I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MARKETING A GYAKORLATBAN
Azonosító
BMEGT20A035
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bernschütz Mária
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bernschutz.maria@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: MM alapszak - Menedzsment modul 2015-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Marketing alapjai (BMEGT20A004)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A Marketing a gyakorlatban című tantárgy során a hallgatók mélyebb ismereteket szerezhetnek a marketing új koncepcióiról és gyakorlati megoldásairól, a vállalati döntések marketing információkkal való megalapozottságának fontosságáról. A tárgy célja, hogy az esettanulmányokon, a projektfeladatokon és a hozzájuk kapcsolódó beszámolókon keresztül a hallgatók jártasságot szerezzenek az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazásában, a tanult módszerek és modellek alapján el tudják végezni a kiválasztott terület (termékcsoport, ágazat, márka) marketingelemzését, s rá tudjanak mutatni a vevőérték növelésének marketing lehetőségeire.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  2. Ismeri a termelő és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit.
  3. Ismeri a műszaki szakterülethez kapcsolódó gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (menedzsment, marketing) alapjait, követelményeit, összefüggéseit.
  4. Ismeri a környezeti hatásvizsgálatok végzésére és a hatástanulmányok összeállítására vonatkozó módszertant és a jogi szabályozás alapjait.
  5. Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
Képesség
  1. A műszaki szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a megszerzett általános és specifikus gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  2. Képes üzleti tervek készítésére, döntéselőkészítési feladatok elvégzésére, innovációs stratégiák kidolgozására és megvalósítására.
  3. Képes munkahelyi csoportok vezetésére.
  4. Képes az információk menedzselésére.
  5. Képes a versenytársak, a termékek, a piaci lehetőségek elemzésére és a termékek, műszaki tartalmú szolgáltatások értékesítése.
  6. Képes az érintett szakterületen előállított termékek és szolgáltatások értékesítésében való aktív közreműködésre.
  7. Képes vállalati, intézményi menedzsment alrendszerek működtetésére.
  8. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel.
  9. Rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési, analizáló és szintetizáló képességgel. 1
  10. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven kommunikáljon, prezentáljon.
Attitűd
  1. Törekszik arra, hogy döntéseit a jogszabályok és az etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg.
  2. Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség szerint velük együttműködésben hozza meg.
  3. Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes a termelő és szolgáltató vállalkozások műszaki-gazdasági jellegű, valamint humán folyamataival kapcsolatos menedzselési feladatok ellátására.
  2. Önállóan képes a szervezetek működésének menedzselésére.
  3. A szakterületéhez tartozó elemzői feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns problémamegoldó módszereket.
  4. Saját munkájának eredményeit reálisan értékeli.
  5. Váratlan döntési helyzetekben is önállóan képes a munkavégzésre, a szakmai kérdések végiggondolására.
  6. Felelősséget vállal szakmai döntéseiért.
  7. Felelősséget vállal az általa irányított és az általa elvégzett munkafolyamatokért.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások feltöltött slide-jai
  • További letölthető oktatási segédletek

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok, órai aktív részvétel (prezentációk) illetve vizsga alapján történik

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): A félév során a hallgatóknak az első órán megadott kutatási témában kell az oktatók által meghatározott házi feladatokat elvégezniük, majd prezentálniuk, előre megadott és a félév során nem változtatható létszámú és összetételű csoportokban. A csapatok a házi feladatokat a megadott határidőre el kell, hogy készítsék, annak pótlására lehetőség nincsen. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): Az egyes csapatok az előzetes beosztás szerint többször, minden házi feladatot külön-külön prezentálnak az órán. A csapattagok számára a prezentáción a részvétel a félév elején előírt és az előadáson bemutatott mérték és beosztás szerint kötelező, ezekről nem lehet hiányozni, és ezek nem pótolhatók. A félév során bemutatandó prezentációk száma a hallgatói létszámtól függően az oktatók döntik el. A csapatoknak az összes prezentációt el kell készíteni és be kell mutatni. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés A vizsga elemei: 1. szóbeli teljesítményértékelés (részvizsga): A vizsga során a hallgató két tételsorból kap tételt, amelyet két egymást követő körülbelül 5-10 perces szóbeli, gyakorlatorientált beszélgetésen mutat be. Az egyik tételsor a 4.1 pont első 5 témakörét öleli fel, míg a másik tételsor a 4.1 pont második 5 témakörét tartalmazza.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli részvizsga: 100%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2. pont szerint kiírt házi feladatokat és prezentációkat a hallgató csapata elkészítse az elvárt színvonalon és bemutassa azokat. Amennyiben a csapat elvégzi ezeket, úgy a csapat összes tagja megkapja az aláírást. A csapat a nem dolgozó tagokat az oktatók egyetértésével a csapatból kizárhatja, amely a hallgató számára az aláírás megtagadását jelenti. A megszerzett aláírás a TVSZ szerint előírt félévéig érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 85–90
73–84
Közepes 65–72
Elégséges 50–64
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel, a prezentáció és a csoportosan elkészített házifeladatok – jellegéből adódóan – a csoport számára nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A vizsga ismételhető és a következő félévben vizsgakurzus is kiírásra kerül.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14×4=56
házi feladat elkészítése, csoportmunka 60
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
vizsgafelkészülés 14
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A marketingkutatás alapjai, a marketing új koncepciói
2. Értékelvű helyzetelemzés
3. Szekunder és kvalitatív kutatás sajátosságai
4. Megfigyelés, kísérlet
5. Megkérdezés, mérés, mintavétel, kérdőívszerkesztés
6. Marketing a szervezetek között (B2B)
7. Szegmentáció, célpiac, pozícionálás
8. Márkanév I.
9. Márkanév II.
10. Értékelvű stratégiák
11. Marketing speciális területeken I.
12. Marketing speciális területeken II.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szalkai Zsuzsanna egyetemi docens szalkai.zsuzsanna@gtk.bme.hu
Dóra Tímea Beatrice egyetemi tanársegéd dora.timea@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.