Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT ALAPJAI
Azonosító
BMEGT20A015
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Surman Vivien
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
surman.vivien@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 5

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Vállalatgazdaságtan I. (BMEGT20A006) - Business Economics I. (BMEGT20A006)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Minőségmenedzsment (BMEVEKFAL15) - Quality Management (BMEVEKFAL15) Minőségmenedzsment (BMEGT20ML11) - Quality Management (BMEGT20ML11) Minőségmenedzsment (BMEGT20ML32) - Quality Management (BMEGT20ML32) Minőségmenedzsment (BMEGT20ML49) - Quality Management (BMEGT20ML49) Minőségmenedzsment (BMEGT20MN03) - Quality Management (BMEGT20MN03)
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.06.29.) az 580427/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.06.29-től.

Célkitűzések

Minőségmenedzsment alapjai kötelező tantárgy, amely a hallgatókat megismerteti a minőségmenedzsment aktuális kérdéseivel, a Total Quality Management vezetési filozófia alapjaival és a minőségügyi rendszerek fejlesztésében és hatékony működtetésében használatos legfontosabb minőségtechnikákkal és módszerekkel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a minőségmenedzsment alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazda-sági összefüggéseinek ismeretével, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozó-an.
  2. Ismeri a minőség fogalmát, értelmezését, versenyképességben betöltött szerepét,
  3. ismeri minőségmenedzsment rendszereket, az ISO 9001 felépítését, működését,
  4. ismeri TQM alapelveit, az önértékelési modelleket,
  5. ismeri a folyamatfejlesztési modelleket, módszereket,
  6. ismeri a megbízhatóságelmélet alapfogalmait, a hibamentesség jellemzőit,
  7. ismeri a folyamatszabályozás logikáját, eszközeit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
  2. Képes a vállalati műszaki/ technológiai/ adminisztrációs folyamatok és rendszerek többszempontú analízi-sére, a problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfo-galmazására és (tanult gyakorlati alkalmazásával) megoldására, a folyamatok fejlesztésére.
  3. Képes a vállalati minőségmenedzsment rendszerek fejlesztésére, hatékony működtetésére.
  4. Projektben, csoportos feladatmegoldásban vesz részt, a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követő-en azokban vezetőként a tevékenységet vezeti, szervezi, értékeli, ellenőrzi.
  5. A fogalmi és elméleti szempontból szakszerűen megfogalmazott szakmai javaslatot, álláspontot szóban és írásban, magyar és idegen nyelven, a szakmai kommunikáció szabályai szerint prezentálja.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  3. Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
  4. A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  5. Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett önállóan végzi minőségmenedzsment feladatok és problémák végig-gondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
  4. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlati feladatok, esettanulmányok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Kövesi J- Topár J.(szerk.): A minőségmenedzsment alapjai Typotex Budapest 2012.
  • Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Teljes körű minőségmenedzsment TQM, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001, 2004.
  • ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények (ISO 9000 Standard)
  • Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
  • Ross, J.E.: Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
  • Sower, V.E.: Essential of Quality with cases and experiential exercises, Wiley, 2011.
  • Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Total Quality Management, Addison Wesley, 1993.
  • Topár, J.: A minőségmenedzsment rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozások-nál, Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
  • Topár J. 2015. A minőségmenedzsment rendszerek szerepe a szervezetek működésében (lehetőségek és gondok). Minőség és megbízhatóság, XLIX. 3-4., pp.159-168.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel és csoportmunka) formájában történik. A tantárgy követelményei két részből (I. és II.) tevődnek össze.

Teljesítményértékelési módszerek

I. A félév során a két, egyenként 30 pontos zh összesen 45 %-os (27 pont) megírása, de a zh-kon külön-külön is el kell érni legalább 6 pontot. II. Csoportban kidolgozott feladatok beadása a gyakorlatokon legalább a gyakorlatok 50 %-n. 10 gyakorlaton összesen 10*6 = 60 pont szerezhető, melyből maximum 40 pont kerül beszámításra. A feladatok elkészítése a gyakorlatokhoz kötött, csapatonként egyetlen papír alapú feladatsoron kell elkészíteni, a beadási határidő a gyakorlat vége. A csapatok összeállítása önkéntes, hétről hétre változhat, és nagyságára vonatkozóan gyakorlatonként eltérő előírások lesznek. A gyakorlaton való részvételt ellenőrizzük, minimum 50%-os részvétel feltétel. (Ez 10 gyakorlat esetén 5 gyakorlatot jelent. A gyakorlati pontszerzés feltétele a gyakorlaton való részvétel.)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel és csoportfeladatok): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 93-100
Jeles 88–92
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékeléseknél egyenként minimum a pontok 20 %-át, illetve a két zh-ból együtt a pontok 45 %-át el kell érni. Mindkét zárhelyi pótolható/javítható. A zh-kat a pótlási héten meghirdetett időpontban lehet pótolni/javítani. Javítás esetén a pótzárthelyin elért eredmény számít bele a végeredménybe. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 26
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Minőség fogalma, minőségmenedzsment alapok, minőségmenedzsment evolúcióTeljeskörű Minőségmenedzsment (TQM) alapjai, teljeskörű elköteleződés és felhatalmazás, vezető és menedzser közötti különbségekVevőközpontúság alapjai, termékek és szolgáltatások közötti különbségek minőség szemszögből, QFD módszerFolyamatfejlesztési modellek (DMAIC, PDCA, hat lépéses)Folyamatfejlesztési módszerek és eszközökSix Sigma és Lean menedzsment alapjaiMegbízhatóságelméletMinőségmenedzsment rendszerek alapjai, formalizált minőségmenedzsment rendszerek, ISOSzervezeti önértékelés alapjai, önértékelési szempontok, EFQM, minőség díjakStatisztikai folyamatszabályozás alapjai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Benedek Petra egyetemi adjunktus benedek.petra@gtk.bme.hu
Gerse-Krizsa Teréz PhD hallgató krizsa.terez@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége