I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLLALATI INFORMÁCIÓRENDSZEREK
Azonosító
BMEGT20MN48
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Nemeslaki András
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2020.04.29.) az 580395/2/2020 iktatószámon hozott 6. számú határozatával, amely érvényes 2020.04.29-től.

Célkitűzések

Az informatika a közepes és nagyobb cégeknél olyan „fekete-doboz”, amelynek a belsejébe nem látnak bele a különféle üzleti egységek munkatársai. A tantárgy fő célkitűzése ezért, hogy a hallgatók megértsék, hogyan is működik egy vállalat informatikája, és mi történik a „doboz” belsejében. Vezetői szempontból komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hallgatók lássák, hogyan növelhetik a vállalatok versenyképességüket informatikai megoldásokkal, illetve hogyan érhetnek el hatékonyságjavulást bizonyos funkcionális területeken. Áttekintjük azokat a technológiai innovációkat, amelyekkel új üzleti modellek hozhatók létre, illetve azokat a mechanizmusokat, amelyeken keresztül folyamatosan változik a vezetői döntéshozatal és szervezetirányítás. Az előadások során egyrészt elméleti alapokat adunk információmenedzsment megközelítéssel. Másrészt sok példával, eseteken keresztül bemutatjuk, hogy hol tart a világ az informatika tekintetében, milyen új rendszertípusok vannak, illetve mit is jelent napjaink legfontosabb fogalma, a digitális transzformáció. Az évközi házi feladat során a hallgatóknak lehetőségük van arra, hogy a saját projektet konkrét vállalati digitális transzformációt vizsgáljanak meg, és magas szintű stratégiát dolgozzanak ki ennek megvalósítására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a vállalati informatika alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismere-tével
  2. Elsajátította az alapvető rendszerfejlesztési és működtetési módszereket.
  3. Megismerte a világ kurrens informatikai eszközeit, amelyekkel támogathatók a vállalati folyamatok.
  4. Megértette, hogy mit jelent a digitális transzformáció.
  5. Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az adatvezérelt szemlélet az üzleti folyamatokban.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának informatikai működését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
  2. Képes javaslatokat készíteni új informatikai stratégia kidolgozására.
  3. Képes megfogalmazni a digitális transzformáció előnyeit és magas szintű tervet készíteni a transzformáció végigvitelére.
  4. Képes együttdolgozni az informatikus kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
Attitűd
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
  2. Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
  3. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.

Tanulástámogató anyagok

  • 1.Nemeslaki András (2012): Vállalati Internetstratégia, Akadémiai Kiadó, Budapest.
  • ISBN 9789630591898 (this is not applicable in the English programs)
  • 2.Laudon and Laudon (2019): Management Information Systems: Managing the Digital Firm, Pearson, New-York.
  • ISBN-13: 978-0135191798
  • 3.Digitális transzformációról szóló HBR tanulmányok, valamint HBS esettanulmányok (case studies).
  • (HBR papers and HBS case studies along with study notes and handouts by the instructors.)

Általános szabályok

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (50%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 50. Önként vállalt házi feladat (50%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 10-12 oldalas ppt prezentáció készítése a digitális transzformáció félév során tárgyalt témakörökben. A teljesítéssel maximum 50 pont, érhető el. Igy 100% vizsga-részarány szerezhető meg a két kritérium teljesítésével, tehát az írásbeli a házi feladattal és az órai részvétellel kiváltható. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga max. 50 perces, és 50 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz. A vizsgateszten max. 100 pont érhető el.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai részvétel: 50%
  • házi feladat: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli teljesítményértékelés: 100%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 87,5–90
75–87
Közepes 62–74,5
Elégséges 50–61,5
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

TVSZ szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14x3=42
felkészülés az órákra 14x1=14
Projektfeladat elkészítése 16
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés 16
vizsga 2
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes …………..-án, érvényes …………..tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Az információrendszerek szerepe a globális gazdaságban
2. Az információrendszerek a vállatoknál: szervezési és stratégia kérdések
3. Technológia és Társadalom: az információmenedzsment konstruktivista megközelítése
4. Az IT infrastruktúra és a feltörekvő technológiák áttekintése
5. Az üzleti intelligencia és az információmenedzsment: az adatoktól az információig.
6. Hálózatok és a beágyazódó technológia.
7. Az informatikai biztonság és az információvédelem. Paradoxonok.
8. Vállalati rendszerek: működés támogatás és hatékonyság.
9. Vállalati rendszerek: Vevőkapcsolatok
10. Vállalati rendszerek: Digitális termék és piacok – e-kereskedelem.
11. Vállalati rendszerek: Tudásmenedzsment és döntéstámogatás
12. Információrendszerek fejlesztése, bevezetése és projektje
13. Az információrendszerekkel kapcsolatos vezetői kérdések – a vezetés és az IT.
14. Összefoglalás, vizsgafelkészülés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Danyi Pál egyetemi docens danyi.pal@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.