Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Pszichológia mesterszak - Ajánlott szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja felkészíteni a hallgatókat, hogy megismerjék a sikeres innovatív vállalkozásokat (röviden: startupokat) és képesek legyenek a jövőben maguk is ilyen vállalkozásokat létrehozni. A félév során a hallgatók részletesen megismerik az innovatív vállalkozások indításához és korai működtetéséhez szükséges sikerkritériumokat, beleértve a vállalkozások fogalomrendszerét, módszertani eszközeit. A kurzus négy fontos kérdésre keres választ • Miért érdemes felkészülni vállalkozásindításra, ha bőven van álláslehetőség? (karrier kihívás) • Miért indítsunk vállalkozást egy nem túl vállalkozóbarát világban? (társadalmi kihívás) • Miért érdemes vállalkozási ismereteket szerezni, ha úgyse akarok vállalkozni? (intellektuális kihívás) • Hogyan érdemes vállalkozni, ha vállalkozni akarunk? (vállalkozói kihívás) Az órákat egyrészt oktató-vállalkozók tartják, de számos sikeres hazai vállalkozó, mint vendégelőadó is beszámol a tapasztalatairól, a piaci környezetről, a vállalkozási „létforma” kihívásairól és örömeiről A tantárgy kiegészíthető a Startup Menedzsment (BMEGT20V103) kurzus felvételével, ami az itt elhangzottakat gyakorlati órákon mélyíti el.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a vállalkozások típusait (startup, termék létrehozás és értékesítés, szolgáltatás nyújtás, tanácsadás, társadalmi vállalkozás, stb.) és azok eltérő jellemzőit.
- Ismeri az innovatív vállalkozások sikerkritériumait.
- Ismeri a vállalkozások működésének általánosan használt fogalomrendszerét, modern szóhasználatát (startup, validálás, lean módszertanok, pivot, pitchelés, stb.).
- Ismeri a startupok alapításának módszertani eszközeit: üzleti koncepció térkép, pretotípus, MVP, MVBP, felderítő piackutatás, projekt menedzsment, kockázatelemzés, pénzügyi kalkulációk.
Képesség
- Képes különbséget tenni az egyes vállalkozási ötletek között, hogy melyik milyen megoldásokat követel.
- Képes a hallgató eldönteni, hogy a saját habitusa, ill. karrier céljai milyen módon kapcsolódnak a vállalkozásokhoz.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Proaktívan, folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan értékelni egy felmerült vállalkozási ötlet „jóságát”, azaz megvalósíthatóságát, profittermelő képességét, várható eredményességét.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció elsősorban szóban. Vendégelőadók. Ajánlott olvasmányok.
Tanulástámogató anyagok
- Elhangzott tananyag és diák, amelyek a tantárgyhoz kapcsolódó Moodle oldalról az előadások után letölthetők. A Moodle oldalon megtalálható vállalkozási esetpéldák, és más oktatási segédanyagok. - Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources.
- https://edu.gtk.bme.hu
- Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (ajánlott olvasmány) – (recommended material)
- A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
- További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials.
Általános szabályok
A hallgatók a karriercéljaik és a várható munkaterhelésük figyelembevételével a kurzusban az alábbi három teljesítési lehetőség közül szabadon választhatnak: 1. „Sunday hiker” – Annak a hallgatónak ajánljuk, aki érdeklődik a vállalkozások iránt, de nem vállalna csoportban teljesítendő, gyakorlati tapasztalatszerzéssel járó plusz munkát. Ebben az esetben a hallgató számára a félév végi összegző tanulmányi teljesítményértékelésen vesz részt a hallgató. A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni. Ezt a teljesítési lehetőséget bármikor, de legkésőbb az összegző tanulmányi teljesítményértékelésig (13. hét) választhatja a hallgató. 2. ”Easy rider” – Annak a hallgatónak ajánljuk, aki: i) Érdeklődik a vállalkozások iránt, vállalkozási felkészültséggel szeretné növelni a munkahely-találási és a karrierje esélyeit. ii) Csoportmunkában (2-3 fő) végiggondolná a csapat saját ötletének fontosabb kérdéseit egy üzleti koncepcióban, prezentálná az üzleti koncepcióját két perces videóban a hallgatók, tanárok és befektetők előtt. Ebben az esetben a hallgató félév végi házi feladattal tudja teljesíteni a tárgyat. A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni. Ezt a teljesítési lehetőséget a 11. hétig választhatja a hallgató. Ha addig nem tud csapathoz csatlakozni, akkor a Sunday hiker teljesítésre van csak lehetősége. 