Célkitűzések
Megismertetni a mérnökhallgatókat a környezet/környezeti erőforrások és gazdaság kapcsolatrendszerével, a fenntarthatóság elméletével és gyakorlati érvényesítésének lehetőségével, területeivel, a környezetszabályozás európai uniós rendszerével és annak hazai sajátosságaival.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a természeti/környezeti erőforrások gazdasági szerepét, környezet és gazdaság kapcsolatrendszerének jelenkori konfliktusait, azok mozgatórugóit.
- Tisztában van a fenntartható fejlődés stratégia fogalmával, érvényesítésének szintjeivel és dimenzióival, azok komplexitásával.
- Ismeri a környezet-gazdaság konfliktus kezelésének elméleti és gyakorlati mechanizmusait (környezetszabályozás) és azok alkalmazásának hatékonysági kritériumait.
- Tisztában van a fenntartható fejlődésnek a gazdasági szereplők irányába megfogalmazott kihívásival.
Képesség
Attitűd
- Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
- A fenntarthatóság eszmeiségének megfelelően törekszik a technikai-gazdasági folyamatok komplex rendszerként történő felismerésére és megértésére.
- Elhatározottsággal bír a műszaki és gazdasági folyamatok és fejlődés emberi jóllétre gyakorolt hatásának a megértésére, vélelmezett káros következményeik feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
- Lehetőségeinek függvényében – adott szituációs környezetben – önálló és felelős döntést hoz a környeze-ti/fenntarthatósági szempontok érvényesítésére.
- Nyitott a megalapozott kritikai észrevételek irányába.
- Adott helyzetben – csapat részeként – konstruktívan együttműködik a feladatok megoldásában.
- A fenntartható környezet- és erőforrásgazdálkodás elveivel összhangban gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai. – Lecture slides.
- Kósi Kálmán – Valkó László: Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006..
- W. McDonough-M. Braungart: Bölcsőtől bölcsőig – Környezettudatos tervezéstől a gyártásig. HVG Kiadó, Budapest, 2007.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50,0%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50,0%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 72,5–85 |
Közepes | 65–72,5 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSZ értelmében mindekettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótolási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
félévközi készülés órákra | 16 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x8=16 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Témafelvezetés: A természeti és gazdasági rendszerek sajátos mozgásformái. Jelenkori környezeti problematika sajátosságai (komplexitás és globalitás). A nagyregionális/globális környezeti problémák (mint externáliák) megoldhatóságára megfogalmazott stratégiák (a nemzetközi együttműködés paradigmasztikus állomásai). A fenntartható fejlődés fogalma, szintjei, dimenziói, lehetséges indikátorai. Gazdasági növekedés vs. fenntartható fejlődés. A hagyományos makrogazdasági mutatók kritikája, újtípusú mutatók. A természeti erőforrások/környezeti javak gazdasági értékelésének lehetséges módszerei, környezeti szempontú technológia- és termékértékelés. Az externáliák fogalmának értelmezése, optimális szintje (Pareto-féle optimum). A környezetszabályozás szükségessége (externáliák internalizálása), s annak megjelenése a közgazdasági elméletekben (Pigou-adó és Coase-tétel, s ezek kritikai szemléltetése). A környezetszabályozás eszközeinek-módszereinek rendszere (a környezetpolitikai célok és környezetszabályozási eszközök-módszerek szinkronitása). A környezetszabályozás jelenkori hazai és nemzetközi – elsősorban – európai uniós gyakorlata. A szabályozás tendenciái, eszközök-módszerek választásának kritériumai. A menedzsment típusú módszerek alkalmazásának helye és szerepe, hatékonysága a szervezeti/vállalati menedzsment-rendszerben. Egy tipikus menedzsment módszer bemutatása: a vállalati környezeti marketing koncepció kialakításának szakaszai. Lehetséges vállalati környezeti marketing stratégiák(környezeti előny-kockázat kontektusban). A fenntarthatóság kritériumai fogyasztói/háztartási szinten – fenntartható, környezetbarát fogyasztás lényege, stratégiái, támogató mechanizmusai (pl. termékek ökocímkézése). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Horváth György | egyetemi adj. | horvath.gyorgy@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.