatók, az aláírás meghatározásakor 6-ból a 4 legjobb számít. Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőrző dolgozatokra/ | 44 |
felkészülés a vizsgára | 50 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2018. … …-n, érvényes 2018. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Alapfogalmak, alapkoncepciók 1: tudományos eljárás, makroökonómia tárgya |
2. | Alapfogalmak, alapkoncepciók 2: Fizetési rendszer fogalma; pénzrendszer, mint speciális fizetési rendszer, és pénz, mint e rendszer eleme (Cartelier) |
3. | Modern magánhitelpénzrendszer működése: pénzteremtés, banki tranzakciók |
4. | Modern magánhitelpénzrendszer működési törvényszerűségei (Rosier) |
5. | Példák: pénzteremtés |
6. | A modern hitelpénzrendszer megreformálásának kísérlete: Chicago – terv (Kumhof) |
7. | Nemzeti számvitel struktúrája és főbb aggregátumok (beruházások, megtakarítások, GDP) |
8. | Nemzeti számvitel struktúrája: példák |
9. | Nemzeti számviteli keretben értelmezett jelenségek: növekedés, gazdasági ciklus, válság |
10. | ÁKM: nominális és reálváltozók, példák |
11. | Egyszerűsített keynes-i modell: multiplikátor hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség |
12. | Példák: ÁKM, Egyszerűsített keynes-i modell |
13. | IS-LM modell |
14. | Összegzés, példák |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ligeti Zsombor | associate professor | ligeti.zsombor@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.