Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezet- és erőforrásgazdaságtan
Azonosító
BMEGT42M003
A tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Horváth György Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
horvath.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

Megismertetni a mérnökhallgatókat a környezet/környezeti erőforrások és gazdaság kapcsolatrendszerével, a fenntarthatóság elméletével és gyakorlati érvényesítésének lehetőségével, területeivel, a környezetszabályozás európai uniós rendszerével és annak hazai sajátosságaival.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a természeti/környezeti erőforrások gazdasági szerepét, környezet és gazdaság kapcsolatrendszerének jelenkori konfliktusait, azok mozgatórugóit.
  2. Tisztában van a fenntartható fejlődés stratégia fogalmával, érvényesítésének szintjeivel és dimenzióival, azok komplexitásával.
  3. Ismeri a környezet-gazdaság konfliktus kezelésének elméleti és gyakorlati mechanizmusait (környezetszabályozás) és azok alkalmazásának hatékonysági kritériumait.
  4. Tisztában van a fenntartható fejlődésnek a gazdasági szereplők irányába megfogalmazott kihívásival.
Képesség
  1. A hallgató képes a gazdasági és mérnöki tevékenység fenntarthatósági kritériumok szerinti értékelésére,
  2. a műszaki-technikai fejlődésben rejlő, az erőforrás-hatékonyságot támogató lehetőségek felismerésére.
  3. A hallgató tudja értelmezni a gazdasági növekedés (hagyományos) és a fenntartható fejlődés (új típusú) közötti alternatívitásokat.
  4. Képes a környezeti externális folyamatok makró- és mikró színtű felismerésére,
  5. azok csökkentésére, feloldására megoldást biztosító eszközök-módszerek beazonosítására és azok gyakorlati alkalmazására.
Attitűd
  1. Az ismeretek bővítése során együttműködik az oktatóval és hallgató társaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
  3. a fenntarthatóság eszmeiségének megfelelően törekszik a technikai-gazdasági folyamatok komplex rendszerként történő felismerésére és megértésére;
  4. a hallgató elólhatározottsággal bír a műszaki és gazdasági folyamatok és fejlődés emberi jóllétre gyakorolt hatásának a megértésére, vélelmezett káros következményeik feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató lehetőségei függvényében – adott szituációs környezetben – önálló és felelős döntést hoz a környezeti/fenntarthatósági szempontok érvényesítésére;
  2. nyitott a megalapozott kritikai észrevételek irányába;
  3. adott helyzetben – csapat részeként – konstruktívan együttműködik a feladatok megoldásában;
  4. a fenntartható környezet- és erőforrásgazdálkodás elveivel összhangban gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Szlávik János (szerk.): Környezetgazdaságtan. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
  • Előadásanyagok diasorai. – Lecture slides.
  • Kósi Kálmán – Valkó László: Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006..
  • W. McDonough-M. Braungart: Bölcsőtől bölcsőig – Környezettudatos tervezéstől a gyártásig. HVG Kiadó, Budapest, 2007.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat) által.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
73–84
Közepes 65–72
Elégséges 50–64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
félévközi készülés órákra 16
felkészülés a teljesítményértékelésekre 20
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Témafelvezetés: A természeti és gazdasági rendszerek sajátos mozgásformái. Jelenkori környezeti problematika sajátosságai (komplexitás és globalitás).
2. A nagyregionális/globális környezeti problémák (mint externáliák) megoldhatóságára megfogalmazott stratégiák (a nemzetközi együttműködés paradigmasztikus állomásai).
3. A fenntartható fejlődés fogalma, szintjei, dimenziói, lehetséges indikátorai.
4. Gazdasági növekedés vs. fenntartható fejlődés. A hagyományos makrogazdasági mutatók kritikája, újtípusú mutatók.
5. A természeti erőforrások/környezeti javak gazdasági értékelésének lehetséges módszerei, környezeti szempontú technológia- és termékértékelés. Az externáliák fogalmának értelmezése, optimális szintje (Pareto-féle optimum).
6. A környezetszabályozás szükségessége (externáliák internalizálása), s annak megjelenése a közgazdasági elméletekben (Pigou-adó és Coase-tétel, s ezek kritikai szemléltetése).
7. A környezetszabályozás eszközeinek-módszereinek rendszere (a környezetpolitikai célok és környezetszabályozási eszközök-módszerek szinkronitása).
8. A környezetszabályozás jelenkori hazai és nemzetközi – elsősorban – európai uniós gyakorlata. A szabályozás tendenciái, eszközök-módszerek választásának kritériumai.
9. A menedzsment típusú módszerek alkalmazásának helye és szerepe, hatékonysága a szervezeti/vállalati menedzsment-rendszerben.
10. Egy tipikus menedzsment módszer bemutatása: a vállalati környezeti marketing koncepció kialakításának szakaszai.
11. Lehetséges vállalati környezeti marketing stratégiák (környezeti előny-kockázat kontextusban).
12. A fenntarthatóság kritériumai fogyasztói/háztartási szinten – fenntartható, környezetbarát fogyasztás lényege, stratégiái, támogató mechanizmusai (pl. termékek ökocímkézése).

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Valkó László címzetes egyetemi tanár valko.laszlo@gtk.bme.hu
Dr. Horváth György Ádám egyetemi adjunktus horvath.gyorgy@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.