Objectives
Introduce the most important theories of change management, which support deeper understanding of the nature of major changes. Introduce methods, which make easier to perform major changes.
Academic results
Knowledge
- Knows the basic terms and concepts of change management.
- Knows the typical roles and role problems of changes.
- Knows the typical stages of changes and their different models.
- Knows possible change strategies.
- Knows the types and management methods of conflicts typically triggered by different change strategies.
- Knows the types of reactions to changes and the models describing their fluctuations over time.
- Knows the most important success and failure factors of change management.
- Knows the characteristics of resilient, agile organizations and the components of their change capacity.
Skills
- Able to create appropriate change roles, recognize and manage role problems.
- He is able to participate in some stages of the changes, adapting to their different characteristics and requirements.
- Able to create the most appropriate change strategy under the given circumstances to achieve the desired change.
- Able to recognize the type of conflicts that arise and choose a suitable way of handling them.
- Able to correctly diagnose, treat and effectively influence the reactions to changes and their fluctuations over time.
- Able to apply the most important success factors of change management and avoid its failure factors.
- Able to participate in the development of a resilient, agile organization and in the development of change capacity.
Attitude
- Strives to create appropriate change roles, and to recognize and handle role problems.
- Tries to participate in some stages of the changes by adjusting to their different characteristics and requirements.
- Strives to develop the most appropriate change strategy under the given circumstances to achieve the desired change.
- Tries to recognize the type of conflicts that arise and choose a suitable treatment method.
- Tries to diagnose, treat and effectively influence the reactions to changes and their fluctuation over time.
- Strives to apply the most important success factors of change management and avoid its failure factors.
- If necessary, recommends the development of a more resilient and agile organization and the enhancement of the capacity for change.
Independence and responsibility
- Takes an independent role in changes, in different roles.
- Performs some tasks independently in conflict management.
- Performs some tasks independently in handling the reactions to changes and their fluctuations over time.
- Independently searches for opportunities to apply change success factors and avoid failure factors.
- Performs certain tasks independently in developing a more resilient and agile organization and in the enhancement of the capacity for change.
Teaching methodology
Illustrated with lectures and case studies.
Materials supporting learning
- Pataki B.: Változásmenedzsment (oktatási segédlet, BME GTK MVT, 2024)
- Pataki B.: Change management (lecture notes, BME GTK MVT, 2024)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) A vizsga elemei: 1. írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 100
- összesen: 100
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 89–94 |
Good | 76–88 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
1) A TVSZ szabályainak megfelelően.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
folyamatos tanulás | 28 |
vizsgafelkészülés | 94 |
összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.05.2024.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll
Lecture topics | |
---|---|
1. | A változásmenedzsment alapfogalmai: a változások típusai és a menedzsmentfunkciók kapcsolata |
2. | A változtatás alapelvei: sikerkritériumok, feltételi formulák, kongruenciamodell, elvi hibalehetőségek |
3. | A változtatás szereplői, azok kapcsolatai és szerepproblémái |
4. | A változtatás szakaszai: n-lépéses modellek |
5. | Változtatási stratégiák, a stratégiaválasztás szempontjai |
6. | Konfliktusmenedzsment, a változtatási stratégiák és konfliktustípusok kapcsolata |
7. | A változtatás fogadtatása: spektruma, típusainak lehetséges okai, befolyásolása, csoportgondolkodás |
8. | A változtatás fogadtatásának időbeli módosulása: „hullámvasút”-modellek |
9. | A szervezeti kultúra megváltoztatása: irányzatok, alapelvek, tapasztalatok, mechanizmusok |
10. | Benchmarking: fogalma, típusai, folyamata, használata a változásmenedzsmentben |
11. | A változtatási folyamat diagnosztikája: a BCG DICE-módszere |
12. | A változásra képes szervezet elméleti modelljei, tulajdonságainak vizsgálata |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|