Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Az informatika a közepes és nagyobb cégeknél olyan „fekete-doboz”, amelynek a belsejébe nem látnak bele a különféle üzleti egységek munkatársai. A tantárgy fő célkitűzése ezért, hogy a hallgatók megértsék, hogyan is működik egy vállalat informatikája, és mi történik a „doboz” belsejében. Vezetői szempontból komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hallgatók lássák, hogyan növelhetik a vállalatok versenyképességüket informatikai megoldásokkal, illetve hogyan érhetnek el hatékonyságjavulást bizonyos funkcionális területeken. Áttekintjük azokat a technológiai innovációkat, amelyekkel új üzleti modellek hozhatók létre, illetve azokat a mechanizmusokat, amelyeken keresztül folyamatosan változik a vezetői döntéshozatal és szervezetirányítás. Az előadások során egyrészt elméleti alapokat adunk információmenedzsment megközelítéssel. Másrészt sok példával, eseteken keresztül bemutatjuk, hogy hol tart a világ az informatika tekintetében, milyen új rendszertípusok vannak, illetve mit is jelent napjaink legfontosabb fogalma, a digitális transzformáció. Az évközi házi feladat során a hallgatóknak lehetőségük van arra, hogy a saját projektet konkrét vállalati digitális transzformációt vizsgáljanak meg, és magas szintű stratégiát dolgozzanak ki ennek megvalósítására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a vállalati informatika alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismere-tével
- Elsajátította az alapvető rendszerfejlesztési és működtetési módszereket.
- Megismerte a világ kurrens informatikai eszközeit, amelyekkel támogathatók a vállalati folyamatok.
- Megértette, hogy mit jelent a digitális transzformáció.
- Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az adatvezérelt szemlélet az üzleti folyamatokban.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának informatikai működését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
- Képes javaslatokat készíteni új informatikai stratégia kidolgozására.
- Képes megfogalmazni a digitális transzformáció előnyeit és magas szintű tervet készíteni a transzformáció végigvitelére.
- Képes együttdolgozni az informatikus kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
Attitűd
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
- Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
- Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.
Tanulástámogató anyagok
- 1.Nemeslaki András (2012): Vállalati Internetstratégia, Akadémiai Kiadó, Budapest.
- ISBN 9789630591898 (this is not applicable in the English programs)
- 2.Laudon and Laudon (2019): Management Information Systems: Managing the Digital Firm, Pearson, New-York.
- ISBN-13: 978-0135191798
- 3.Digitális transzformációról szóló HBR tanulmányok, valamint HBS esettanulmányok (case studies).
- (HBR papers and HBS case studies along with study notes and handouts by the instructors.)
Általános szabályok
Teljesítményértékelési módszerek
A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Órai részvétel (50%): A hallgatók órai részvételét és aktivitását az oktató(k) a szorgalmi időszak végén értékelik. Az elérhető max. pontszám 50. Önként vállalt házi feladat (50%) teljesíthető a félév során kiadott témában: 10-12 oldalas ppt prezentáció készítése a digitális transzformáció félév során tárgyalt témakörökben. A teljesítéssel maximum 50 pont, érhető el. Igy 100% vizsga-részarány szerezhető meg a két kritérium teljesítésével, tehát az írásbeli a házi feladattal és az órai részvétellel kiváltható. B) Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. Írásbeli teljesítményértékelés: A vizsga max. 50 perces, és 50 darab feleletválasztós illetve esettanulmányi kérdést tartalmaz. A vizsgateszten max. 100 pont érhető el.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai részvétel: 50%
- házi feladat: 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli teljesítményértékelés: 100%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 87,5–90 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74,5 |
Elégséges | 50–61,5 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
TVSZ szerint.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14x3=42 |
felkészülés az órákra | 14x1=14 |
Projektfeladat elkészítése | 16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés | 16 |
vizsga | 2 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes …………..-án, érvényes …………..tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az információrendszerek szerepe a globális gazdaságban |
2. | Az információrendszerek a vállatoknál: szervezési és stratégia kérdések |
3. | Technológia és Társadalom: az információmenedzsment konstruktivista megközelítése |
4. | Az IT infrastruktúra és a feltörekvő technológiák áttekintése |
5. | Az üzleti intelligencia és az információmenedzsment: az adatoktól az információig. |
6. | Hálózatok és a beágyazódó technológia. |
7. | Az informatikai biztonság és az információvédelem. Paradoxonok. |
8. | Vállalati rendszerek: működés támogatás és hatékonyság. |
9. | Vállalati rendszerek: Vevőkapcsolatok |
10. | Vállalati rendszerek: Digitális termék és piacok – e-kereskedelem. |
11. | Vállalati rendszerek: Tudásmenedzsment és döntéstámogatás |
12. | Információrendszerek fejlesztése, bevezetése és projektje |
13. | Az információrendszerekkel kapcsolatos vezetői kérdések – a vezetés és az IT. |
14. | Összefoglalás, vizsgafelkészülés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Danyi Pál | egyetemi docens | danyi.pal@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.