Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 6
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 3
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 4
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható (C)
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók általános műveltségét szakmailag hiteles, de élményszerű formában gyarapítsa és a korábban megszerzett pszichológiai ismereteiket elmélyítse. A tárgy olyan ismereteket ad át, amellyel a hallgató önmaga jobb megismerésére szert tehet, másrészt képessé válik a körülötte lévő világra is szélesebb perspektívából rálátni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fiatal felnőttkor jellemzőit, kihívásait.
- Tisztában van a párválasztás fontosabb magyarázó elméleteivel és a párválasztási preferenciákkal.
- Ismeri a párkapcsolat fejlődésének és a családi életciklusoknak a szakaszait.
- Tájékozott a felnőttkorban leggyakrabban előforduló pszichés rendellenességekben.
- Ismeri a munkahelyen előforduló stressz forrásokat és kezelési lehetőségeiket.
- Átlátja a pszichés jóllét magyarázó modelljeit, a boldogság forrásokat
- Tájékozott a sportpszichológia, mint alkalmazott pszichológiai terület jelentősével kapcsolatban.
- Ismeri a karrier fogalmát, a karriertervezés folyamatát, és a karrier coaching szerepét.
- Tájékozott a munkaerő piacon előforduló különböző generációk jellemzőiben. 1
- Ismeri a teamben való munka sajátosságait, átlátja a különböző típusú teamek (pl. projekt team, virtuális teamek) sajátosságait. 1
- Alaposan ismeri a modern vezetéselméleteket, a hatékony vezetéshez szükséges kompetenciákat. 1
- Átfogóan ismeri a konfliktuskezelési módokat, tisztában van a mediáció nyújtotta lehetőségekkel.
Képesség
- Képes a felnőttkor kihívásait a tanult ismeretek birtokában tudatosabban megélni.
- Képes a párválasztás, a párkapcsolat kérdéseiben tudatosabban meghatározni a saját preferenciáit.
- Képes pontosabban meghatározni milyen pszichés problémák esetén lehet szükség szakember segítségére.
- Képes beazonosítani a munkahelyen előforduló stressz tényezőket és átgondolni a kezelési lehetőségeiket.
- Képes tudatosabban átgondolni a karrierjével kapcsolatos jövőbeli terveit.
- Képes alkalmazni a különböző generációk képviselőivel való együttműködés során az a tanult ismereteket.
- Képes vezetési helyzetekben alkalmazni a tanult ismereteket.
- Képes átgondolni a konfliktushelyzetek leghatékonyabb kezelési módjait.
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
- Törekszik az önkritikára.
- Igénye van az önismerete fokozására.
- Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.
- Felelősséget vállal saját munkájáért
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladatok a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Atkinson, Hilgard, E. (2005): Pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó.
- Pléh Csaba, Boross Ottília (szerk.) (2004): Bevezetés a pszichológiába. Budapest: Osiris Kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített 4 házi feladat, amelyek kapcsolódnak az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60%
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok): 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 65–75 |
Elégséges | 50–65 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés az órákra | |
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | |
házi (e-learning) feladatok elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Fiatal felnőttkor dilemmái, kihívásai |
2. | Párválasztás pszichológiája |
3. | Párkapcsolat kérdései |
4. | Pszichés nehézségek felnőttkorban I. és II. |
5. | Szexuálpszichológia |
6. | Munkahelyi stressz és kezelési lehetőségei |
7. | Pszichés jóllét, boldogság-és örömforrások |
8. | Vezetéselméletek, vezetői kompetenciák |
9. | Sport szerepe, sportpszichológia |
10. | Karriertervezés, karrier coaching |
11. | Konfliktuskezelés, mediáció |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Séllei Beatrix | adjunktus | selleib@erg.bme.hu |
Balogh Blanka | PhD. hallgató | baloghblanka@erg.bme.hu |
Salamon János | tanársegéd | salamon.jon@gmail.com |
Gadanecz Péter | tanársegéd | gadaneczp@erg.bme.hu |
Takács Pálma Krisztina | megbízott előadó | takacspk@gmail.com |
Perényi Andrea | megbízott előadó | andreaperenyi@gmail.com |
Biró Gergely | megbízott előadó | biro.gergely@med.semmelweis-univ.hu |
Dr. Vajna Virág | megbízott előadó | virg.vajna07@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.