Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2010
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
Minőségmenedzsment alapjai kötelező tantárgy, amely a hallgatókat megismerteti a minőségmenedzsment aktuális kérdéseivel, a Total Quality Management vezetési filozófia alapjaival és a minőségügyi rendszerek fejlesztésében és hatékony működtetésében használatos legfontosabb minőségtechnikákkal és módszerekkel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Rendelkezik a minőségmenedzsment alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazda-sági összefüggéseinek ismeretével, a releváns gazdasági szereplőkre, funkciókra és folyamatokra vonatkozó-an.
- Ismeri a minőség fogalmát, értelmezését, versenyképességben betöltött szerepét,
- ismeri minőségmenedzsment rendszereket, az ISO 9001 felépítését, működését,
- ismeri TQM alapelveit, az önértékelési modelleket,
- ismeri a folyamatfejlesztési modelleket, módszereket,
- ismeri a megbízhatóságelmélet alapfogalmait, a hibamentesség jellemzőit,
- ismeri a folyamatszabályozás logikáját, eszközeit.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
- Képes a vállalati műszaki/ technológiai/ adminisztrációs folyamatok és rendszerek többszempontú analízi-sére, a problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfo-galmazására és (tanult gyakorlati alkalmazásával) megoldására, a folyamatok fejlesztésére.
- Képes a vállalati minőségmenedzsment rendszerek fejlesztésére, hatékony működtetésére.
- Projektben, csoportos feladatmegoldásban vesz részt, a gyakorlati tudás, tapasztalatok megszerzését követő-en azokban vezetőként a tevékenységet vezeti, szervezi, értékeli, ellenőrzi.
- A fogalmi és elméleti szempontból szakszerűen megfogalmazott szakmai javaslatot, álláspontot szóban és írásban, magyar és idegen nyelven, a szakmai kommunikáció szabályai szerint prezentálja.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
- A minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, projektben, csoportos feladatvégzés esetén konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére, ebben munkatársaival való együttműködésre.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai felügyelet mellett önállóan végzi minőségmenedzsment feladatok és problémák végig-gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlati feladatok, esettanulmányok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
Tanulástámogató anyagok
- Kövesi J- Topár J.(szerk.): A minőségmenedzsment alapjai Typotex Budapest 2012.
- Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Teljes körű minőségmenedzsment TQM, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2001, 2004.
- ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények (ISO 9000 Standard)
- Kiran, D.R.: Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier, 2017.
- Ross, J.E.: Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
- Sower, V.E.: Essential of Quality with cases and experiential exercises, Wiley, 2011.
- Tenner, A.R. - DeToro, I.J.: Total Quality Management, Addison Wesley, 1993.
- Topár, J.: A minőségmenedzsment rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozások-nál, Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57
- Topár J. 2015. A minőségmenedzsment rendszerek szerepe a szervezetek működésében (lehetőségek és gondok). Minőség és megbízhatóság, XLIX. 3-4., pp.159-168.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel és csoportmunka) formájában történik. A tantárgy követelményei két részből (I. és II.) tevődnek össze.
Teljesítményértékelési módszerek
I. A félév során a két, egyenként 30 pontos zh összesen 45 %-os (27 pont) megírása, de a zh-kon külön-külön is el kell érni legalább 6 pontot. II. Csoportban kidolgozott feladatok beadása a gyakorlatokon legalább a gyakorlatok 50 %-n. 10 gyakorlaton összesen 10*6 = 60 pont szerezhető, melyből maximum 40 pont kerül beszámításra. A feladatok elkészítése a gyakorlatokhoz kötött, csapatonként egyetlen papír alapú feladatsoron kell elkészíteni, a beadási határidő a gyakorlat vége. A csapatok összeállítása önkéntes, hétről hétre változhat, és nagyságára vonatkozóan gyakorlatonként eltérő előírások lesznek. A gyakorlaton való részvételt ellenőrizzük, minimum 50%-os részvétel feltétel. (Ez 10 gyakorlat esetén 5 gyakorlatot jelent. A gyakorlati pontszerzés feltétele a gyakorlaton való részvétel.)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel és csoportfeladatok): 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 93-100 |
Jeles | 88–92 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–74 |
Elégséges | 50–61 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékeléseknél egyenként minimum a pontok 20 %-át, illetve a két zh-ból együtt a pontok 45 %-át el kell érni. Mindkét zárhelyi pótolható/javítható. A zh-kat a pótlási héten meghirdetett időpontban lehet pótolni/javítani. Javítás esetén a pótzárthelyin elért eredmény számít bele a végeredménybe. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 26 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Minőség fogalma, minőségmenedzsment alapok, minőségmenedzsment evolúcióTeljeskörű Minőségmenedzsment (TQM) alapjai, teljeskörű elköteleződés és felhatalmazás, vezető és menedzser közötti különbségekVevőközpontúság alapjai, termékek és szolgáltatások közötti különbségek minőség szemszögből, QFD módszerFolyamatfejlesztési modellek (DMAIC, PDCA, hat lépéses)Folyamatfejlesztési módszerek és eszközökSix Sigma és Lean menedzsment alapjaiMegbízhatóságelméletMinőségmenedzsment rendszerek alapjai, formalizált minőségmenedzsment rendszerek, ISOSzervezeti önértékelés alapjai, önértékelési szempontok, EFQM, minőség díjakStatisztikai folyamatszabályozás alapjai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Benedek Petra | egyetemi adjunktus | benedek.petra@gtk.bme.hu |
Gerse-Krizsa Teréz | PhD hallgató | krizsa.terez@gtk.bme.hu |