Objectives
The aim of the course is to familiarise students with thos approaches to corporate environmental management and techniques, the use of which has become an important criteria of market success in both the European Union and in Hungary.
Academic results
Knowledge
- Understands the most important environmental problems of our age
- Understands the role of corporations in the creation and solution of environmental problems
- Understands the determining factors of corporate environmental strategies
- Understands the tools available to companies to tackle environmental issues
- Understands the principles of EMS, its tools and methods of implementation
Skills
- Able to understand the environmental and social aspects of company operations
- Able to assess the environmental strategy of corporations
- Able to analyse the environmental performance of companies’
- Able to use environmental management tools
Attitude
- Open to novel information technology and business solutions
- Sensitive to social and environmental issues
- Collects information regarding novel solutions and is able to critically assess them
- Strives to take environmental and social aspects into account when making decisions
Independence and responsibility
- Perceives the environmental and social responsibility of business leaders
- Recognises those technological and organisational solutions, which provide economic, environmental and social benefits at the same time; is able to assess the limitations of different solutions
- Is able to distinguish between private and social aspects and can harmonise them
Teaching methodology
Theoretical lectures supported with practical exercises and case studies.
Materials supporting learning
- Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
- Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei. KJK Kerszöv,
- Budapest, 2004
- További szakmai anyagok, melyek a félév során kerülnek kiosztásra.
- Further reading materials to be distributed during the term.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése zárthelyi dolgozatok alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája két félévközi zárthelyi dolgozat megírása. Ezek alapján megajánlott jegy adható. B. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév végén vizsga keretében
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (vizsga): 100%
- összesen: 100%
Percentage of exam elements within the rating
- -: -
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | > 90-100 |
Very good | 80-89 |
Good | 70-79 |
Satisfactory | 60-69 |
Pass | 50-59 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Pótlásra, javításra a 15. héten van lehetőség, ekkor mindkét ZH pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
28 | |
16 | |
8 | |
16 | |
68 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
2. | Környezeti kockázatok és környezeti stratégia. A vállalati környezeti menedzsment alapelvei |
3. | Környezeti tényezők és hatások: jelentőségük és értékelésük. A környezetvédelem különböző megközelítési módjai (csővégi, megelőző környezetvédelem és ipari ökológia) |
4. | A környezeti teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában |
5. | Környezeti irányítási rendszerek: ISO14001 és EMAS – elvek és gyakorlati megvalósítás; környezeti audit |
6. | Öko-marketing és vállalati környezeti kommunikáció; a vállalati fenntarthatósági jelentések tartalma, célja |
7. | Zárthelyi dolgozat |
8. | Környezetvédelmi termékinnováció |
9. | A vállalati társadalmi felelősségvallás koncepciója, megjelenési formái |
10. | Környezeti konfliktusok és vállalati kezelésük |
11. | Fenntartható üzleti modellek |
12. | A fenntartható fogyasztás alapjai |
13. | Zárthelyi dolgozat |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|