Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Hungarian Language and Culture for SH Students 1
Azonosító
BMEGT65HSH1
A tantárgy jellege
online és kontaktórás (blended) tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Jámbor Emőke
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
jambor.emoke@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Idegen Nyelvi Központ
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar (angol közvetítő nyelvvel)/ Hungarian (along with English as mediation language
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. 11.25./14 számú határozatával, érvényes 2020. 11. 25-től

Célkitűzések

A tantárgy célja az, hogy a két féléves tanulás végére a hallgatók elérjék a KER szerinti A1.2 szintet magyar nyelvből. Az első féléves tantárgy végére a hallgatók rendelkeznek minimális kommunikációs készségekkel a legalapvetőbb kommunikációs helyzetekben. Rendelkeznek a mindennapos kapcsolattartáshoz szükséges legfontosabb kulturális ismeretekkel, és nyitottá válnak a magyar kultúra és társadalom iránt.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a magyar ábécét, tisztában van a magánhangzóharmónia jelenségével és ismeri a magyar nyelv-tan legalapvetőbb szabályait (határozott névelők, kérdések és válaszok szórendje, az igeragozás alapjai, a birtoklás kifejezése, a főnevek többes száma stb.). Ismeri az udvarias viselkedés alapvető szabályait, a tegeződés, magázódás kérdését. Vannak alapvető ismeretei a mindennapi magyar kultúráról (ételek, italok, nevezetességek)
Képesség
  1. El tud igazodni alapvető élethelyzetekben, tud segítséget kérni, információt szerezni mindennapi helyzetekben. Hangzó szövegben megért alapszavakat és a személyére vagy a közvetlen környezetében előforduló konkrét dolgokra vonatkozó alapvető társalgási fordulatokat, feltéve, ha lassan és világosan beszélnek vele. El tud olvasni egyszerű mondatokat, segítséggel megérti a nagyon rövid, informatív szövegfajták (meghívók, programok stb.) helyre, időre vonatkozó alapüzeneteit. Képes nagyon alapvető szóbeli kommunikációra, fel tud tenni és meg tud válaszolni egyszerű kérdéseket, amelyek személyére vonatkoznak. Ki tudja fejezni alapvető szükségleteit. Forma-nyomtatványon ki tud tölteni névre, címre, állampolgárságra vonatkozó személyes adatokat.
Attitűd
  1. Megérti és elfogadja a magyar mindennapi élet kultúrájában megnyilvánuló interkulturális sajátosságokat.
Önállóság és felelősség
  1. Rendelkezik az önálló nyelvtanuláshoz szükséges legalapvetőbb stratégiákkal és aktív részvevője saját tanulási folyamatának

Oktatásmódszertan

A tanulási folyamat során a blended módszert alkalmazzuk: a heti két óra online kontaktórához (2x45 perc) a hallgató önálló tanulására alapozott további heti 2x45 perces tevékenység kapcsolódik, az oktató által megadott tananyagok önálló feldolgozásával. A hallgatók beszédidejének növelése érdekében pár- és csoportmunkát is alkalmazunk.

Tanulástámogató anyagok

  • Kurzuskönyv / Textbook: Szita Szilvia – Pelcz Katalin, MagyarOK Kompakt, Pécsi Tudományegyetem, 2020 (1.-4. fejezet)
  • http://magyar-ok.hu/hu/home.html
  • aktiv-magyar-ok.hu
  • Letölthető jegyzet / downloadable

Általános szabályok

Teljesítményértékelési módszerek

Learning outcomes (as indicated in 2.2.) are evaluated on the basis of participation/class work in classes (including the completion of written assignments) and two mid-term tests (written in the 5th and 10th week), in a ratio of 20 – 40 – 40.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • : 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 86-100
71-85
Közepes 61-70
Elégséges 50-60
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

in accordance with the Code of Studies

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
participation in contact-hour classes 20
preparation for mid-term test 1 5
completion of home assignments 10
autonomous learning based on materials 20
preparation for mid-term test 2 5
total 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Approved by dr. Lógo Emma Deputy Dean of Academic Affairs after the evaluation of the University Students’ and Doctoral Students’ Representation on 02/11/2020:

A félévben sorra vett témák

-

Előadások témái
1. Thematic units
2. The individual (personal data, primary colours, agenda)
3. Family, family members
4. Social relationships
5. Residence (countries, nations, languages, continents, Hungarian names of cities, dormitories/apartments)
6. Travel/transport (means of transport, ticketing/travel documents)
7. Culture/entertainment
8. Time/weather (days, months, times of day, seasons)
9. Cultural content
10. Polite behaviour in basic everyday situations
11. Emergency numbers
12. Famous Hungarian cities
13. Hungarian holidays: presentation of the Christmas holiday season

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége