Célkitűzések
Bemutatni a változásmenedzsment legfontosabb elméleteit, amelyek elősegítik a mélyreható változtatások természetének mélyebb megértését; Megismertetni olyan módszereket, amelyek megkönnyítik a mélyreható változtatások véghezvitelét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a változásmenedzsment alapfogalmait, alapkoncepcióit.
- Ismeri a változtatások tipikus szereplőit és szerepproblémáit.
- Ismeri a változtatások tipikus szakaszait, azok különböző modelljeit.
- Ismeri a lehetséges változtatási stratégiákat.
- Ismeri a különböző változtatási stratégiák által jellemzően kiváltott konfliktusok típusait és kezelési módszereit.
- Ismeri a változtatások fogadtatásának típusait és azok időbeli hullámzásait leíró modelleket.
- Ismeri a változásmenedzsment legfontosabb siker- és kudarctényezőit.
- Ismeri a reziliens, mozgékony szervezetek jellemzőit, változtatási kapacitásuk összetevőit.
Képesség
- Képes megfelelő változtatási szereposztást kialakítani, szerepproblémákat felismerni és kezelni.
- A változtatások egyes szakaszaiban azok eltérő jellemzőihez, követelményeihez igazodva képes részt venni.
- Képes a kívánt változás elérésére az adott körülmények között legalkalmasabb változtatási stratégia kialakítására.
- Képes felismerni a keletkező konfliktusok típusát, és alkalmas kezelési módot választani.
- Képes helyesen diagnosztizálni, kezelni, hatásosan befolyásolni a változtatások fogadtatását, annak időbeli hullámzását.
- Képes alkalmazni a változásmenedzsment legfontosabb sikertényezőit, és elkerülni a kudarctényezőit.
- Képes részt venni reziliens, mozgékony szervezet kialakításában, a változtatási kapacitás fejlesztésében.
Attitűd
- Törekszik megfelelő változtatási szereposztást kialakítani, szerepproblémákat felismerni és kezelni.
- A változtatások egyes szakaszaiban azok eltérő jellemzőihez, követelményeihez igazodva törekszik részt venni.
- Törekszik az adott körülmények között legalkalmasabb változtatási stratégia kialakítására a kívánt változás elérésére.
- Igyekszik felismerni a keletkező konfliktusok típusát, és alkalmas kezelési módot választani.
- Igyekszik időben diagnosztizálni, kezelni, hatásosan befolyásolni a változtatások fogadtatását, annak időbeli hullámzását.
- Törekszik a változásmenedzsment legfontosabb sikertényezőinek alkalmazására, kudarctényezőinek elkerülésére.
- Szükség esetén javasolja reziliensebb, mozgékonyabb szervezet kialakítását, a változtatási kapacitás fejlesztését.
Önállóság és felelősség
- Önálló szerepet vállal változtatásokban, különböző szerepekben.
- Önállóan végez egyes feladatokat konfliktusok kezelésében.
- Önállóan végez egyes feladatokat változtatások fogadtatásának és időbeli hullámzásának kezelésében.
- Önállóan keresi a változtatási sikertényezők alkalmazásának és kudarctényezőt elkerülésének lehetőségeit.
- Önállón végez egyes feladatokat reziliensebb, mozgékonyabb szervezet kialakításában, a változtatási kapacitás fejlesztésében.
Oktatásmódszertan
Előadások, esettanulmányok feldolgozásával illusztrálva.
Tanulástámogató anyagok
- Pataki B.: Változásmenedzsment (oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2024)
- Pataki B.: Change management (lecture notes, BME GTK MVT, 2024)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga: 100
- összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 89–94 |
Jó | 76–88 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A TVSZ szabályainak megfelelően.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
folyamatos tanulás | 28 |
vizsgafelkészülés | 94 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll
Előadások témái | |
---|---|
1. | A változásmenedzsment alapfogalmai: a változások típusai és a menedzsmentfunkciók kapcsolata |
2. | A változtatás alapelvei: sikerkritériumok, feltételi formulák, kongruenciamodell, elvi hibalehetőségek |
3. | A változtatás szereplői, azok kapcsolatai és szerepproblémái |
4. | A változtatás szakaszai: n-lépéses modellek |
5. | Változtatási stratégiák, a stratégiaválasztás szempontjai |
6. | Konfliktusmenedzsment, a változtatási stratégiák és konfliktustípusok kapcsolata |
7. | A változtatás fogadtatása: spektruma, típusainak lehetséges okai, befolyásolása, csoportgondolkodás |
8. | A változtatás fogadtatásának időbeli módosulása: „hullámvasút”-modellek |
9. | A szervezeti kultúra megváltoztatása: irányzatok, alapelvek, tapasztalatok, mechanizmusok |
10. | Benchmarking: fogalma, típusai, folyamata, használata a változásmenedzsmentben |
11. | A változtatási folyamat diagnosztikája: a BCG DICE-módszere |
12. | A változásra képes szervezet elméleti modelljei, tulajdonságainak vizsgálata |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.