Szak: Műszaki menedzser program ERG (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése a felhasználó-központú termékfejlesztés során alkalmazható kutatási módszerek megismerése és elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az ergonómiában használt kutatásmódszertani lehetőségekről, csoportosításáról.
- Ismeri a felhasználó-központú termékfejlesztés során alkalmazható analitikus és empirikus módszerek összességét.
- Ismeri az ipari gyakorlatban és a tudományos kutatómunkához is használt, felhasználó-központú termékfejlesztések során releváns, kutatási módszerek alkalmazásának a feltételeit.
- Ismeri a felhasználó-központú termékfejlesztések kapcsán releváns főbb kvantitatív elemzési módszereket, valamint az ezekhez szükséges valószínűségelméleti és matematikai statisztikai alapokat.
- Ismeri a felhasználó-központú termékfejlesztések kapcsán releváns főbb kvalitatív elemzési módszereket, valamint az ezekhez szükséges valószínűségelméleti és matematikai statisztikai alapokat.
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákhoz köthető kérdéseket, feltárja és megfogalmazza az azok megválaszolására szükséges kutatásmódszertani lehetőségek részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő kutatásmódszertani terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
- Magas szinten használja a szakterület kutatásmódszertani lehetőségeiek összességét, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, adatfeldolgozás ismereteivel.
- Képes a statisztikai eszköztár alkalmazására az elmélyültebb kutatási tevékenység érdekében.
- A felhasználó-központú kutatások gyakorlati megtervezése és kivitelezése során kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai, együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
- Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban felhasználó-központú kutatásokat megtervezni és végrehajtani.
Attitűd
- Jellemző rá a felhasználó-központú kutatásokhoz köthető folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
- Erős kutatási etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
- Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a felhasználó-központú kutatási módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlatok, gyakori kommunikáció írásban és szóban, informatikai eszközök és technikák használata, csoportmunkában és egyénileg készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Budapest.
- Izsó L., Antalovits M. (1997): Bevezetés az információ-ergonómiába. Emberi tényezők az információs technológiák fejlesztésében, bevezetésében és alkalmazásában. BME Ergonómia és Pszicho-lógia Tanszék, Budapest.
- Sanders, M.S., McCormick, E.J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London (7th ed.).
- Szabó B. (2023): Felhasználó-központú szempontok megjelenése a szoftverfejlesztés folyamataiban: Szoftverek termékmenedzsmentje a cégek sokszínű gyakorlatában. BME Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Doktori Iskola Ergonómia és Pszichológia Tanszék, Budapest.
- Stanton, N.A. &al. (2005): Human Factors Methods – A Practical Guide for Engineering and Design. Ashgate, Aldershot.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó) és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli számonkérés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja, amely a hallgató diplomamunka témájához szorosan kapcsolódó kutatásmódszertani feladat (beadandó) témavezetői értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre ki-adott tételsor alapján a szorgalmi időszakban. A szóbeli teljesítményértékelés során a hallgató a tételt általánosan és a diplomamunkájához kapcsolódó példán keresztül mutatja be.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó): 25
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 75
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a feltétele a sikeres (minimum 50%) részteljesítmény értékelés (módszertani beadandó).
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | > 40 |
Javítás és pótlás
1) A módszertani beadandó késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 23:59-ig adható be elektronikus formában (Moodle felület). 2) A beadott és elfogadott házi feladat az 1) pontban megadott határidőig és módon, 5 pont levonás mellett, javítható. 3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli félévközi számonkérés) a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítha-tó. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül az utóbbi kerül figyelembe vételbe. 4) Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
Felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 32 |
Módszertani beadandó elkészítése | 30 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy felhasználó-központú kutatásmódszertanokhoz köthető tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az ergonómiai módszerek típusai és rendszerezése |
2. | A felhasználói igények megismerésére szolgáló kérdőívek |
3. | A felhasználói igények megismerésére szolgáló interjús megkérdezések |
4. | A felhasználói igények megismerésére szolgáló fókuszcsoport |
5. | A felhasználói igények megismerésére szolgáló projektív technikák |
6. | A szubjektív vélekedésrendszerek objektív vizsgálatára szolgáló Q-módszertan |
7. | A KJ (Kawakita Jiro), más néven affinity diagram mint az emberközpontú termékmenedzsmentet támogató módszer |
8. | Az alacsony-valósághűségű (low-fidelity) termékek használhatósági vizsgálati lehetőségének módszere |
9. | A magas-valósághűségű (high-fidelity) termékek használhatósági vizsgálati lehetőségének módszere |
10. | Ipari és irodai munkahelyek ergonómiai értékelése és tervezése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Bálint | egyetemi adjunktus | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Dr. Geszten Dalma | egyetemi adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
Dr. Kapusy Kata | egyetemi adjunktus | kapusy.kata@gtk.bme.hu |
Dr. Tóvölgyi Sarolta | egyetemi adjunktus | tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu |
Dr. Pataki-Bittó Fruzsina | egyetemi adjunktus | pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu |
Csernák-Csorba Klaudia | egyetemi tanársegéd | klaudia.csernak-csorba@edu.bme.hu |
Babicsné Horváth Mária | egyetemi tanársegéd | babicsne.horvath.maria@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.