I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INNOVATÍV VÁLLALKOZÁSOK INDÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE
Azonosító
BMEGT20V100
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Danyi Pál
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
danyi.pal@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Pszichológia mesterszak - Ajánlott szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2018.08.29.) az 580.450-2/2018. iktatószámon hozott 4. számú határozatával, amely érvényes 2018.08.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat, hogy megismerjék a sikeres innovatív vállalkozásokat (röviden: startupokat) és képesek legyenek a jövőben maguk is ilyen vállalkozásokat létrehozni. A félév során a hallgatók részletesen megismerik az innovatív vállalkozások indításához és korai működtetéséhez szükséges sikerkritériumokat, beleértve a vállalkozások fogalomrendszerét, módszertani eszközeit. A kurzus négy fontos kérdésre keres választ • Miért érdemes felkészülni vállalkozásindításra, ha bőven van álláslehetőség? (karrier kihívás) • Miért indítsunk vállalkozást egy nem túl vállalkozóbarát világban? (társadalmi kihívás) • Miért érdemes vállalkozási ismereteket szerezni, ha úgyse akarok vállalkozni? (intellektuális kihívás) • Hogyan érdemes vállalkozni, ha vállalkozni akarunk? (vállalkozói kihívás) Az órákat egyrészt oktató-vállalkozók tartják, de számos sikeres hazai vállalkozó, mint vendégelőadó is beszámol a tapasztalatairól, a piaci környezetről, a vállalkozási „létforma” kihívásairól és örömeiről A tantárgy kiegészíthető a Startup Menedzsment (BMEGT20V103) kurzus felvételével, ami az itt elhangzottakat gyakorlati órákon mélyíti el.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a vállalkozások típusait (startup, termék létrehozás és értékesítés, szolgáltatás nyújtás, tanácsadás, társadalmi vállalkozás, stb.) és azok eltérő jellemzőit.
  2. Ismeri az innovatív vállalkozások sikerkritériumait.
  3. Ismeri a vállalkozások működésének általánosan használt fogalomrendszerét, modern szóhasználatát (startup, validálás, lean módszertanok, pivot, pitchelés, stb.).
  4. Ismeri a startupok alapításának módszertani eszközeit: üzleti koncepció térkép, pretotípus, MVP, MVBP, felderítő piackutatás, projekt menedzsment, kockázatelemzés, pénzügyi kalkulációk.
Képesség
  1. Képes különbséget tenni az egyes vállalkozási ötletek között, hogy melyik milyen megoldásokat követel.
  2. Képes a hallgató eldönteni, hogy a saját habitusa, ill. karrier céljai milyen módon kapcsolódnak a vállalkozásokhoz.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Proaktívan, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan értékelni egy felmerült vállalkozási ötlet „jóságát”, azaz megvalósíthatóságát, profittermelő képességét, várható eredményességét.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció elsősorban szóban. Vendégelőadók. Ajánlott olvasmányok.

Tanulástámogató anyagok

  • Elhangzott tananyag és diák, amelyek a tantárgyhoz kapcsolódó Moodle oldalról az előadások után letölthetők. A Moodle oldalon megtalálható vállalkozási esetpéldák, és más oktatási segédanyagok. - Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources.
  • https://edu.gtk.bme.hu
  • Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (ajánlott olvasmány) – (recommended material)
  • A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
  • További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials.

