Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a lokális fenntarthatósági programok elméleti alapjaival, valamint hazai és nemzetközi tapasztalataival.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fenntartható fejlődés gondolatiságát, képes megkülönböztetni a globális és lokális problémákat;
- Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
- Ismeri a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat és innovatív be-avatkozási lehetőségeket;
- Ismeri a helyi gazdaságfejlesztés eszközrendszerét, a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és az integrált településfejlesztés között.
Képesség
- Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére,
- Képes egyes gazdaságpolitikák területfejlesztési hatásának beazonosítására,
- Képes egyes szakpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményessé-gének felismerésére,
- Képes a helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
- Képes a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
- Képes a helyi fenntartható fejlődésre ható tényezők számbavételére, szerepük értékelésére,
- Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik komplex rendszerek megértésére,
- törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a helyi fenntarthatósághoz kapcsolódó problémák megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Csete Mária: Lokális fenntarthatósági programok. Egyetemi jegyzet. BME Környezetgazdaságtan Tanszék, 2011 (pp.1-73)
- Előadásanyagok diasorai.
- „Útmutató a fenntartható fejlődés helyi programjai elkészítéséhez” BM Önkormányzati Tájékoztató különszám 2002. dr. Füle Miklós, dr. Szlávik János, dr. Turchany Gyula.
- Gwen Swinburn – Soraya Goga – Fergus Murphy: A helyi gazdaságfejlesztés kézikönyve. Bertelsmann Stiftung, Gütersloh; UK DFID, London; The World Bank, Washington D.C., 2004..
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott kompetenciák felmérésének eszköze: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés órákra | 22 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x10=20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2017 előtt, következő felülvizsgálat 2021. szeptemberében.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A fenntartható fejlődés gondolatisága. |
2. | A fenntarthatóság globális és lokális megközelítése, a fenntarthatóság szintjei és dimenziói |
3. | A klímaváltozás, mint lokális fejlesztési szempont figyelembe vétele. |
4. | A Local Agenda 21 típusú program célkitűzései, szerkezete, érintettjei. |
5. | Alkalmazható indikátorok. A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői, etc |
6. | A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői |
7. | A fenntartható közlekedés szerepe és lehetőségei a helyi fenntarthatósági stratégiákban |
8. | A fenntartható településfejlesztés új dimenziója, a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás. |
9. | Helyi kihívások és válaszok a klímaváltozásra |
10. | Fenntartható és smart turizmus |
11. | Barnamezős övezetek revitalizációja |
12. | Energiahatékony önkormányzatok |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Buzási Attila | adjunktus | buzasi@eik.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.