Célkitűzések
Felvillantani a stratégiai menedzsment tudományos hátterét a maga paradigmáival, modelljeivel, technikai eszköztárával. A stratégiai menedzsment elmúlt öt évtizedének legfontosabb és erősen a gyakorlathoz kötődő eredményeit rendszerezésben tanulmányozva sikerüljön felkelteni a hallgató érdeklődését a téma iránt, kételyeket megfogalmazni a további gondolkodáshoz, valamint hasznos és konkrét módszertani ismereteket is nyújtani stratégiai döntések megalapozásához.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a stratégiai menedzsment fejlődéstörténetét.
- Ismeri a stratégiai menedzsment paradigmáit és azok változásait.
- Ismeri az értékteremtést, mint a stratégiai célképzés kiinduló bázisát.
- Ismereteket szerez a digitalizáció hatásairól a stratégiai gondolkozásra és gyakorlati megoldásaira.
- Megismeri a stratégiai döntéshozatal legfontosabb módszereit
Képesség
- Képes a megtanult elméleti és módszertani ismereteket a gyakorlatban is alkalmazni.
- Képes kételkedni, alternatívákban gondolkodni, ismereteket integrálni.
Attitűd
- Elfogadja a jövő előrejelezhetőségének erősen korlátozott voltát, miközben elutasítja a sodródást, a szándéknélküliséget.
- Azt az eszközt és olyan formában alkalmazza a menedzsment technikák közül, amelyik a legnagyobb esélyt nyújtja a sikeres stratégiai döntéshez.
Önállóság és felelősség
- Önállóan készít tanulmányt egy konkrét cég stratégiai döntéseinek értékeléséről.
- Önállóan alkalmaz egyéb menedzsment eszközöket.
Oktatásmódszertan
Előadások. Meghívott gyakorlati szakember is.
Tanulástámogató anyagok
- Mészáros Tamás: Stratégiai menedzsment (letölthető oktatási segédlet)
- Tari Ernő: Miért a Graphisoft – az oktatási segédlet része.
- Cser Linda: A Graphi-story folytatódik – az oktatási segédlet része.
- Mintzberg, H. – Ahlstrand, B. Lampel, J. (2005): Stratégiai Szafari, Útbaigazítás a stratégiai menedzsmentben. HVG könyvek. Budapest. 1., valamint 12. fejezet.
- Evans, P. (2000): Strategy, the End of the Endgame. Journal of Business Strategy Nov-Dec. 12-18.
- Porter, M. (2001): Strategy and the Internet. Harvard Business Review March. 63-79.
- Porter, M-Heppelmann, E. (2014): How Smart Connected Products Are Transforming Competition. Harvard Business Review 92 (11) 64-88.
- Lapersonne, A. – Sanghavi, N. De Mattos C. (2015): Hybrid Strategy, Ambidexterity and Environment: Toward an Integrated Typology, Universal Journal of Management 3 (12) 497-508.
- Selected chapters of the followings:
- Mintzberg, H. – Lampel J. – Quinn J. B. – Goshal S. (2003): The Strategy Process – Concepts, Contexts, Cases. Pearson, Harlow
- Hubbard, R. B. (2008): Strategic management. Pearson, Frenchs Forest
- Barney, J. B. – Hesterly W. S. (2010): Strategic Management and Competitive Advantage. Pearson, Upper Saddle River
- Capon, C. (2009): Understanding the business environment. Pearson, Harlow
- Other given materials, power point slides.
Általános szabályok
A tantárgy félévközi jeggyel zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A.Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Esettanulmány házi feladat. A feladat beadásának módjáról, határ idejéről az oktató a félév elején tájékoztatja a hallgatókat. A 10. héten 60 perces zárthelyi az átvett témakörökből.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Esettanulmány értékelés: 40%
- Zárthelyi dolgozat: 60%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Esettanulmány határidőre történő beadása + zárthelyi dolgozat megírása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100-100 |
Jeles | 89–94 |
Jó | 76–88 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A TVSZ szabályainak megfelelően a 14. héten.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12×2=24 |
félévközi készülés a tanórákra | 12×1=12 |
felkészülés a zárthelyi dolgozatra | 30 |
esettanulmány kidolgozása | 24 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. január 20-án, érvényes 2020. január 20-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények a következő tematikai blokkok elsajátításával érhetők el.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Alapfogalmak, stratégiai iskolák, a tervezés evolúciója. |
2. | A stratégiai menedzsment evolúciója, paradigmák és kritikájuk. |
3. | Stratégiai értékteremtés, célképzés |
4. | A stratégiaalkotás változásainak mozgatórugói – különös tekintettel a technológiára – és hatásuk a versenystratégiákra. |
5. | A stratégiaalkotás folyamata és támogató eszközrendszere. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Mészáros Tamás | egyetemi tanár | tamas.meszaros@uni-corvinus.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.