Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, autumn start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Programme: Regional and Environmental Economic Studies part-time programme, spring start
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
The main aim of the course is to provide knowledge about theoretical background and practice of regional economic development with a strong focus on existing EU and Hungarian policies.
Academic results
Knowledge
- The student has a basic knowledge about sustainable development and she/he can distinguish local and global sustainability issues;
- The student understands the different sustainability challenges on various spatial levels and she/he can define the adequate responses;
- The student is aware of the tools of local economic development and the main relationships regarding specific policies and integrated municipal development;
- The student has a knowledge of global and local challenges regarding climate change, she/he can define potential solutions and innovative interventions;
- The student has a knowledge of the most important sustainability and climate-related indicators regarding regional economic development.
Skills
- The student is able to assess sustainability-related challenges;
- The student is able to define development-related impacts of economic policies;
- The student is able to understand the role of policy tools in reducing spatal inequalities;
- The student is able to define local impacts of local and global economic tendencies;
- The student is able to reveal and understand the local responses regarding climate-related challenges;
- The student is able to conduct analyses in the field of local economic development;
- The student is able to conduct analyses in the field of strategy-making and local climate change plans;
- The student is able to interpret the above-mentioned issues in a non-professional environment.
Attitude
- The students collaborate/cooperate with the lecturer and fellow students on acquiring knowledge;
- The students expand their knowledge by continuous learning;
- The students are open to use IT solutions;
- The students strive to understand complex issues;
- The students strive to understand the nature and problems associated with environmental and natural resources in the interest of securing the commonwealth of society;
Independence and responsibility
- The students are able to work individually in the field of local and regional economic development;
- The students are open to critical feedbacks;
- The students are able to perform tasks individually and with responsibility as a member of a project team;
- The students are able to apply system-oriented thinking.
Teaching methodology
Lectures, problem discussions and case studies. Oral and written communication, use of IT, optional individual and group assignments and planning.
Materials supporting learning
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai.
- Bajmóczy Zoltán: Bevezetés a helyi gazdaságfejlesztésbe. JATEPress, Szeged, 2011.
- Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.
- Textbooks, lecture notes, downloadable materials: A detailed and up-to-date list is provided during classes
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő részteljesítmény értékelése (3 rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, önállóan elkészítendő feladatok beadása) jelenti.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített gyakorlati feladat. A gyakorlati feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban: Szóbeli vizsga
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20%
- : 20%
- 2. részteljesítmény értékelés (gyakorlat): 20%
- 3. részteljesítmény értékelés (gyakorlat): 20%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 85 |
Good | vizsgaköteles 50–84 |
Satisfactory | vizsgaköteles 50–84 |
Pass | vizsgaköteles 50–84 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x5=10 |
gyakorlati feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
vizsgafelkészülés | 30 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés. A térségi gazdaságfejlesztés tárgya és fő elemei, a globális gazdaság földrajzi dimenziói, gazdaságelméleti bevezető. Gazdaságelméleti alapok; regionális gazdasági fejlődés fogalma és magyarázatai. |
2. | A területi politika eszközei; területfejlesztés, mint gazdaságpolitikai eszköz. A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői. Feladat1. |
3. | A regionális gazdaságfejlesztés és a térségi versenyképesség fogalma, kapcsolata a klímaváltozással. A klímaváltozás lokális szerepe, alkalmazkodási stratégiaalkotás, a helyi sérülékenység jellemzői, mérése. |
4. | Fenntartható és klímabarát városfejlesztés összefüggései. Feladat2. |
5. | Klímainnováció és a térségi versenyképesség összefüggései. Feladat3. |
6. | Klímainnováció és a térségi versenyképesség összefüggései. |
7. | Fenntartható térségfejlesztés a digitalizáció korában. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Buzási Attila | adjunktus | buzasi@eik.bme.hu |