Szak: Műszaki menedzser MSc - Termékmenedzsment specializáció 2016/17/1-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser MSc - Termékmenedzsment specializáció
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése a felhasználó-központú termék életciklus folyamatok menedzsment feladatait szolgáló módszerek megismerése és elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az ergonómiában használt fontosabb fogalmakról, összefüggésekről.
- Ismeri a felhasználó-központú terméktervezés módszereit, a felhasználói kör és felhasználói jellemzők azonosításának szempontjait.
- Ismeri a kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges széles körben alkalmazható probléma-megoldó technikákat.
- Ismeri a főbb kvantitatív elemzési módszereket, valamint az ezekhez szükséges valószínűségelméleti és matematikai statisztikai alapokat.
- Ismeri a főbb kvalitatív vizsgálati módszereket, és az adatfeldolgozás módszertanait.
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfo-galmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
- Magas szinten használja a szakterület ismeretközvetítési technikáit, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, -feldolgozás ismereteivel a szak-területe vonatkozásában.
- Képes a statisztikai eszköztár alkalmazására az elmélyültebb kutatási tevékenység érdekében.
- Kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai, együttműködési, problémamegoldó kész-ség jellemzi.
- Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a fel-adatait.
Attitűd
- Jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység, valamint alkalmas az egészségfejlesztésre is.
- Erős etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
- Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénz-ügyi, jogi és társadalmi változásokat.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában és egyénileg készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Budapest.
- Izsó L., Antalovits M. (1997): Bevezetés az információ-ergonómiába. Emberi tényezők az informá-ciós technológiák fejlesztésében, bevezetésében és alkalmazásában. BME Ergonómia és Pszicho-lógia Tanszék, Budapest.
- Sanders, M.S., McCormick, E.J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London (7th ed.).
- Stanton, N.A. &al. (2005): Human Factors Methods – A Practical Guide for Engineering and De-sign. Ashgate, Aldershot.
- Szabó Gy. (2002): Termékek ergonómiai fejlesztése. DSGI, Budapest.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy részteljesítmény értékelés (házi feladat) és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja, amely a hallgató projektfeladat- és diplo-mamunkatémájához szorosan kapcsolódó (módszertani) beadandó feladat témavezetői értékelésével tör-ténik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg. 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre ki-adott tételsor alapján a szorgalmi időszakban. A szóbeli teljesítményértékelés során a hallgató a tételt általánosan és a projektfeladatához, diplomamunkájához kapcsolódó példán keresztül mutatja be.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 25%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 75%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 65-74 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | > 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 15:00 óráig adható be elektronikus formában. 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítha-tó. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül az utóbbi kerül figyelembe vételbe. 4) Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | |
házi feladat elkészítése | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. április 29-én, érvényes 2020. február 10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Ergonómia a terméktervezés során: Felhasználók bevonása (participáció); a terméktervezés lépései; tervezői szabadságfok. |
2. | A felhasználókról és a felhasználóktól származó ismeretek gyűjtése például az alábbi módszertanokkal: interjú-, és kérdőív alapú módszerek; fókuszcsoportos vizsgálat; Q-módszertan, affinitás diagram; laddering interjú, projektív technikák. |
3. | Szakértői módszerek: Csoportos szakértői vizsgálat. Számítógéppel támogatott antropometriai értékelés (CAAA). Kockázatelemzés. |
4. | Empirikus módszerek: Felhasználói terméktesztelés – a termékhasználat empirikus vizsgálata (usability testing). Szoftvertermékek vizsgálata: szemmozgáskövetés. |
5. | Kvalitatív kutatásból származó adatok feldolgozása. |
6. | Kvantitatív kutatásból származó adatok feldolgozása (SPSS programcsomaggal). |
7. | A termékmenedzser eredményeinek sikeres bemutatása: A dokumentációkészítés ergonómiája. Prezentációs gyakorlat. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Szabó Bálint | tanársegéd | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Dr. Lógó Emma | adjunktus | logo.emma@gtk.bme.hu |
Kapusy Kata | tanársegéd | kapusy.kata@gtk.bme.hu |
Geszten Dalma | tanársegéd | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
Tóth Áron | tanársegéd | toth.aron@gtk.bme.hu |
Herendy Csilla | tud. munkatárs | herendy.csilla@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.