Programme: Marketing MSc from 2017/18/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 2
Programme: Marketing MSc from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 4
Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Programme: Master of Business Administration MSc from 2017/18 Term 1
Subject Role: Compulsory for the specialisation
Recommended semester: 2
Programme: Master of Business Administration MSc from 2018/19 Term 1
Subject Role: Compulsory for the specialisation
Recommended semester: 2
Programme: Master of Business Administration MSc from 2019/20 Term 1
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
The aim is to get to know the methodology of failure mode and effect analysis (FMEA), its usability and limitations. The course deals intensively with the possibilities of developing FMEA and applying field-specific developments. During the course, the audience will learn about the role and methodological possibilities of pairwise comparison in FMEA analysis. Students in each discipline will have a clear picture of where they can apply the methodology in subject-specific areas both during their university studies and in their practicing lives.
Academic results
Knowledge
- Know the methods of high-level quantitative analysis of data (economic, econometric, mathematical-statistical),
- Know techniques for solving complex problems
- Know the relevant literature.
Skills
- Are able to participate in inter-organizational cooperation and manage inter-organizational projects
- Are able to solve tasks related to business process management, prepare analyzes, reports, surveys, perform independent and group work.
- Are ability to identify business problems and prepare decisions to solve them, obtain and analyze the necessary information.
Attitude
- Have advanced conflict resolution capabilities.
- Are open to collaboration and teamwork.
- Have strong leadership skills, manages in an objective manner.
- Are committed to professionalism.
- Recognize the potential for methodological synergies in business through advanced innovation skills.
Independence and responsibility
- Have increasing responsibility for own and others' performance.
- Organize their work and the activities of co-workers working under their supervision with independent problem recognition and solving skills.
Teaching methodology
Lectures, group work, optionally individual, home assignments. The course builds heavily on active student presence.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentációk.
- A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és prezentáció: https://edu.gtk.bme.hu
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tantárgy vizsgával zárul
Performance assessment methods
A. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat): A vizsga három részből áll. 1. Az első rész az adott témakör fogalmaira, alapismereteire kérdez rá. Ez jellemzően tesztjellegű, esetleg rövid, néhány szavas válaszokat igénylő teszt feladatokból, kérdésekből, illetve igaz-hamis állításokból áll. 2. A második rész az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. Ez a rész kifejtős, esszé jelleggel épül fel. Az ellenőrző kérdéseket ehhez a részhez a hallgatók rendelkezésére bocsátjuk. 3. A harmadik rész számolási típusfeladat megoldásából épül fel. Mindhárom vizsgarészből 5-5 pont szerezhető, így a vizsgán elérhető maximálisan 15 pont. A sikeres vizsgateljesítés feltétele összesen legalább 7 pont megszerzése. A vizsga megírására 45 perc áll rendelkezésre. A félév során külön feladatok teljesítésével extra pontok szerezhetők (melyek beszámítása automatikusan történik a minimális 7 pont felett). Ezen lehetőség fennállása esetén az oktató transzparens módon szóban és írásban is felhívja a hallgatóság figyelmét.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli részvizsga: 100+%
- összesen: 100+%
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 15-100 |
Very good | 14 |
Good | 12-13 |
Satisfactory | 9-11 |
Pass | 7-8 |
Fail | 0-6 |
Retake and late completion
A vizsga javítása a TVSz szerint történik.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 6×2=12 |
folyamatos felkészülés | 6×3=18 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 0 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 0 |
vizsgafelkészülés | 1×60=60 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | A tradicionális FMEA módszertan megismerése |
2. | Az FMEA módszertanának kritikája és fejlesztésének fő irányai a nemzetközi szakirodalmi bázis alapján. |
3. | A bemutatandó módszertan kvantitatív értelmezése |
4. | A DOFMEA módszertan alkalmazása csoportmunkában |
5. | A DOFMEA módszertan alkalmazása csoportmunkában |
6. | A bemutatott módszertan kritikai elemzése és a vizsgára felkészítő gyakorló számpélda megoldása. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|