Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
1.1 Pályaszocializáció és pszichológusi etika
Azonosító
BMETE47MN02
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Polner Bertalan
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
polner.bertalan@ttk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Külső tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia szakirány 2015/16/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Munka- és szervezetpszichológia szakirány

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
-

Célkitűzések

A kurzus egyik célja, hogy növelje a hallgatók érzékenységét a pszichológusi tevékenység etikai vonatkozásaival kapcsolatban, és szempontokat, technikákat adjon az etikai dilemmák kezeléséhez. A kurzus másik célja, hogy támpontokat adjon a szakmai orientációhoz és segítse a hallgatókat a karriertervezésben. A kurzus során a pszichológusi tevékenységgel, pontosabban a kutatással, a tudományos közléssel, a klinikai vizsgálatokkal, illetve a munka és szervezetpszichológiai tevékenységekkel kapcsolatos szakmai etikai normákat, kérdéseket és a lehetséges etikai dilemmákat, ezek megoldási lehetőségeiket vesszük sorra. A szakmai etikai kérdéseken túl foglalkozunk a pszichológusi végzettséggel végezhető szakmai feladatokkal, ehhez a szakmához szükséges kompetenciákkal, a különböző pszichológusi karrierutakkal, illetve továbbképzési, fejlesztési lehetőségekkel a pályára való felkészülés, a pályaszocializáció támogatása érdekében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a kutatási és publikációs tevékenység, a klinikai kutatás, a bioetika, és a munka- és szervezetpszichológiai tevékenység etikai normáit, kérdéseit, megoldási lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes azonosítani a pszichológusi munka során felmerülő etikai dilemmákat, és azok megoldásai lehetőségeit szisztematikusan mérlegelni.
  2. Képes saját maga számára szakmai célokat kitűzni, az azok eléréséhez szükséges lépéseket azonosítani, szakmai fejlődési tervet készíteni.
Attitűd
  1. Nyitott a pszichológusi munkához kapcsolódó etikai ismeretekhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.

Oktatásmódszertan

Előadások, esettanulmányok megvitatása, interjú készítése pszichológussal karriertervezés és szakmai etika témában, interjú tanulságainak prezentálása és közös megvitatása.

Tanulástámogató anyagok

  • https://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/textbook-on-ethics-report_en.pdf  

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi teljesítménymérés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A hallgatók csoportmunka keretében interjút készítenek egy pszichológussal. Az interjúban kitérnek pályaszocializációs, karriertervezési szempontokra, és a pszichológusi munka során felmerülő etikai dilemmákra. Az interjú tanulságait egy prezentációban foglalják össze, amit hallgatótársaiknak bemutatnak, és közösen megvita-ják.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Interjú készítése és prezentáció: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató az órákat látogassa, és a 3.3. pont szerinti projektfeladatok mindegyikét teljesítse.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A TVSZ-nek megfelelő szabályozást vesszük alapul. 2) Az írásbeli vizsga a vizsgaidőszakban javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórá-kon/participation on contact classes
házi feladat elkészítése/preparation of home-work
összesen/total

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

-

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Kutatási és publikációs etika
2. Klinikai kutatások etikai vonatkozásai
3. Bioetika
4. Munka- és szervezetpszichológia etikai vonatkozásai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Gerákné Dr. Krasz Katalin

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Kognitív Tudományi Tanszék vezetője hagyja jóvá.