Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
STRATÉGIAI MENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20MN04
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bognár Ferenc
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
bognar.ferenc@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Műszaki menedzser MSc - Menedzsment specializáció 2016/17/1-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Menedzsment köt.vál. blokk

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Szak: Műszaki menedzser MSc - Menedzsment specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

Bemutatni a stratégiai menedzsment tudományos hátterét, koncepcióit, technikai eszköztárát. Rávilágítani a szervezeti stratégia komplex mivoltára és eszközrendszert ajánlani a komplexitásban rejlő lehetőségek és kihívások kezelésére. Bemutatni a stratégiai menedzsment modern irányzatait és a Stratégia 4.0 koncepció értelmezési lehetőségeit. Felkelteni a hallgatóság érdeklődését a tématerület művelésére doktori kutatás keretein belül. Felkészíteni a hallgatóságot a tanultak gyakorlatban történő önálló alkalmazására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a stratégiai menedzsment alapfogalmait és koncepcióit.
  2. Ismeri a formális stratégiaalkotás lehetséges módjait és eszközrendszerét.
  3. Felismeri a komplexitás szerepét a stratégiai döntésekben.
  4. Megismeri a stratégiai döntéshozatal legfontosabb módszereit.
  5. Ismeri a szervezeti kultúra és stratégia kapcsolatát.
  6. Ismeri a Stratégia 4.0 koncepció főbb elemeit.
Képesség
  1. Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
  2. Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
  3. Képes a stratégia megválasztásában rejlő komplexitást modellezni.
  4. Képes a szervezeti kultúra azonosítására.
  5. Képes a Stratégia 4.0 koncepció mentén gondolkodni.
Attitűd
  1. Elfogadja a jövő előrejelezhetőségének erősen korlátozott voltát, miközben elutasítja a sodródást, a szándéknélküliséget.
  2. Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a menedzsment technikák közül, amelyik a legnagyobb esélyt nyújtja a sikeres stratégiai döntéshez.
  3. Elmélyül a stratégiai menedzsment nemzetközi szakirodalmában és szintetizálást végez.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan készít tanulmányt egy konkrét cég stratégiai döntéseinek értékeléséről.
  2. Önállóan alkalmaz egyéb menedzsment eszközöket.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni és csoportmunka.

Tanulástámogató anyagok

  • A kurzus írásos anyagai és az esettanulmányok elérhetők a Moodle rendszerben.
  • Ajánlott olvasmányok / Recommended reading:
  • Sciencedirect, Wiley, Emerald, SAGE, Springer, Routhledge stb./etc.
  • Hubbard, R. B. (2008): Strategic management. Pearson, Frenchs Forest
  • Barney, J. B. – Hesterly W. S. (2010): Strategic Management and Competitive Advantage. Pearson, Upper Saddle River
  • Capon, C. (2009): Understanding the business environment. Pearson, Harlow
  • Balaton Károly, Hortoványi Lilla (2018): Stratégiai és üzleti tervezés. Akadémiai Kiadó

Általános szabályok

A tantárgy félévközi jeggyel zárul. Minimum 50%-os eredményt el kell érni mind a stratégiai terv, mind a zárthelyi dolgozat értékelése során külön-külön.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Zárthelyi dolgozat írása az átvett témakörökből. Stratégiai terv készítése és prezentálása. A feladat részleteiről, beadásának módjáról, határidejéről az oktató a félév elején tájékoztatja a hallgatókat.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Stratégiai terv és prezentáció: 50
  • Zárthelyi dolgozat: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 89–94
76–88
Közepes 63–75
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A TVSZ szabályainak megfelelően a történik a ZH javítása pótlása. A stratégiai terv pótlólagos leadása, a szemeszter elején kihirdetett leadási határidő után maximum 3 munkanappal lehetséges. A prezentáció nem pótolható, javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a tanórákra 8
felkészülés a zárthelyi dolgozatra 24
esettanulmány kidolgozása 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények a következő tematikai blokkok elsajátításával érhetők el.

Előadások témái
1. Alapfogalmak, stratégiai iskolák, a stratégiai menedzsment koncepciója.
2. A stratégiaalkotás folyamata és támogató eszközrendszere.
3. Komplexitás a stratégia megválasztásában.
4. A Stratégia 4.0 koncepcionális részletei.
5. A szervezeti kultúra jelentősége a stratégiaalkotásban.
6. A versengő értékek keretrendszere és a stratégiaalkotás kapcsolata.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.