Programme: Regional and Environmental Economics from 2016/17/Term 1, AUTUMN start
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The main aim of the course is to provide the theoretical basis of local sustainability programmes, moerover to gain knowledge regarding international and Hungarian practice-oriented aspects.
Academic results
Knowledge
- The student has a basic knowledge about sustainable development and she/he can distinguish local and global sustainability issues;
- The student understands the different sustainability challenges on various spatial levels and she/he can define the adequate responses;
- The student has a knowledge of global and local challenges regarding climate change, she/he can define potential solutions and innovative interventions;
- The student is aware of the tools of local economic development and the main relationships regarding specific policies and integrated municipal development;
Skills
- The student is able to assess sustainability-related challenges;
- The student is able to define development-related impacts of economic policies;
- The student is able to understand the role of policy tools in reducing spatal inequalities;
- The student is able to define local impacts of local and global economic tendencies;
- The student is able to reveal and understand the local responses regarding climate-related challenges;
- The student is able to conduct analyses in the field of local economic development;
- The student is able to interpret the above-mentioned issues in a non-professional environment.
Attitude
- The students collaborate/cooperate with the lecturer and fellow students on acquiring knowledge;
- The students expand their knowledge by continuous learning;
- The students are open to use IT solutions;
- The students strive to understand complex issues;
- The students strive to understand the nature and problems associated with environmental and natural resources in the interest of securing the commonwealth of society.
Independence and responsibility
- The students are able to work individually in the field of local and regional economic development;
- The students are open to critical feedbacks;
- The students are able to perform tasks individually and with responsibility as a member of a project team;
- The students are able to apply system-oriented thinking.
Teaching methodology
Lectures, problem discussions and case studies. Oral and written communication, use of IT.
Materials supporting learning
- Csete Mária: Lokális fenntarthatósági programok. Egyetemi jegyzet. BME Környezetgazdaságtan Tanszék, 2011 (pp.1-73)
- Előadásanyagok diasorai.
- „Útmutató a fenntartható fejlődés helyi programjai elkészítéséhez” BM Önkormányzati Tájékoztató különszám 2002. dr. Füle Miklós, dr. Szlávik János, dr. Turchany Gyula.
- Gwen Swinburn – Soraya Goga – Fergus Murphy: A helyi gazdaságfejlesztés kézikönyve. Bertelsmann Stiftung, Gütersloh; UK DFID, London; The World Bank, Washington D.C., 2004..
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott kompetenciák felmérésének eszköze: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat).
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 72,5–85 |
Satisfactory | 65–72,5 |
Pass | 50–65 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés órákra | 22 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x10=20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés. A fenntartható fejlődés gondolatisága. |
2. | A fenntarthatóság globális és lokális megközelítése, a fenntarthatóság szintjei és dimenziói |
3. | A klímaváltozás, mint lokális fejlesztési szempont figyelembe vétele. |
4. | A Local Agenda 21 típusú program célkitűzései, szerkezete, érintettjei. |
5. | Alkalmazható indikátorok. A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői, etc |
6. | A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői |
7. | A fenntartható közlekedés szerepe és lehetőségei a helyi fenntarthatósági stratégiákban |
8. | A fenntartható településfejlesztés új dimenziója, a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás. |
9. | Helyi kihívások és válaszok a klímaváltozásra |
10. | Fenntartható és smart turizmus |
11. | Barnamezős övezetek revitalizációja |
12. | Energiahatékony önkormányzatok |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Buzási Attila | adjunktus | buzasi@eik.bme.hu |