Programme: Marketing MSc from 2017/18/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Programme: Marketing MSc from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Programme: Master of Business Administration MSc from 2017/18 Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Master of Business Administration MSc from 2018/19 Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Master of Business Administration MSc from 2019/20 Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
A kind of integration of the knowledge of previous courses. Contribution to the development of students' strategic thinking. Presentation of different theories, approaches and paradigms of strategic management.
Academic results
Knowledge
- Know the history of strategic management development.
- Know the paradigms of strategic management and their changes.
- Know value creation as a starting point for strategic goal setting.
- Gain knowledge of the effects of digitization on strategic thinking and practical solutions.
- Learn the most important methods of strategic decision making.
Skills
- Are able to apply the learned theoretical and methodological knowledge in practice.
- Are able to doubt, think of alternatives, integrate knowledge
Attitude
- Accept the severely limited predictability of the future while rejecting drift, inadvertence.
- Use the tool and form of management techniques that offers the greatest chance of a successful strategic decision.
Independence and responsibility
- Independently prepare an essay on the evaluation of strategic decisions of a specific company.
- Independently use other management tools.
Teaching methodology
Lectures.
Materials supporting learning
- Mészáros Tamás: Stratégiai menedzsment (handout) valamint az előadások diái (handout).
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tárgy vizsgával zárul.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: − B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga vagy szigorlat) A kurzus 1 óra időtartamú írásbeli vizsgával zárul.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- írásbeli vizsga: 100%
- összesen: 100%
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 94-100 |
Very good | 89– 94 |
Good | 76– 88 |
Satisfactory | 63 – 75 |
Pass | 50 – 62 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
Ismételt vizsga a TVSz 121. és 123. § szerint.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 6x2=12 |
folyamatos tanulás | 6x3=18 |
vizsgafelkészülés | 60 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés, a szemeszter felépítése és követelményei. A tervezés evolúciója, stratégia versus stratégiai menedzsment. |
2. | A stratégiai menedzsment evolúciója, paradigmák és kritikájuk. A Harvard iskola, az iparági struktúrára építő közelítés. |
3. | Az erőforrás alapú közelítés. |
4. | Stratégiai értékképzés, mint a fő célok megalapozása. |
5. | A stratégiaalkotás alapvető fejlődési trendjeinek változása, és ezen változások mozgatórugói. |
6. | A stratégiai menedzsment alapvető eszközei. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Mészáros Tamás | egyetemi tanár, Budapesti Corvinus Egyetem, Stratégia és Projektvezetés Tanszék, | tamas.meszaros@uni-corvinus.hu |