Általános szabályok

A hallgatók a karriercéljaik és a várható munkaterhelésük figyelembevételével a kurzusban az alábbi három teljesítési lehetőség közül szabadon választhatnak: 1. „Sunday hiker” – Annak a hallgatónak ajánljuk, aki érdeklődik a vállalkozások iránt, de nem vállalna csoportban teljesítendő, gyakorlati tapasztalatszerzéssel járó plusz munkát. Ebben az esetben a hallgató számára a félév végi összegző tanulmányi teljesítményértékelésen vesz részt a hallgató. A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni. Ezt a teljesítési lehetőséget bármikor, de legkésőbb az összegző tanulmányi teljesítményértékelésig (13. hét) választhatja a hallgató. 2. ”Easy rider” – Annak a hallgatónak ajánljuk, aki: i) Érdeklődik a vállalkozások iránt, vállalkozási felkészültséggel szeretné növelni a munkahely-találási és a karrierje esélyeit. ii) Csoportmunkában (2-3 fő) végiggondolná a csapat saját ötletének fontosabb kérdéseit egy üzleti koncepcióban, prezentálná az üzleti koncepcióját két perces videóban a hallgatók, tanárok és befektetők előtt. Ebben az esetben a hallgató félév végi házi feladattal tudja teljesíteni a tárgyat. A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni. Ezt a teljesítési lehetőséget a 11. hétig választhatja a hallgató. Ha addig nem tud csapathoz csatlakozni, akkor a Sunday hiker teljesítésre van csak lehetősége. 3. „Startup VIP” – Annak a hallgatónak ajánljuk, aki: i) Vállalkozni akar, vagy gyakorlati vállalkozási felkészültséget szeretne szerezni. ii) Szívesen járna be az előadásokra és töltene további heti 4-10 órát egy komoly vállalkozási elképzelés kidolgozásával, gyakorlati tapasztalat szerzésével (és nem írna ZH-t) iii) Részt venne az előadások utánra szervezett Startup VIP programban, ahol heti rendszeres műhelymunkában és csapatmunkában kidolgozná egy innovatív vállalkozási ötlet megvalósításának részleteit. A StartupVIP hallgatók opcionálisan felvehetik a 2 kredites Startup Menedzsment tárgyat (BMEGT20V103) is, amelynek teljesítése nem jelent pluszmunkát a Startup VIP program teljesítéséhez képest. Ebben az esetben a hallgató megajánlott jegyet kap a Programban való részvétele, az ott kifejtett teljesítménye alapján. Ezt a teljesítési lehetőséget a 2. hét végéig választhatja a hallgató, utána már csak a másik két teljesítési forma közül választhat.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítmény-értékelés („előadás” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató az órai részvételért – előre nem meghirdetett alkalmakon – pontot kap, alkalmanként 3-3 pont értékben. 3. Részteljesítmény-értékelés („emlékeztető” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató úgynevezett 1 oldalas emlékeztető megírásáért és határidőre való beküldéséért alkalmanként 3-3 pont értékben pluszpontot kaphat. 4. Részteljesítmény-értékelés („easy rider” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató több féléves feladatot végez el és azt időben beküldi, ez az összegző tanulmányi teljesítményértékelést kiválthatja. Ezt a feladatot a hallgatók csoportosan végzik el. A teljesítendő feladatok: a) Egy vállalkozási ötlet strukturált végiggondolása 2-3 fős csoportmunka keretében és az ötlet üzleti koncepciójának elkészítése a www.vallalkozasindito.hu weboldalon található online „e-Tervező” eszköz felhasználásával. b) Két perces vállalkozásbemutató videó elkészítése és feltöltése. A video a záró StartupVIP Pitch versenyen levetítésre kerül. 5. Részteljesítmény-értékelés („Startup VIP” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató a meghirdetett, a Startup Menedzsment tárgyhoz tartozó (BMEGT20V103) workshopokon részt vesz és az ott kiírt feladatokat megfelelő színvonalon teljesíti. Ezt a feladatot a hallgatók csoportosan végzik el. A feladatok teljesítéséhez a Moodle-ban található Útmutatók (ezek tartalmazzák a magyarázatokat) és a feltöltéshez szolgáló Segédletek nyújtanak nélkülözhetetlen segítséget. A részfeladatok teljesítéséről a hallgatók visszajelzést kapnak az oktatói csapattól, amelyet a további munkájuk és a végleges anyagok összeállítása során érdemes figyelembe venni. Tudunk olyan csapatokról az elmúlt évek versenyzői közül, akik további segítséget kaptak a zsűri befektető tagjaitól, a Startup VIP tanár-mentoraitól, illetve ingyen munkahelyet kaptak ötletük további kidolgozásához a Demola csarnokban.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85–90
75–85
Közepes 62,5–75
Elégséges 50–62,5
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. Ennek része a csoportos házi feladat lezárását jelentő csapatok közötti versenyen való kötelező részvétel. 2) A csoportos házi feladatot az év során megalakuló csoportoknak minden héten kötelező elkészíteniük a megfelelően ütemezett haladás érdekében, annak elmaradását a későbbi hetekben pótolhatják illetve nem megfelelő színvonalú teljesítés esetén javíthatják. 3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a félév során egyszer pótolható, illetve javítható órarendi időpontban. A javítás során a később megszerzett pontszámot vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 13×2=26
„emlékeztető” házi feladatok elkészítése egyénileg 6x1=6
felkészülés az összegző teljesítményértékelésre egyénileg, ill. az „easy rider” házi feladat elkészítése csapatban 28
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 20. ………….-n, érvényes 20. ………………-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok leírásaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Tájékoztatás a tantárgyról és bevezetés a vállalkozásokba.
2. A vállalkozási ötletek generálása
3. A vállalkozó és csapata
4. Az üzleti koncepció kialakítása
5. Felderítő Piackutatás, avagy a feltételezések igazolása
6. Termékfejlesztés és a Lean Startup módszertan alkalmazása
7. Marketing tervezés a vállalkozás részére
8. A legmodernebb marketing eszközök és technikák alkalmazása
9. A vállalkozás pénzügyei
10. A vállalkozásindítás finanszírozása
11. Kommunikálás, pitchelés
12. Cégalapítás
13. Zárthelyi dolgozat

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Iványi Tamás egyetemi tanársegéd ivanyi.tamas@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.