3. „Startup VIP” – Annak a hallgatónak ajánljuk, aki: i) Vállalkozni akar, vagy gyakorlati vállalkozási felkészültséget szeretne szerezni. ii) Szívesen járna be az előadásokra és töltene további heti 4-10 órát egy komoly vállalkozási elképzelés kidolgozásával, gyakorlati tapasztalat szerzésével (és nem írna ZH-t) iii) Részt venne az előadások utánra szervezett Startup VIP programban, ahol heti rendszeres műhelymunkában és csapatmunkában kidolgozná egy innovatív vállalkozási ötlet megvalósításának részleteit. A StartupVIP hallgatók opcionálisan felvehetik a 2 kredites Startup Menedzsment tárgyat (BMEGT20V103) is, amelynek teljesítése nem jelent pluszmunkát a Startup VIP program teljesítéséhez képest. Ebben az esetben a hallgató megajánlott jegyet kap a Programban való részvétele, az ott kifejtett teljesítménye alapján. Ezt a teljesítési lehetőséget a 2. hét végéig választhatja a hallgató, utána már csak a másik két teljesítési forma közül választhat.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. 2. Részteljesítmény-értékelés („előadás” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató az órai részvételért – előre nem meghirdetett alkalmakon – pontot kap, alkalmanként 3-3 pont értékben. 3. Részteljesítmény-értékelés („emlékeztető” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató úgynevezett 1 oldalas emlékeztető megírásáért és határidőre való beküldéséért alkalmanként 3-3 pont értékben pluszpontot kaphat. 4. Részteljesítmény-értékelés („easy rider” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató több féléves feladatot végez el és azt időben beküldi, ez az összegző tanulmányi teljesítményértékelést kiválthatja. Ezt a feladatot a hallgatók csoportosan végzik el. A teljesítendő feladatok: a) Egy vállalkozási ötlet strukturált végiggondolása 2-3 fős csoportmunka keretében és az ötlet üzleti koncepciójának elkészítése a www.vallalkozasindito.hu weboldalon található online „e-Tervező” eszköz felhasználásával. b) Két perces vállalkozásbemutató videó elkészítése és feltöltése. A video a záró StartupVIP Pitch versenyen levetítésre kerül. 5. Részteljesítmény-értékelés („Startup VIP” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató a meghirdetett, a Startup Menedzsment tárgyhoz tartozó (BMEGT20V103) workshopokon részt vesz és az ott kiírt feladatokat megfelelő színvonalon teljesíti. Ezt a feladatot a hallgatók csoportosan végzik el. A feladatok teljesítéséhez a Moodle-ban található Útmutatók (ezek tartalmazzák a magyarázatokat) és a feltöltéshez szolgáló Segédletek nyújtanak nélkülözhetetlen segítséget. A részfeladatok teljesítéséről a hallgatók visszajelzést kapnak az oktatói csapattól, amelyet a további munkájuk és a végleges anyagok összeállítása során érdemes figyelembe venni. Tudunk olyan csapatokról az elmúlt évek versenyzői közül, akik további segítséget kaptak a zsűri befektető tagjaitól, a Startup VIP tanár-mentoraitól, illetve ingyen munkahelyet kaptak ötletük további kidolgozásához a Demola csarnokban.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 75–85 |
Közepes | 62,5–75 |
Elégséges | 50–62,5 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. Ennek része a csoportos házi feladat lezárását jelentő csapatok közötti versenyen való kötelező részvétel. 2) A csoportos házi feladatot az év során megalakuló csoportoknak minden héten kötelező elkészíteniük a megfelelően ütemezett haladás érdekében, annak elmaradását a későbbi hetekben pótolhatják illetve nem megfelelő színvonalú teljesítés esetén javíthatják. 3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a félév során egyszer pótolható, illetve javítható órarendi időpontban. A javítás során a később megszerzett pontszámot vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 13×2=26 |
„emlékeztető” házi feladatok elkészítése egyénileg | 6x1=6 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésre egyénileg, ill. az „easy rider” házi feladat elkészítése csapatban | 28 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 20. ………….-n, érvényes 20. ………………-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok leírásaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Tájékoztatás a tantárgyról és bevezetés a vállalkozásokba. |
2. | A vállalkozási ötletek generálása |
3. | A vállalkozó és csapata |
4. | Az üzleti koncepció kialakítása |
5. | Felderítő Piackutatás, avagy a feltételezések igazolása |
6. | Termékfejlesztés és a Lean Startup módszertan alkalmazása |
7. | Marketing tervezés a vállalkozás részére |
8. | A legmodernebb marketing eszközök és technikák alkalmazása |
9. | A vállalkozás pénzügyei |
10. | A vállalkozásindítás finanszírozása |
11. | Kommunikálás, pitchelés |
12. | Cégalapítás |
13. | Zárthelyi dolgozat |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Iványi Tamás | egyetemi tanársegéd | ivanyi.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.