Célkitűzések
Megismertetni a mérnökhallgatókat a környezet/környezeti erőforrások és gazdaság kapcsolatrendszerével, a fenntarthatóság elméletével és gyakorlati érvényesítésének lehetőségével, területeivel, a környezetszabályozás európai uniós rendszerével és annak hazai sajátosságaival.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a természeti/környezeti erőforrások gazdasági szerepét, környezet és gazdaság kapcsolatrendszerének jelenkori konfliktusait, azok mozgatórugóit.
- Tisztában van a fenntartható fejlődés stratégia fogalmával, érvényesítésének szintjeivel és dimenzióival, azok komplexitásával.
- Ismeri a környezet-gazdaság konfliktus kezelésének elméleti és gyakorlati mechanizmusait (környezetszabályozás) és azok alkalmazásának hatékonysági kritériumait.
- Tisztában van a fenntartható fejlődésnek a gazdasági szereplők irányába megfogalmazott kihívásival.
Képesség
- A hallgató képes a gazdasági és mérnöki tevékenység fenntarthatósági kritériumok szerinti értékelésére,
- a műszaki-technikai fejlődésben rejlő, az erőforrás-hatékonyságot támogató lehetőségek felismerésére.
- A hallgató tudja értelmezni a gazdasági növekedés (hagyományos) és a fenntartható fejlődés (új típusú) közötti alternatívitásokat.
- Képes a környezeti externális folyamatok makró- és mikró színtű felismerésére,
- azok csökkentésére, feloldására megoldást biztosító eszközök-módszerek beazonosítására és azok gyakorlati alkalmazására.
Attitűd
- Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
- a fenntarthatóság eszmeiségének megfelelően törekszik a technikai-gazdasági folyamatok komplex rendszerként történő felismerésére és megértésére;
- a hallgató elólhatározottsággal bír a műszaki és gazdasági folyamatok és fejlődés emberi jóllétre gyakorolt hatásának a megértésére, vélelmezett káros következményeik feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
- A hallgató lehetőségei függvényében – adott szituációs környezetben – önálló és felelős döntést hoz a környezeti/fenntarthatósági szempontok érvényesítésére;
- nyitott a megalapozott kritikai észrevételek irányába;
- adott helyzetben – csapat részeként – konstruktívan együttműködik a feladatok megoldásában;
- a fenntartható környezet- és erőforrásgazdálkodás elveivel összhangban gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai. – Lecture slides.
- Kósi Kálmán – Valkó László: Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006..
- W. McDonough-M. Braungart: Bölcsőtől bölcsőig – Környezettudatos tervezéstől a gyártásig. HVG Kiadó, Budapest, 2007.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat) által.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 73–84 |
Közepes | 65–72 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
félévközi készülés órákra | 16 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Témafelvezetés: A természeti és gazdasági rendszerek sajátos mozgásformái. Jelenkori környezeti problematika sajátosságai (komplexitás és globalitás). |
2. | A nagyregionális/globális környezeti problémák (mint externáliák) megoldhatóságára megfogalmazott stratégiák (a nemzetközi együttműködés paradigmasztikus állomásai). |
3. | A fenntartható fejlődés fogalma, szintjei, dimenziói, lehetséges indikátorai. |
4. | Gazdasági növekedés vs. fenntartható fejlődés. A hagyományos makrogazdasági mutatók kritikája, újtípusú mutatók. |
5. | A természeti erőforrások/környezeti javak gazdasági értékelésének lehetséges módszerei, környezeti szempontú technológia- és termékértékelés. Az externáliák fogalmának értelmezése, optimális szintje (Pareto-féle optimum). |
6. | A környezetszabályozás szükségessége (externáliák internalizálása), s annak megjelenése a közgazdasági elméletekben (Pigou-adó és Coase-tétel, s ezek kritikai szemléltetése). |
7. | A környezetszabályozás eszközeinek-módszereinek rendszere (a környezetpolitikai célok és környezetszabályozási eszközök-módszerek szinkronitása). |
8. | A környezetszabályozás jelenkori hazai és nemzetközi – elsősorban – európai uniós gyakorlata. A szabályozás tendenciái, eszközök-módszerek választásának kritériumai. |
9. | A menedzsment típusú módszerek alkalmazásának helye és szerepe, hatékonysága a szervezeti/vállalati menedzsment-rendszerben. |
10. | Egy tipikus menedzsment módszer bemutatása: a vállalati környezeti marketing koncepció kialakításának szakaszai. |
11. | Lehetséges vállalati környezeti marketing stratégiák (környezeti előny-kockázat kontextusban). |
12. | A fenntarthatóság kritériumai fogyasztói/háztartási szinten – fenntartható, környezetbarát fogyasztás lényege, stratégiái, támogató mechanizmusai (pl. termékek ökocímkézése). |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Valkó László | címzetes egyetemi tanár | valko.laszlo@gtk.bme.hu |
Dr. Horváth György Ádám | egyetemi adjunktus | horvath.gyorgy@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.