I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CHANGE MANAGEMENT
ID (subject code)
BMEGT20ML71
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Pataki Béla
Position
associate professor
Contact details
pataki.bela@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Management and Business Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Master of Business Administration MSc from 2017/18 Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Master of Business Administration MSc from 2018/19 Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580005/7/2022. Valid from: 26.01.2022.

Objectives

- to present the most important theories of change management, which promote a deeper understanding of the nature of profound changes; - introduce methods to facilitate profound changes.

Academic results

Knowledge
  1. Know the basic concepts and basic concepts of change management.
  2. Are familiar with the most important experience of introducing morphogenetic changes,
  3. Are familiar with some important theoretical models of organizations ’ability to change.
Skills
  1. Are able to recognize the need for change, systematically analyze the situation,
  2. Are able to participate in the decision on how to change,
  3. Are able to manage the implementation of change,
  4. Are able to examine and judge the ability of organizations to change.
Attitude
  1. Expand their knowledge by continuous acquisition of knowledge,
  2. Strive for systematic, systematic thinking,
  3. Are open to accommodating new results in the field.
Independence and responsibility
  1. Initiate change independently,
  2. Decide responsibly on how to implement the change,
  3. Independently manage the implementation of change.

Teaching methodology

Illustrated with lectures and case studies.

Materials supporting learning

  • Pataki B.: Változásmenedzsment (MBA oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2019)
  • Pataki B.: Change management, MBA lecture notes, 2019

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • írásbeli vizsga: 100%
  • összesen: 100%

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Issuing grades

%
Excellent 95-100-100
Very good 89–94
Good 76–88
Satisfactory 63–75
Pass 50–62
Fail 0-49

Retake and late completion

1) A TVSZ szabályainak megfelelően.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 12×2=24
folyamatos tanulás 12x3=36
vizsgafelkészülés 90
összesen 150

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll

Lecture topics
1. A változásmenedzsment alapfogalmai: a változások típusai és a menedzsmentfunkciók kapcsolata
2. A változtatás alapelvei: sikerkritériumok, feltételi formulák, kongruenciamodell, elvi hibalehetőségek
3. A változtatás szereplői, azok kapcsolatai és szerepproblémái
4. A változtatás szakaszai: n-lépéses modellek
5. Változtatási stratégiák, a stratégiaválasztás szempontjai
6. Konfliktusmenedzsment, a változtatási stratégiák és konfliktustípusok kapcsolata
7. A változtatás fogadtatása: spektruma, típusainak lehetséges okai, befolyásolása, csoportgondolkodás
8. A változtatás fogadtatásának időbeli módosulása: „hullámvasút”-modellek
9. A szervezeti kultúra megváltoztatása: irányzatok, alapelvek, tapasztalatok, mechanizmusok
10. Benchmarking: fogalma, típusai, folyamata, használata a változásmenedzsmentben
11. A változtatási folyamat diagnosztikája: a BCG DICE-módszere
12. A változásra képes szervezet elméleti modelljei, tulajdonságainak vizsgálata

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements