Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
LOKÁLIS FENNTARTHATÓSÁGI PROGRAMOK
Azonosító
BMEGT42M024
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Szalmáné Dr. Csete Mária
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
csete.maria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan 2016/17/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2017 előtt, következő felülvizsgálat 2021. szeptemberében.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a lokális fenntarthatósági programok elméleti alapjaival, valamint hazai és nemzetközi tapasztalataival.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a fenntartható fejlődés gondolatiságát, képes megkülönböztetni a globális és lokális problémákat;
  2. Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
  3. Ismeri a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat és innovatív be-avatkozási lehetőségeket;
  4. Ismeri a helyi gazdaságfejlesztés eszközrendszerét, a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és az integrált településfejlesztés között.
Képesség
  1. Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére,
  2. Képes egyes gazdaságpolitikák területfejlesztési hatásának beazonosítására,
  3. Képes egyes szakpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményessé-gének felismerésére,
  4. Képes a helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
  5. Képes a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
  6. Képes a helyi fenntartható fejlődésre ható tényezők számbavételére, szerepük értékelésére,
  7. Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik komplex rendszerek megértésére,
  5. törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a helyi fenntarthatósághoz kapcsolódó problémák megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Csete Mária: Lokális fenntarthatósági programok. Egyetemi jegyzet. BME Környezetgazdaságtan Tanszék, 2011 (pp.1-73)
  • Előadásanyagok diasorai.
  • „Útmutató a fenntartható fejlődés helyi programjai elkészítéséhez” BM Önkormányzati Tájékoztató különszám 2002. dr. Füle Miklós, dr. Szlávik János, dr. Turchany Gyula.
  • Gwen Swinburn – Soraya Goga – Fergus Murphy: A helyi gazdaságfejlesztés kézikönyve. Bertelsmann Stiftung, Gütersloh; UK DFID, London; The World Bank, Washington D.C., 2004..

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott kompetenciák felmérésének eszköze: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat).

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
72,5–85
Közepes 65–72,5
Elégséges 50–65
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés órákra 22
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x10=20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2017 előtt, következő felülvizsgálat 2021. szeptemberében.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A fenntartható fejlődés gondolatisága.
2. A fenntarthatóság globális és lokális megközelítése, a fenntarthatóság szintjei és dimenziói
3. A klímaváltozás, mint lokális fejlesztési szempont figyelembe vétele.
4. A Local Agenda 21 típusú program célkitűzései, szerkezete, érintettjei.
5. Alkalmazható indikátorok. A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői, etc
6. A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői
7. A fenntartható közlekedés szerepe és lehetőségei a helyi fenntarthatósági stratégiákban
8. A fenntartható településfejlesztés új dimenziója, a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás.
9. Helyi kihívások és válaszok a klímaváltozásra
10. Fenntartható és smart turizmus
11. Barnamezős övezetek revitalizációja
12. Energiahatékony önkormányzatok

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Buzási Attila adjunktus buzasi@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.