Szak: MM alapszak - Menedzsment modul 2015-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A Marketing a gyakorlatban című tantárgy során a hallgatók mélyebb ismereteket szerezhetnek a marketing új koncepcióiról és gyakorlati megoldásairól, a vállalati döntések marketing információkkal való megalapozottságának fontosságáról. A tárgy célja, hogy az esettanulmányokon, a projektfeladatokon és a hozzájuk kapcsolódó beszámolókon keresztül a hallgatók jártasságot szerezzenek az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásában, a tanult módszerek és modellek alapján el tudják végezni a kiválasztott terület (termékcsoport, ágazat, márka) marketingelemzését, s rá tudjanak mutatni a vevőérték növelésének marketing lehetőségeire.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Ismeri a termelő és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit.
- Ismeri a műszaki szakterülethez kapcsolódó gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (menedzsment, marketing) alapjait, követelményeit, összefüggéseit.
- Ismeri a környezeti hatásvizsgálatok végzésére és a hatástanulmányok összeállítására vonatkozó módszertant és a jogi szabályozás alapjait.
- Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
Képesség
- A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes üzleti tervek készítésére, döntéselőkészítési feladatok elvégzésére, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására.
- Képes munkahelyi csoportok vezetésére.
- Képes az információk menedzselésére.
- Képes a versenytársak, a termékek, a piaci lehetőségek elemzésére és a termékek, műszaki tartalmú szolgáltatások értékesítése.
- Képes az érintett szakterületen előállított termékek és szolgáltatások értékesítésében való aktív közreműködésre.
- Képes vállalati, intézményi menedzsment alrendszerek működtetésére.
- Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel.
- Rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési, analizáló és szintetizáló képességgel. 1
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven kommunikáljon, prezentáljon.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy döntéseit a jogszabályok és az etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg.
- Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására.
- Önállóan képes a szervezetek működésének menedzselésére.
- A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.
- Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
- Váratlan döntési helyzetekben is önállóan képes a munkavégzésre, a szakmai kérdések végiggondolására.
- Felelősséget vállal szakmai döntéseiért.
- Felelősséget vállal az általa irányított és az általa elvégzett munkafolyamatokért.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások feltöltött slide-jai
- További letölthető oktatási segédletek
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok, órai aktív részvétel (prezentációk) illetve vizsga alapján történik
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): A félév során a hallgatóknak az első órán megadott kutatási témában kell az oktatók által meghatározott házi feladatokat elvégezniük, majd prezentálniuk, előre megadott és a félév során nem változtatható létszámú és összetételű csoportokban. A csapatok a házi feladatokat a megadott határidőre el kell, hogy készítsék, annak pótlására lehetőség nincsen. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): Az egyes csapatok az előzetes beosztás szerint többször, minden házi feladatot külön-külön prezentálnak az órán. A csapattagok számára a prezentáción a részvétel a félév elején előírt és az előadáson bemutatott mérték és beosztás szerint kötelező, ezekről nem lehet hiányozni, és ezek nem pótolhatók. A félév során bemutatandó prezentációk száma a hallgatói létszámtól függően az oktatók döntik el. A csapatoknak az összes prezentációt el kell készíteni és be kell mutatni. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. szóbeli teljesítményértékelés (részvizsga): A vizsga során a hallgató két tételsorból kap tételt, amelyet két egymást követő körülbelül 5-10 perces szóbeli, gyakorlatorientált beszélgetésen mutat be. Az egyik tételsor a 4.1 pont első 5 témakörét öleli fel, míg a másik tételsor a 4.1 pont második 5 témakörét tartalmazza.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli részvizsga: 100%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint kiírt házi feladatokat és prezentációkat a hallgató csapata elkészítse az elvárt színvonalon és bemutassa azokat. Amennyiben a csapat elvégzi ezeket, úgy a csapat összes tagja megkapja az aláírást. A csapat a nem dolgozó tagokat az oktatók egyetértésével a csapatból kizárhatja, amely a hallgató számára az aláírás megtagadását jelenti. A megszerzett aláírás a TVSZ szerint előírt félévéig érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 73–84 |
Közepes | 65–72 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az aktív részvétel, a prezentáció és a csoportosan elkészített házifeladatok – jellegéből adódóan – a csoport számára nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A vizsga ismételhető és a következő félévben vizsgakurzus is kiírásra kerül.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
házi feladat elkészítése, csoportmunka | 60 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
vizsgafelkészülés | 14 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A marketingkutatás alapjai, a marketing új koncepciói |
2. | Értékelvű helyzetelemzés |
3. | Szekunder és kvalitatív kutatás sajátosságai |
4. | Megfigyelés, kísérlet |
5. | Megkérdezés, mérés, mintavétel, kérdőívszerkesztés |
6. | Marketing a szervezetek között (B2B) |
7. | Szegmentáció, célpiac, pozícionálás |
8. | Márkanév I. |
9. | Márkanév II. |
10. | Értékelvű stratégiák |
11. | Marketing speciális területeken I. |
12. | Marketing speciális területeken II. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szalkai Zsuzsanna | egyetemi docens | szalkai.zsuzsanna@gtk.bme.hu |
Dóra Tímea Beatrice | egyetemi tanársegéd | dora.timea@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.