Verziók
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a térségi, regionális gazdaságfejlesztés elméleti alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, főképpen a térségi gazdaságfejlesztés fő céljaival, feladataival, intézményrendszerével és eszközeivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fenntartható fejlődés gondolatiságát, képes megkülönböztetni a globális és lokális problémákat;
- Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
- Ismeri a helyi gazdaságfejlesztés eszközrendszerét, a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és az integrált településfejlesztés között;
- Ismeri a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat és innovatív beavatkozási lehetőségeket;
- Ismeri a térségi gazdaságfejlesztés és a területfejlesztés legfontosabb fenntarthatósági és klímavédelmi indikátorait.
Képesség
- Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére;
- Képes egyes gazdaságpolitikák területfejlesztési hatásának beazonosítására,
- Képes egyes szakpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményességének felismerésére,
- Képes a helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására,
- Képes a klímaváltozás által okozott kihívások helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére,
- Képes önálló elemző-értékelő munkát végezni a helyi gazdaságfejlesztés területén;
- Képes önálló elemző-értékelő munkát végezni a stratégiaalkotás és a helyi klímastratégiák területén;
- Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- Törekszik komplex rendszerek megértésére,
- Törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a helyi és térségi gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó problémák megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Illés Iván: Regionális gazdaságtan, területfejlesztés. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Typotex Kiadó, Budapest, 2008.
- Előadásanyagok diasorai.
- Bajmóczy Zoltán: Bevezetés a helyi gazdaságfejlesztésbe. JATEPress, Szeged, 2011.
- Lengyel Imre: Regionális gazdaságfejlesztés. Versenyképesség, klaszterek és alulról szerveződő stratégiák. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010.
- Textbooks, lecture notes, downloadable materials: A detailed and up-to-date list is provided during classes
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő pillérét: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközi haladás regisztrálása folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő részteljesítmény értékelése (3 rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, önállóan elkészítendő feladatok beadása) jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített gyakorlati feladat. A gyakorlati feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját az oktató határozza meg. B. Vizsgaidőszakban: Szóbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20%
- : 20%
- 2. részteljesítmény értékelés (gyakorlat): 20%
- 3. részteljesítmény értékelés (gyakorlat): 20%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85 |
Jó | vizsgaköteles 50–84 |
Közepes | vizsgaköteles 50–84 |
Elégséges | vizsgaköteles 50–84 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelésből legfeljebb egy pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés órákra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 2x5=10 |
gyakorlati feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
vizsgafelkészülés | 30 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 25-n, érvényes 2020. december 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A térségi gazdaságfejlesztés tárgya és fő elemei, a globális gazdaság földrajzi dimenziói, gazdaságelméleti bevezető. Gazdaságelméleti alapok; regionális gazdasági fejlődés fogalma és magyarázatai. |
2. | A területi politika eszközei; területfejlesztés, mint gazdaságpolitikai eszköz. A fenntartható helyi gazdaságfejlesztés eszközei, szereplői. Feladat1. |
3. | A regionális gazdaságfejlesztés és a térségi versenyképesség fogalma, kapcsolata a klímaváltozással. A klímaváltozás lokális szerepe, alkalmazkodási stratégiaalkotás, a helyi sérülékenység jellemzői, mérése. |
4. | Fenntartható és klímabarát városfejlesztés összefüggései. Feladat2. |
5. | Klímainnováció és a térségi versenyképesség összefüggései. Feladat3. |
6. | Klímainnováció és a térségi versenyképesség összefüggései. |
7. | Fenntartható térségfejlesztés a digitalizáció korában. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Buzási Attila | adjunktus | buzasi@eik.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.