I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
LAUNCH AND OPERATIONS OF INNOVATIVE BUSINESSES
ID (subject code)
BMEGT20V100
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Danyi Pál
Position
associate professor
Contact details
danyi.pal@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

The aim of the course is to prepare students to get to know successful innovative businesses (in short: startups) and to be able to create such businesses themselves in the future. During the semester, students learn in detail the success criteria required for the start-up and early operation of innovative enterprises, including the conceptual framework and methodological tools of enterprises. The course seeks answers to four important questions • Why is it worth preparing for a business start-up when there are plenty of job opportunities? (career challenge) • Why to start a business in a not-so-entrepreneurial world? (social challenge) • Why is it worth gaining entrepreneurial knowledge if I don't want to start a business anyway? (intellectual challenge) • How to do business if you want to do business? (entrepreneurial challenge) The classes are held on the one hand by educational entrepreneurs, but on the other hand many successful domestic entrepreneurs, as guest speakers, also report on their experiences, market environment, challenges and joys of the “lifestyle” of entrepreneurship. The subject can be supplemented by taking the Startup Management (BMEGT20V103) course, which deepens what is said here in practical classes.

Academic results

Knowledge
  1. Know the types of businesses (startup, product creation and sales, service delivery, consulting, social enterprise, etc.) and their different characteristics.
  2. Knows the success criteria of innovative enterprises.
  3. Know the commonly used conceptual framework of business operations, modern vocabulary (star-tup, validation, lean methodologies, pivot, pitching, etc.).
  4. Know the methodological tools of founding startups: business concept map, prototype, MVP, MVBP, exploratory market research, project management, risk analysis, financial calculations
Skills
  1. Are able to differentiate between each business ideas which solutions requires.
  2. Are able to decide how their own habitus, career goals relate to businesses.
Attitude
  1. Collaborate with the instructor and fellow students to expand knowledge.
  2. Proactively expand their knowledge through continuous acquisition of knowledge.
Independence and responsibility
  1. Are able to independently evaluate the “goodness” of a business idea, its feasibility, profit-generating ability and expected effectiveness.
  2. Openly accept substantiated critical remarks.

Teaching methodology

Lectures, oral communication. Guest speakers. Recommended readings.

Materials supporting learning

  • Elhangzott tananyag és diák, amelyek a tantárgyhoz kapcsolódó Moodle oldalról az előadások után letölthetők. A Moodle oldalon megtalálható vállalkozási esetpéldák, és más oktatási segédanyagok. - Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources.
  • https://edu.gtk.bme.hu
  • Vecsenyi J., Petheő A.: Vállalkozz okosan!, HVG Kiadó, 2017. (ajánlott olvasmány) – (recommended material)
  • A www.vallalkozasindito.hu portál módszertani segédletei. - Methodological materials of the www.vallalkozasindito.hu portal.
  • További letölthető oktatási segédletek. - Additional downloadable educational materials.

