Célkitűzések
A tárgy célja a jelöltek tájékoztatása és felkészítése a portfólió elkészítésére, a jelöltek felkészítése az e-portfolió elkészítésére, prezentációjára és értékelésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- ismeri a pedagógiai folyamat tervezésének elveit és módszertanát,
- megérti az portfóliókészítéssel kapcsolatos feladatokat,
- tudja hogyan lehet összeállítani az e-portfóliót.
Képesség
- képes együttműködni a mentortanárokkal és szaktanárokkal a portfólió dokumentumainak gyűjtésében,
- képes az összegyűjtött dokumentumok logikai rendszerezésére,
- képes a portfólió reflektív értékelésére.
Attitűd
- fontosnak tartja a pedagógiai folyamat tudatos megtervezését és a portfólió elkészítését,
- hajlandó a mentortanárokkal és szaktanárokkal való együttműködésre,
- fejlődik a reflektív önértékelése.
Önállóság és felelősség
- alkalmas az e-portfólió készítés önálló megtervezésére és kivitelezésére,
- felelősséget érez a pedagógiai munka és a portfólió minősége iránt.
Oktatásmódszertan
Esetmegbeszélés és reflektív elemzés. Egyéni és csoportmunka.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- – Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfolió Gondolat Kiadó
- – Hollósi Hajnalka Zsuzsanna – Szabó Antal: Tanári portfolió
- http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/06_tanari_portfolio.pdf
- Ajánlott irodalom:
- – Kimmel Magdolna (2002): A refletív gyakorlat gyökerei Pedagógusképzés 2002.3.120-123.p.
- – Szabóné dr. Berki Éva (2015): Mentori keretek - mentori szerepek - mentori feladatok
- http://kozokos.moodle,appi.bme.hu/mod/folder/view,php?id=25466
- – Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): tanulás támogatása, szervezése és irányítása -, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátí-tott kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dol-gozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2.Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): tanulás támogatása, szervezése és irányítása -, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátí-tott kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi projektfeladat és a foglalkozásokon tanú-sított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | >91 |
Jó | 81–90 |
Közepes | 71–80 |
Elégséges | 41–50 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj fizetése mellett – a mindenkori Tanulmányi és Vizsgasza-bályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb egyéni feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés a gyakorlatokra | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020.06.30-án, érvényes 2020.09.01-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nap-pali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés, a tantárgy célja, tartalma, teljesítése. |
2. | A portfolió értelmezése, a portfolió típusai, a portfolió tartalma. |
3. | A tanári tanulmányok során összegyűjtendő dokumentumok. |
4. | A pedagógiai gyakorlat, kiemelten az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat során összegyűjtendő dokumentumok. |
5. | A pedagógiai gyakorlat, kiemelten az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat során a jelöltek által készítendő dokumentumok. |
6. | Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlati portfolió tartalma. |
7. | A portfolió dokumentumok önreflektív értékelése a kompetenciamátrixban megadott keretrendszer szerint. |
8. | Az e-portfolió tartalma, struktúrája. |
9. | Az e-portfolió felület használata. |
10. | Az e-portfolió dokumentumok gyűjtése, rendszerezése, rögzítése. |
11. | Az e-portfoló prezentációja a záróvizsgán. |
12. | Az e- portfolió dokumentumok önreflektív értékelése. |
13. | Az e- portfolió értékelése. |
14. | Összegzés, pótlások, zárás. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Tóth Péter | egyetemi tanár | |
Dr. Molnár György | egyetemi docens | |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.