Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TÉRSÉGI GAZDASÁGFEJLESZTÉS
Azonosító
BMEGT42M527
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Szalmáné Dr. Csete Mária
Beosztása
docens
Email címe
csete.maria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. november 25./8. számú határozatával, érvényes 2020. december 1-től.

Célkitűzések

Megismertetni a hallgatókat a térségi, regionális gazdaságfejlesztés elméleti alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, főképpen a térségi gazdaságfejlesztés fő céljaival, feladataival, intézményrendszerével és eszközeivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a fenntartható fejlődés gondolatiságát, képes megkülönböztetni a globális és lokális problémákat;
  2. Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
  3. Ismeri a helyi gazdaságfejlesztés eszközrendszerét, a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és az integrált településfejlesztés között;
  4. Ismeri a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat és innovatív beavatkozási lehetőségeket;
  5. Ismeri a térségi gazdaságfejlesztés és a területfejlesztés legfontosabb fenntarthatósági és klímavédelmi indikátorait.
Képesség
  1. Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére;
  2. Képes egyes gazdaságpolitikák területfejlesztési hatásának beazonosítására,
  3. Képes egyes szakpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményességének felismerésére,
  4. Képes a helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
  5. Képes a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
  6. Képes önálló elemző-értékelő munkát végezni a helyi gazdaságfejlesztés területén;
  7. Képes önálló elemző-értékelő munkát végezni a stratégiaalkotás és a helyi klímastratégiák területén;
  8. Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. Törekszik komplex rendszerek megértésére,
  5. Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a helyi és térségi gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó problémák megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
  • Előadásanyagok diasorai.
  • Bajmóczy Zoltán: Bevezetés a helyi gazdaságfejlesztésbe. JATEPress, Szeged, 2011.
  • Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.
  • Textbooks, lecture notes, downloadable materials: A detailed and up-to-date list is provided during classes

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő részteljesítmény értékelése (3 rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, önállóan elkészítendő feladatok beadása) jelenti.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített gyakorlati feladat. A gyakorlati feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban: Szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20%
  • : 20%
  • 2. részteljesítmény értékelés (gyakorlat): 20%
  • 3. részteljesítmény értékelés (gyakorlat): 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85
vizsgaköteles 50–84
Közepes vizsgaköteles 50–84
Elégséges vizsgaköteles 50–84
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
félévközi készülés órákra 14
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2x5=10
gyakorlati feladat elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
vizsgafelkészülés 30
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 25-n, érvényes 2020. december 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A térségi gazdaságfejlesztés tárgya és fő elemei, a globális gazdaság földrajzi dimenziói, gazdaságelméleti bevezető. Gazdaságelméleti alapok; regionális gazdasági fejlődés fogalma és magyarázatai.
2. A területi politika eszközei; területfejlesztés, mint gazdaságpolitikai eszköz. A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői. Feladat1.
3. A regionális gazdaságfejlesztés és a térségi versenyképesség fogalma, kapcsolata a klímaváltozással. A klímaváltozás lokális szerepe, alkalmazkodási stratégiaalkotás, a helyi sérülékenység jellemzői, mérése.
4. Fenntartható és klímabarát városfejlesztés összefüggései. Feladat2.
5. Klímainnováció és a térségi versenyképesség összefüggései. Feladat3.
6. Klímainnováció és a térségi versenyképesség összefüggései.
7. Fenntartható térségfejlesztés a digitalizáció korában.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Buzási Attila adjunktus buzasi@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.