General Rules

A hallgatók a karriercéljaik és a várható munkaterhelésük figyelembevételével a kurzust az alábbi három módon tudják teljesíteni: A. Az írásbeli, tesztalapú, félévvégi összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH) teljesítésével, ahol a megszerezhető maximum 100 pontból legalább 51 pontot kell elérni a tárgy teljesítéséhez. A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni. B. „Sunday hiker” – Ezt a lehetőséget annak a hallgatónak ajánljuk, aki érdeklődik a vállalkozások iránt, de nem vállalna csoportban teljesítendő, gyakorlati tapasztalatszerzéssel járó plusz munkát, amit a Startup VIP (Startup menedzsment BMEGT20V103 vagy BMEGT20V104 kurzusok) jelent. Ebben az esetben a hallgató az első órán közölt határidő előtt leadja az előírt 4, saját maga által kidolgozott feladatot (20+20+20+40, összesen tehát 100 pont, ezek az előadásokon részvétellel és az ott megszerzett ismeretekkel elkészíthetőek). A hallgató aktív részvétellel és (az előadás során emlékeztetőnek nevezett) házi feladatok teljesítésével (a félév során 4-8 alkalommal) további pontokat tud szerezni, amely hozzáadódik a 4 dokumentum elkészítésével szerzettekhez. A 4 feladat az alábbi: BMC vagy ÜKT (20 pont), VPC (20 pont), piackutatási terv (20 pont), pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont). C. „Easy rider” – A StartupVIP hallgatók opcionálisan felvehetik a Startup Menedzsment tárgyat (BMEGT20V103 vagy BMEGT20V104) is, amelynek teljesítése nem jelent pluszmunkát az ún. „Startup VIP” (vállalkozásindítási program) teljesítéséhez képest. Ebben az esetben a hallgató megajánlott jegyet kap a Startup VIP részvétele és az ott kifejtett teljesítménye alapján. (A Startup VIP egy olyan workshop-sorozat, ahol a hallgatók csoportban dolgozzák ki valódi vállalkozási ötletüket, és közben készítik el – többek között azokat – a dokumentumokat, amelyeket a Sunday Hiker teljesítési mód során egyedül kell kidolgozni és leadni.) Ezt a teljesítési lehetőséget a 2. oktatási hét végéig választhatja a hallgató, utána már csak az első teljesítési forma lehetséges számára.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés („előadás” aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató az órai részvételért – előre nem meghirdetett alkalmakon – pontot kap, alkalmanként 3-3 pont értékben. 2. Részteljesítmény-értékelés („emlékeztető” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató úgynevezett 1 oldalas emlékeztető megírásáért és határidőre való beküldéséért alkalmanként 3-3 pont értékben pluszpontot kaphat. A pluszpontok csak a min. 50% teljesítését követően kerülnek hozzáadásra a pontszámhoz. A. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH): az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Ezen a teljesítményértékelésen minimum 51 pontot szükséges elérni ahhoz, hogy a további szerzett pontok (aktív részvétel, házi feladat) hozzáadódjanak a ZH ponthoz. B. Részteljesítmény-értékelés („easy rider” házi feladat): fakultatív teljesítményértékelés, amely során a hallgató több féléves feladatot végez el, és azt időben beküldi. Ezt a feladatot a hallgatók csoportban dolgozva végzik el, aktív részvétellel „Startup VIP” workshopokon. E teljesítés részletes követelményeit a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 tantárgyi adatlapok tartalmazzák. C. Részteljesítmény-értékelés („Sunday hiker”): a) BMC vagy ÜKT (20 pont) – a vállalkozási ötlet több fontos aspektust érintő, kidolgozott formája b) VPC (20 pont) – az ún. értékajánlat kidolgozott formája, c) piackutatási terv (20 pont) – a rendelkezésre álló template kitöltésével teljesíthető feladat: a választott módszertani eszközöket, a legfontosabb kérdéseket, a kutatásba bevont minta nagyságát és összetételét, valamint a kivitelezés menetrendjét rögzíti, d) pitchdeck vagy felvett videopitch (40 pont) – a féléves munka prezentációja max. 5 percben. A 4 feladatból minimum követelmény 3 feladat leadása.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • ZH/Sunday hiker/Easy rider: 100
  • Pluszpontok: 30
  • Összesen: 100

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 91-100
Very good 86–90
Good 76–85
Satisfactory 63–75
Pass 50–62,5
Fail 0-49

Retake and late completion

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a félév során egyszer pótolható, illetve javítható. A javítás során a magasabb megszerzett pontszámot vesszük figyelembe. A „Sunday hiker” feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. A pluszpontszerzési feladatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak. Az „Easy rider” feladatokat teljesítését és pótlását a BMEGT20V103 és BMEGT20V104 TAD-ok tartalmazzák.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Részvétel a kontakt tanórákon 28
Teljesítményértékelésre való felkészülés 32
Összesen 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 04.03.2024.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok leírásaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Tájékoztatás a tantárgyról és bevezetés a vállalkozásokba.
2. Siker és sikertelenség
3. A vállalkozási ötletek generálása, modellezése
4. Piacfelderítő kutatás és ötletvalidáló piackutatás, avagy a feltételezések igazolása
5. Kutatási esettanulmányok
6. Termékfejlesztés
7. Kiberbiztonság és adatvédelem
8. Marketing
9. Kommunikáció, PR
10. Finanszírozás, tőkebevonás
11. Pitch és prezentáció
12. Cégalapítás és iparjogvédelem

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Dehelán Gábor innovációmenedzsment szakértő dehelan.gabor@bme.hu

Approval and validity of subject requirements