I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetmenedzsment
Azonosító
BMEGT42A403
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Csuvár Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csuvar.adam@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a hallgatók megismertetése azokkal az alapvető vállalati környezetmenedzsment megközelítésekkel és technikákkal, amelyeknek alkalmazása az Európai Unióban, így Magyarországon is a piaci versenyképesség lényeges elemeként jelenik meg.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezeti kockázatok típusait, az azokra épülő vállalati stratégiákat;
  2. ismeri a vállalatok környezeti menedzsmentjébe beépíthető különböző irányzatokat, ezek előnyeit és hátrányait, egymással való összehasonlításukat;
  3. tisztában van a környezeti teljesítményértékelés szerepével, ismeri az ISO14001 és EMAS rendelet jellemzőit;
  4. ezen kívül ismeri az ökomarketinggel valamint társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos vállalati előnyöket.
Képesség
  1. A hallgató képes a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdésekben az összefüggések felismerésére;
  2. a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos információkról kritikus gondolkozásra;
  3. a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések felismerésére, megértésére és megválaszolására;
  4. a holisztikus szemlélet elsajátítására és multidiszciplináris összefüggések feltérképezésére, a más tudományokkal kapcsolódó pontok indoklására;
  5. valamint képes a fentiek közérthető, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
  1. A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, multimédiás eszközök és források használatával.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan végzi a környezetmenedzsmenthez kapcsolódó problémák megoldását;
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Elméleti előadások gyakorlati feladatokkal és esettanulmányokkal.

Tanulástámogató anyagok

  • Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Budapest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
  • Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei. KJK Kerszöv, Budapest, 2004
  • További szakmai anyagok, melyek a félév során kerülnek kiosztásra. / Further reading materials to be distributed during the term.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése összegző tanulmányi teljesítményértékelések (zárthelyi dolgozatok) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája két félévközi zárthelyi dolgozat megírása. Ezek alapján megajánlott jegy adható. B. A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév végén vizsga keretében.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 100
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele legalább egy összegző teljesítményértékelés (vagy annak pótlásának) teljesítésének megkísérlése. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 4) A vizsga javítására és pótlására a TVSZ 121. és 123. paragrafusa szerint van lehetőség.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés órákra 16
felkészülés összegző tanulmányi teljesítményértékelésekre 8
kijelölt írásos tananyag elsajátítása 16
felkészülés vizsgára 22
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Globális és helyi szintű környezeti és társadalmi trendek és kapcsolódásuk a vállalati működéshez
2. A fenntartható fejlődés és a vállalati szféra, a környezeti menedzsment alapjai
3. Környezeti kockázatok és környezeti stratégia. A vállalati környezeti menedzsment alapelvei
4. Környezeti tényezők és hatások: jelentőségük és értékelésük
5. A környezetvédelem különböző megközelítési módjai (csővégi, megelőző környezetvédelem és ipari ökológia)
6. A környezeti teljesítményértékelés helye, szerepe a vállalati szabályozás folyamatában
7. Környezeti irányítási rendszerek: ISO14001 és EMAS – elvek és gyakorlati megvalósítás; környezeti audit
8. Öko-marketing és vállalati környezeti kommunikáció; a vállalati fenntarthatósági jelentések tartalma, célja
9. Környezetvédelmi termékinnováció
10. A vállalati társadalmi felelősségvallás koncepciója, megjelenési formái
11. Környezeti konfliktusok és vállalati kezelésük

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.