Programme: Master of Business Administration MSc from 2017/18 Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Master of Business Administration MSc from 2018/19 Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
- to present the most important theories of change management, which promote a deeper understanding of the nature of profound changes; - introduce methods to facilitate profound changes.
Academic results
Knowledge
- Know the basic concepts and basic concepts of change management.
- Are familiar with the most important experience of introducing morphogenetic changes,
- Are familiar with some important theoretical models of organizations ’ability to change.
Skills
- Are able to recognize the need for change, systematically analyze the situation,
- Are able to participate in the decision on how to change,
- Are able to manage the implementation of change,
- Are able to examine and judge the ability of organizations to change.
Attitude
- Expand their knowledge by continuous acquisition of knowledge,
- Strive for systematic, systematic thinking,
- Are open to accommodating new results in the field.
Independence and responsibility
- Initiate change independently,
- Decide responsibly on how to implement the change,
- Independently manage the implementation of change.
Teaching methodology
Illustrated with lectures and case studies.
Materials supporting learning
- Pataki B.: Változásmenedzsment (MBA oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2019)
- Pataki B.: Change management, MBA lecture notes, 2019
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | 95-100-100 |
| Very good | 89–94 |
| Good | 76–88 |
| Satisfactory | 63–75 |
| Pass | 50–62 |
| Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A TVSZ szabályainak megfelelően.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 12×2=24 |
| folyamatos tanulás | 12x3=36 |
| vizsgafelkészülés | 90 |
| összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | A változásmenedzsment alapfogalmai: a változások típusai és a menedzsmentfunkciók kapcsolata |
| 2. | A változtatás alapelvei: sikerkritériumok, feltételi formulák, kongruenciamodell, elvi hibalehetőségek |
| 3. | A változtatás szereplői, azok kapcsolatai és szerepproblémái |
| 4. | A változtatás szakaszai: n-lépéses modellek |
| 5. | Változtatási stratégiák, a stratégiaválasztás szempontjai |
| 6. | Konfliktusmenedzsment, a változtatási stratégiák és konfliktustípusok kapcsolata |
| 7. | A változtatás fogadtatása: spektruma, típusainak lehetséges okai, befolyásolása, csoportgondolkodás |
| 8. | A változtatás fogadtatásának időbeli módosulása: „hullámvasút”-modellek |
| 9. | A szervezeti kultúra megváltoztatása: irányzatok, alapelvek, tapasztalatok, mechanizmusok |
| 10. | Benchmarking: fogalma, típusai, folyamata, használata a változásmenedzsmentben |
| 11. | A változtatási folyamat diagnosztikája: a BCG DICE-módszere |
| 12. | A változásra képes szervezet elméleti modelljei, tulajdonságainak vizsgálata |
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details |
|---|---|---|