Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ERGONÓMIAI MÓDSZEREK
Azonosító
BMEGT52MN28
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Bálint
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szabo.balint@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser program ERG (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Alkalmazott termékmenedzsment
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.06.26.) az 580515/8/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.06.26-től.

Célkitűzések

A tárgy alapvető célkitűzése a felhasználó-központú termékfejlesztés során alkalmazható kutatási módszerek megismerése és elsajátítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az ergonómiában használt kutatásmódszertani lehetőségekről, csoportosításáról.
  2. Ismeri a felhasználó-központú termékfejlesztés során alkalmazható analitikus és empirikus módszerek összességét.
  3. Ismeri az ipari gyakorlatban és a tudományos kutatómunkához is használt, felhasználó-központú termékfejlesztések során releváns, kutatási módszerek alkalmazásának a feltételeit.
  4. Ismeri a felhasználó-központú termékfejlesztések kapcsán releváns főbb kvantitatív elemzési módszereket, valamint az ezekhez szükséges valószínűségelméleti és matematikai statisztikai alapokat.
  5. Ismeri a felhasználó-központú termékfejlesztések kapcsán releváns főbb kvalitatív elemzési módszereket, valamint az ezekhez szükséges valószínűségelméleti és matematikai statisztikai alapokat.
Képesség
  1. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákhoz köthető kérdéseket, feltárja és megfogalmazza az azok megválaszolására szükséges kutatásmódszertani lehetőségek részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  2. A szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő kutatásmódszertani terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
  3. Magas szinten használja a szakterület kutatásmódszertani lehetőségeiek összességét, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, adatfeldolgozás ismereteivel.
  4. Képes a statisztikai eszköztár alkalmazására az elmélyültebb kutatási tevékenység érdekében.
  5. A felhasználó-központú kutatások gyakorlati megtervezése és kivitelezése során kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai, együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
  6. Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban felhasználó-központú kutatásokat megtervezni és végrehajtani.
Attitűd
  1. Jellemző rá a felhasználó-központú kutatásokhoz köthető folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
  2. Erős kutatási etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
  3. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
  2. Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat.
  3. Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
  4. Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
  5. Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a felhasználó-központú kutatási módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.

Oktatásmódszertan

Előadások, gyakorlatok, gyakori kommunikáció írásban és szóban, informatikai eszközök és technikák használata, csoportmunkában és egyénileg készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
  • Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Budapest.
  • Izsó L., Antalovits M. (1997): Bevezetés az információ-ergonómiába. Emberi tényezők az információs technológiák fejlesztésében, bevezetésében és alkalmazásában. BME Ergonómia és Pszicho-lógia Tanszék, Budapest.
  • Sanders, M.S., McCormick, E.J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London (7th ed.).
  • Szabó B. (2023): Felhasználó-központú szempontok megjelenése a szoftverfejlesztés folyamataiban: Szoftverek termékmenedzsmentje a cégek sokszínű gyakorlatában. BME Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola Ergonómia és Pszichológia Tanszék, Budapest.
  • Stanton, N.A. &al. (2005): Human Factors Methods – A Practical Guide for Engineering and Design. Ashgate, Aldershot.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó) és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli számonkérés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja, amely a hallgató diplomamunka témájához szorosan kapcsolódó kutatásmódszertani feladat (beadandó) témavezetői értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre ki-adott tételsor alapján a szorgalmi időszakban. A szóbeli teljesítményértékelés során a hallgató a tételt általánosan és a diplomamunkájához kapcsolódó példán keresztül mutatja be.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó): 25
  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 75
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének a feltétele a sikeres (minimum 50%) részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó).

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen > 40

Javítás és pótlás

1) A módszertani beadandó késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 23:59-ig adható be elektronikus formában (Moodle felület). 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon, 5 pont levonás mellett, javítható. 3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli félévközi számonkérés) a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítha-tó. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül az utóbbi kerül figyelembe vételbe. 4) Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 28
Felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre 32
Módszertani beadandó elkészítése 30
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy felhasználó-központú kutatásmódszertanokhoz köthető tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Az ergonómiai módszerek típusai és rendszerezése
2. A felhasználói igények megismerésére szolgáló kérdőívek
3. A felhasználói igények megismerésére szolgáló interjús megkérdezések
4. A felhasználói igények megismerésére szolgáló fókuszcsoport
5. A felhasználói igények megismerésére szolgáló projektív technikák
6. A szubjektív vélekedésrendszerek objektív vizsgálatára szolgáló Q-módszertan
7. A KJ (Kawakita Jiro), más néven affinity diagram mint az emberközpontú termékmenedzsmentet támogató módszer
8. Az alacsony-valósághűségű (low-fidelity) termékek használhatósági vizsgálati lehetőségének módszere
9. A magas-valósághűségű (high-fidelity) termékek használhatósági vizsgálati lehetőségének módszere
10. Ipari és irodai munkahelyek ergonómiai értékelése és tervezése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Szabó Bálint egyetemi adjunktus szabo.balint@gtk.bme.hu
Dr. Geszten Dalma egyetemi adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu
Dr. Kapusy Kata egyetemi adjunktus kapusy.kata@gtk.bme.hu
Dr. Tóvölgyi Sarolta egyetemi adjunktus tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Dr. Pataki-Bittó Fruzsina egyetemi adjunktus pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu
Csernák-Csorba Klaudia egyetemi tanársegéd klaudia.csernak-csorba@edu.bme.hu
Babicsné Horváth Mária egyetemi tanársegéd babicsne.horvath.maria@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.